آمار ضد و نقیض کودکان مبتلا به اوتیسم؛

جغتایی: افزایش بیماری اوتیسم صحیح نیست/ غربالگری کودکان به مهدکودک ها رسید

۱۳۹۶/۰۱/۱۵ - ۱۱:۵۸:۵۵
کد خبر: ۵۳۹۷۶۶
جغتایی: افزایش بیماری اوتیسم صحیح نیست/ غربالگری کودکان به مهدکودک ها رسید
مشاور وزیر و دبیر شورای راهبردی توانبخشی وزارت بهداشت اعلام کرد: افزایش بیماری اوتیسم صحیح نیست و علت اینکه آمارها افزایش داشته این است که تشخیص پزشکان بالارفته است.

محمدتقی جغتایی، مشاور وزیر و دبیر شورای راهبردی توانبخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، گفت: اخیرا در یکی از رسانه‌ها منتشر شده است که درخصوص بیماران اوتیسمی متاسفانه در بسیاری از موارد در مراکز درمانی وزارت بهداشت صرفا به دارو درمانی پرداخته و کودکان را برای مداخله به‌هنگام خدمات توانبخشی به بهزیستی ارجاع نمی‌دهند؛ در صورتی که وزارت بهداشت با بهره‌گیری از مراکز درمانی و متخصصان اطفال، اعصاب و روانپزشکان اطفال در تلاش تشخیص این بیماری است.

وی افزود: در اکثر مراکز درمانی بیماران اوتیسمی از فوق تخصصان اعصاب و اطفال نیز استفاده می‌شود، درمان‌ها به صورت دارویی بوده و غربالگری و تشخیص برعهده وزارت بهداشت است؛ اما نگهداری و حمایت از این بیماران برعهده سازمان بهزیستی است.

جغتایی با بیان اینکه یک طرح غربالگری و تشخیص اوتیسم در دو استان کشور به صورت پایلوت برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح با همکاری وزارت بهداشت، آموزش و پرورش سازمان بهزیستی و سازمان های مردم نهاد صورت می‌گیرد و پس از این دوره آزمایشی که در خردادماه برگزار می‌شود، این طرح در سراسر کشور به اجرا در می‌آید.

دبیر شورای راهبردی توانبخشی وزارت بهداشت ادامه داد: بهزیستی  با کسب مجوز از سوی مجلس، مکان‌هایی را تاسیس کرده و کودکانی که در مهدکودک‌ها هستند را غربالگری می‌کند تا تشخیص به سرعت انجام گیرد. اما مقرر است تا با همکاری بهزیستی وزارت بهداشت تمامی کودکان تازه متولد شده را غربالگری و معاینه کند.

به گفته وی طبق آیین‌نامه وزارت بهداشت که حدود 20 سال پیش اعلام شده بود، مراکز درمانی می‌توانند با اخذ مجوز خدمات درمانی ارائه دهند.

جغتایی در پاسخ به این سوال که آیا در سال‌های اخیر با افزایش بیماری اوتیسم مواجه بوده‌ایم، گفت: این که بیماری اوتیسم افزایش یافته صحیح نیست و علت آن که تعداد بیماران افزایش داشته این است که تشخیص‌های پزشکان بالارفته است.

دبیر شورای راهبردی توانبخشی وزارت بهداشت با اشاره بر اینکه اعلام شده بود در سال‌های گذشته از هر 280 نوزاد یک نفر به این مبتلا است، تصریح کرد: آماری که وزارت بهداشت در سال 95 تایید کرده این است که از هر 180 نوزاد یک مبتلا به اوتیسم وجود دارد.

وی در پایان در خصوص آمار منتشر شده از سوی بهزیستی نیز عنوان کرد: اعلام شده است که در استان تهران انتظار می‌رود چهار هزار نفر به بیماری اوتیسم مبتلا باشند، نمی دانم که این آمار بر چه اساس عنوان شده است و فکر می کنم بهزیستی از سوی مراکز درمانی که تحت پوشش خود دارد این آمار را اعلام کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز