توصیه های غذایی در ماه مبارک رمضان

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۸:۲۷:۵۵
کد خبر: ۵۷۰۵۷۹
توصیه های غذایی در ماه مبارک رمضان
رعایت توصیه های غذایی در ماه مبارک رمضان باعث می شود روز داران با کمترین مشکل روزداری کنند.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، عضو هیات علمی گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: در مباحث طب سنتی مبحثی داریم به نام شش اصل ضروری برای زندگی که اگر رعایت شوند، سلامت زندگی را تامین می کند.
دکتر "مجید نیمروزی" به وضعیت هوا، ارتباط هوا و فصل ها و سلامت، اقلیم های مختلف که فرد در آن زندگی می کند، هوا از نظر گرمی، سردی و رطوبت که هر کدام از این موارد برای افراد مختلف توصیه های متفاوتی دارد را یکی از این اصول خواند و افزود: وضعیت غذا و نوشیدنی در حقیقت دومین مبحث و یکی از مهم ترین اصول است، سومین مورد وضعیت خواب و بیداری است؛ وضعیت چهارم نیز به حرکت، سکون، فعالیت های بدنی و زمان های استراحت مربوط می شود.
وی افزود: پنجمین وضعیت در زمینه احتباس و استفراغ است که وضعیت دفع مواد زائد از بدن و مدت توقف غذا در بدن و وضعیت های نزدیک به آنها است؛ وضعیت ششم نیز شامل استرس ها و اعراض نفسانی است که در ماه رمضان هم این اصول باید رعایت شود.
این عضو هیات علمی گروه طب سنتی دانشگاه، ادامه داد: در مورد غذا، نخستین اصل خوردن غذا، جویدن مناسب غذا است که مهم ترین مساله است، اگر جویدن غذا درست نباشد، غذا سریع خورده شود یا مدت زمان غذا خوردن بیش از اندازه طولانی شود این موارد باعث مشکل در هضم غذا می شود.
دکتر نیمروزی، اضافه کرد: مورد دیگری که در ماه رمضان بسیار به چشم می خورد به خاطر نزدیک بودن فاصله افطار تا سحر است، مردم تنوع غذایی زیادی دارند و می خواهند در افطار، مواد غذایی مختلف را نزدیک به نزدیک بخورند که این باعث ایجاد مشکل و اختلال در هضم می شود؛ خوردن مواد آبکی شیرین و شیرینی ها بر عکس چیزی که فکر می کنند باعث ضعف بدن می شود و مشکلات گوارشی را تشدید می کند.
وی افزود: اصل دوم، رعایت فواصل غذایی است، سومین اصل این است که ما در ماه رمضان به خاطر تشنگی و یا گرسنگی زیاد یک دفعه می خواهیم در هر وعده افطاری هم نوشیدنی های گرم و سرد و هم شیرینی ها و غذاهای جامد و غذاهای آبگوشتی و آبکی مصرف کنیم که مصرف همه اینها در فاصله نزدیک به هم، موجب اختلال هضم می شود و باعث می شود در وعده سحر نتوانیم غذای مناسبی مصرف کنیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه، گفت: توصیه می شود در هنگام افطار با توجه به شدت تشنگی اگر فرد دوست دارد با یک نوشیدنی افطارش را باز کند باید از نوشیدنی هایی مانند گلاب با شیرینی کم و گرم شروع کند، باید خیلی آرام شروع کند و یک دفعه از حالت گرسنگی وارد مرحله خوردن نوشیدنی نشود زیرا باعث مشکلات معده می شود.
دکتر نیمروزی، توصیه کرد: اگر می خواهید یک خوردنی مایع گرم و شیرین استفاده کنید، از عرقیات یا چای شیرین کم رنگ استفاده کنید یا یک گلاب کم شیرین را جرعه جرعه خیلی آرام مصرف کنید، سپس 20 دقیقه تا نیم ساعت صبر کنید و پس از آن افطار را شروع کنید.
وی بیان کرد: توصیه می شود که غذای آبکی و جامد، خام و پخته را با هم مصرف نکنیم، بعضی ها فکر می کنند چون مواد غذایی به بدنشان نرسیده یا کم می رسد باید همه را با هم مصرف کنند، این کار باعث اختلال هضم می شود و فرد توانایی خود را در میانه ماه رمضان از دست می دهد، زیرا گوارش به هم می خورد و مواد مغذی به خوبی به بدن نمی رسد.
این عضو هیات علمی دانشگاه به روزه داران توصیه کرد: سعی کنیم یک نوع غذا را مصرف کنیم و مقدار زیادی نان مصرف نکنیم، اگر می خواهیم یک غذای آبکی مصرف کنیم؛ آش اسپیدباج توصیه می شود که هضم خوبی دارد و ترکیبی از سبزی ها شامل مقدار کمی جو، تره، گشنیز، جعفری و مقداری آب رقیق گوشت ماهیچه است.
دکتر نیمروزی در ادامه گفت: خوردن چیزهایی مانند خرما، رنگینک، زولبیا، بامیه، چیزهای شیرین، مایعات شیرین آبکی توصیه نمی شود؛ کسانی که سحر بیدار می شوند، می توانند از دو ساعت پیش از سحر که بیدار شدند چیزهایی مانند خربزه که هم آب بدن را تامین می کند و هم به عنوان غذا است، استفاده کنند؛ مصرف طالبی، به خاطر حالت قلیایی و حالت بلغم زایی آن زیاد توصیه نمی شود بنابراین خربزه بهتر است، بهتر است سعی شود از یک ساعت و نیم پیش از غذای سحر چیزی مانند خربزه مصرف شود، خربزه اگر پیش از غذا مصرف شود خیلی خوب است، اما مصرف آن با غذا، هضم غذا را مشکل می کند.
وی در خصوص مصرف ماهی هم توصیه کرد که به صورت کبابی بدون نان مصرف شود و ادامه داد: ماهی را در زنجبیل و سرکه بخوابانید و به صورت کبابی و بدون روغن طبخ کنید، اما در سحرها وعده های انواع برنج را به همین صورت با مقدار کمی گوشت استفاده شود و اگر می خواهید خورشت کنار برنج استفاده کنید آب خورشت را استفاده نکنید.
این عضو هیات علمی یادآور شد: به هیچ عنوان خواب پس از سحر توصیه نمی شود، خواب پس از سحر باعث اختلال در هضم می شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز