زهد واقعی از دیدگاه آیت الله مکارم شیرازی

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۱۱:۳۸:۰۴
کد خبر: ۵۶۶۵۱۷
آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: بعضی‌ها گمان می‌کنند زهد یعنی انسان روی گلیم بنشیند، غذای خشک بخورد و لباس کرباس بپوشد، چه بسیار انسا‌ن‌های اینچنینی که زاهد نیستند و اتفاقا راغب به دنیا هستند و چه بسیار افرادی نیز هستند که همه چیز دارند ولی وابسته به آن‌ها نبوده و زاهد هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت با اشاره به مباحثی که در دعای مکارم‌الاخلاق در صحیفه سجادیه پیرامون آرامش روح بیان شده است اظهار کرد: در این دعا آمده است «خدایا، اگر چیزی از دست می‌رود جبران کننده آن تویی؛ اگر چیزی در زندگی ما فاسد می‌شود اصلاح کننده آن فساد تویی؛ آنجه در زندگی ما زشت می‌شود زیبا کردنش به دست تو است».

وی افزود: یکی از عوامل نگرانی، ضرر و زیان‌هایی است که گاهی انسان حساب شده یا حساب نشده به آن دچار می‌شود که این زیان در رفتار افراد مختلف آثار مختلفی دارد.

این مرجع تقلید بیان کرد: بعضی‌ها در مواجهه با زیان عمیقا مأیوس و ناراحت می‌شوند و حتی دیده شده برخی‌ها به دلیل ضررهایی که دامنگیرشان می‌شود گریه می‌کنند، این یعنی فرد اراده خود را در برابر زیان از دست می‌دهد.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: این ناراحتی‌های روحی ممکن است حتی برای فرد بیماری‌های جسمی را هم در پی داشته باشد، ولی گروهی هستند که در مواجهه با زیان‌ها تکیه به خداوند می‌کنند، تجربه کسب می‌کنند و برای آینده‌ای بهتر پیش می‌روند.

وی عنوان کرد: قرآن در این زمینه تعبیر جالبی دارد، در آیه 23 سوره حدید آمده است: «چیزی که از دست رفت را از زندگی حذف و غم و غصه‌اش را نخور»، مثلی هم در این باره وجود دارد مبنی بر اینکه استخوان‌های حوادث را نبش قبر نکنید.

این مرجع تقلید اضافه کرد: در ادامه آیه 23 سوره حدید آمده است: «زیاد دلبسته چیزهایی که دارید نیز نشوید» که اگر از دست دادید شروع به بی‌تابی و گریه و ناله کنید.»

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: اگر این دستورات قرآن را انسان عمل کند در برابر مشکلات و زیان‌ها افسردگی نمی‌گیرد بلکه با تکیه به لطف پروردگار درصدد جبران آن بر می‌آید.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرموده است «حقیقت زهد در دو جمله از قرآن است، خداوند گفته است به خاطر گذشته‌هایی که از دست رفته است غصه نخورید و  به آنچه دارید نیز زیاد دلبسته نشوید، کسی که غم و اندوه گذشته را نخورد و به خاطر آنچه دارد نیز زیاد خوشحال و به آن وابسته نباشد دو جانب زهد (یعنی اول و آخر آن) را گرفته است»

این مرجع تقلید اظهار کرد: بعضی‌ها گمان می‌کنند زهد یعنی انسان روی گلیم بنشیند، غذای خشک بخورد و لباس کرباس بپوشد، چه بسیار انسا‌ن‌های اینچنینی که زاهد نیستند و اتفاقا راغب به دنیا هستند و چه بسیار افرادی نیز هستند که همه چیز دارند ولی وابسته به آن‌ها نبوده و زاهد هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: باید بین خود و گذشته را دیوار کشید و غم و اندوه آن را نخورد، کسب تجربه از گذشته خوب است ولی نباید غم به دل راه داد.

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: این مواردی که مطرح شد بسیار در قرآن و نهج‌البلاغه بر آن تأکید شده است و اگر به آن عمل شود زندگی شیرین‌تر خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز