سرحدی:

۲۰ اختراع در مرحله تجاری سازی قرار دارند

۱۳۹۵/۱۱/۲۵ - ۱۱:۴۴:۵۵
کد خبر: ۵۲۰۲۳۷
۲۰ اختراع در مرحله تجاری سازی قرار دارند
دبیرکل فستیوال بین المللی جایزه بزرگ اختراعات ایران گفت: در حال حاضر 20 اختراع در مرحله تجاری سازی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ پیمان سرحدی دبیرکل فستیوال بین المللی جایزه بزرگ اختراعات ایران در نشست خبری این مراسم گفت: در آذرماه سال ۹۳ این تیم نخبگان به ایران آمدند و دبیرخانه این جایزه بزرگ را تاسیس کردند. پس از آن یک هیئت علمی ۴۰۰ نفره از دانشگاه های کشور تشکیل شد تا در ده زمینه به صورت تخصصی فعالیت را آغاز نمایند. همچنین هیئت داوران نیز در مرحله بعد مشخص شد. بعد از این مراحل فراخوان اولین دوره اعلام شد که ۱۸۰۰ نفر ثبت نام اولیه کردند و در داوری های اولیه ۷۴۹ طرح مورد پذیرش و تایید قرار گرفت. در مرحله داوری ها به صورت تخصصی تر و دقیق تر انجام شده و ۳۸۹ طرح به این مرحله، یعنی مرحله پایانی رسیدند. از فردا این ۳۸۹ طرح با حضور ۱۲۰ داور مورد ارزیابی و قضاوت دقیق تر قرار می گیرند.

وی درباره چگونگی برگزاری این فستیوال گفت:این اولین جشنواره ای در کشور است که پس اختتامیه کار اصلی آن آغاز می شود و برخلاف دیگر مراسم ها پس از اختتامیه فستیوال تا زمان فستیوال بعدی تمام نمی شود. بلکه نوبت به پیگیری طرح ها و برند سازی آن ها خواهد رسید.

دبیر کل فستیوال در ادامه درباره هدف این جایزه بزرگ بیان کرد:  ما در پی ایجاد ساختاری کاربردی برای استفاده از ایده ها و نوآوری های نخبگان هستیم. در همین راستا پس از برنامه ریزی ها و برآوردهای اولیه با سازمان ها، ارگان ها، دانشگاه و مراکز علمی-پژوهشی نیز ارتباط برقرار کردیم.

سرحدی همچنین در باره داوری فستیوال گفت:  طرح ها و ایده ها پس از ثبت در مسابقه از سه منظر مورد داوری و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. ایده های مطرح شده در سه حوزه اصالت طرح، صحت علمی طرح و قابلیت تجاری سازی و بازرگانی داوری شده و طرح های برتر معرفی می گردند. سعی شده است با توجه به معضلات موجود در بحث خدمت سربازی برای جوانان و با رایزنی های صورت گرفته با سازمان نظام وظیفه ۱۰۰ نفر برگزیده در حوزه های مختلف به این سازمان معرفی شده تا با ارائه پروژه به جای خدمت سربازی خود کسری دریافت کنند.

به گفته دبیرکل جایزه بزرگ اختراعات در مرحله اول 1800 اختراع به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت 80 اختراع مورد داوری نهایی قرار گرفتند.

وی افزود: در حال حاضر 20 اختراع در مرحله تجاری سازی قرار دارند.

در ادامه مصطفی حسنی دبیر شورای سیاست گذاری در توضیح علت ورود مناطق آزاد به این مسابقه گفت: با نظر اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری  مناطق مناسبی برای ایجاد کارخانه یا تجاری سازی ایده های متناسب با آن مناطق وجود دارد که در اختیار سرمایه گذاران برای تجاری سازی برگزیدگان جشنواره قرار خواهد گرفت.

گفتنی است مراسم اختتامیه و اهدای جوایز این فستیوال ششم اسفند ماه در مرکز همایش های برج میلاد با حضور 1800 مخترع و مسئولان کشوری برگزار خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز