آنتی بیوتیک و مبارزه با بیماری ها

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۸:۳۵:۴۳
کد خبر: ۵۷۱۱۷۶
آنتی بیوتیک و مبارزه با بیماری ها
آنتی بیوتیک ها اگر به جا و صحیح استفاده شوند بسیار اثرگذار و در صورت مصرف خودسرانه دارای عوارض جبران ناپذیر هستند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، مسئول امور دارویی شبکه بهداشت و درمان شهرستان شیروان در این باره می گوید: آنتی بیوتیک ها یا به اصطلاح عموم" چرک خشک کن ها" بیشترین داروهای تجویزی در نسخ پزشکان و بیشترین داروهای مصرفی توسط مردم هستند و پس از مسکن ها دومین دسته از داروهای پر مصرف کشور محسوب می شوند .

دکتر «داود داودی» می افزاید: با وجود این که مسئولان بهداشتی بارها نسبت به مصرف خودسرانه داروها از جمله آنتی بیوتیک ها هشدار داده اند اما بسیاری از افراد با شروع کوچک ترین علایم بیماری حتی سرماخوردگی ساده به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها روی می آورند، بدون آن که از عواقب جبران ناپذیر آن آگاه باشند.

وی عنوان می کند : آنتی بیوتیک نمی تواند تمام عفونت ها را درمان کند و فقط علیه عفونت هایی به کار می رود که توسط باکتری ها، قارچ ها و انگل ها به وجود آمده باشد و برای درمان بیماری های ویروسی نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا مؤثر نیست.

 وی با بیان این که تنها پزشک می تواند از بین انواع مختلف آنتی بیوتیک ها نوع مؤثر بر بیماری های مختلف را تشخیص دهد و تجویز کند، اظهار می دارد:مصرف آنتی بیوتیک در بیماری های ویروسی عفونت را از بین نمی برد و مانع انتقال بیماری نمی شود و عوارض جانبی خطرناکی نیز به دنبال دارد .

وی مقاومت دارویی را جزو مهم ترین معضلات بهداشتی ناشی از عوارض مصرف خودسرانه داروها اعلام و تصریح می کند: مقاومت آنتی بیوتیکی با مصرف خودسرانه توسط بیماران  و تجویز غیرمنطقی توسط پزشکان به وجود می آید که با وجود این معضل، بیماری طولانی و پیچیده تر می شود.

وی ادامه می دهد: مقاومت نشان دادن به این نوع داروها، مراجعه به پزشکان مختلف یا حضور طولانی در بیمارستان و نیاز به داروهای پر هزینه و تحمیل بار سنگین مالی به سیستم درمانی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر «داودی» به عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها اشاره و عنوان می کند: ناراحتی های گوارشی، تهوع، اسهال، حساسیت به نور آفتاب و واکنش های حساسیتی از عوارض استفاده نا به جا و خودسرانه آنتی بیوتیک ها به شمار می رود.

به گفته این پزشک داروساز، پس از مصرف آنتی بیوتیک در صورت داشتن علایمی نظیر اسهال ، دردهای شکمی شدید و استفراغ مراجعه به پزشک ضرورت می یابد.

وی توضیح می دهد: برخی افراد به بعضی از گروه های آنتی بیوتیکی نظیر پنی سیلین ها حساسیت دارند که با علایمی نظیر کهیر، جوش های قرمز، خارش، تورم لب و صورت و در موارد شدیدتر تنگی نفس و افت فشار خون خود را نشان می دهد.

وی خاطر نشان می کند: مصرف آنتی بیوتیک ها باعث کاهش اثر قرص های جلوگیری از بارداری می شود و باید در طول دوره درمان با این نوع داروها، از روش های دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کرد .

دکتر «داودی» با بیان این که برخی آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری از جفت عبور و صدمات جبران ناپذیری را به جنین وارد می کند، می گوید: مصرف هر نوع دارو در دوران بارداری بخصوص سه ماهه اول به طور حتم باید با تجویز پزشک باشد تا عواقب آن مادر و جنین را تهدید نکند.

وی می افزاید: طی مصرف خودسرانه این داروها، با از بین رفتن باکتری های طبیعی موجود در بدن، باکتری های پاتوژن خطرناک جایگزین می شود که در صورت بروز بیماری های عفونی در فرد ،خطر مقاومت دارویی افزایش می یابد و درمان بیماری بسیار مشکل می شود.

وی تصریح می کند: برخی از داروخانه ها تخصصی ترین آنتی بیوتیک ها را بدون نسخه در اختیار بیماران قرار می دهند که متأسفانه پیامدهای بسیار نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

وی ترویج فرهنگ در زمینه مصرف آنتی بیوتیک را ضروری می داند و عنوان می کند: بیماران باید تنها به تجویز پزشکان اعتماد کنند و برای نوشتن داروی خاصی در نسخه به آن ها اصرار نکنند.

وی اظهار می دارد:طبق تحقیقات افرادی که به مدت طولانی و خودسرانه داروهایی نظیر آنتی بیوتیک مصرف می کنند بیش از دیگر افراد در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان ها از جمله سرطان های ریه، سینه، پروستات، روده بزرگ و غدد لنفاوی قرار می گیرند.

دکتر «داودی» تأکید می کند: دوره درمان با آنتی بیوتیک ها را با وجود احساس بهبودی کامل کنید زیرا اگر درمان کامل انجام نشود باکتری ها به طور کامل از بین نمی روند و باکتری های باقیمانده باعث عفونت مجدد می شوند و ممکن است بدن مقاوم شود و دیگر به آنتی بیوتیک ها پاسخ ندهد.

وی ادامه می دهد: آنتی بیوتیک های خود را به دیگران پیشنهاد ندهید، حتی اگر علایم بیماری شما با دیگران یکسان باشد زیرا ممکن است برای بیماری آن ها مناسب نباشد.

وی با بیان این که در مورد چگونگی مصرف صحیح آنتی بیوتیک ها مشورت با پزشک یا داروساز ضروری است، خاطر نشان می کند: در صورت فراموش کردن دوز مصرفی و یا اشتباه درباره چگونگی مصرف به طور حتم با پزشک مشورت کنید و اگر بیماری شما طی 2 هفته بهبود نیافت برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

دکتر «سارا پرنده» پزشک شبکه بهداشت و درمان شیروان نیز در این باره می گوید: استفاده    نا به جا از آنتی بیوتیک ها، علاوه بر مقاومت دارویی عوارض دیگری نظیر حساسیت های پوستی، آلرژی، التهابات مفصلی و دیگر موارد را به همراه دارد.

یک پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری نیز در ادامه عنوان می کند: دفع برخی از داروهای آنتی بیوتیکی از طریق کلیه است و مصرف خودسرانه آن ممکن است عوارض جدی را به دنبال داشته باشد.

دکتر «علیرضا گلشن» می افزاید: آنتی بیوتیک هایی که از طریق کلیه دفع می شود باید با احتیاط تجویز شود و مصرف نا به جای آن در طولانی مدت اثر مخربی بر کلیه ها دارد.

وی تصریح می کند: آمینو گلیکوزیدها مانند جنتامایسین جزو دسته داروهای آنتی بیوتیکی است که مصرف طولانی مدت و خودسرانه آن عوارض جدی کلیوی را در پی خواهد داشت.

وی تأکید می کند: افرادی که سابقه بیماری های کلیوی دارند باید از مصرف داروهایی که از طریق کلیه دفع می شود تا حد امکان خودداری کنند تا از بروز سنگ های کلیوی، نارسایی، دیالیز و کاهش کارکرد کلیه درامان باشند.

وی توضیح می دهد: گاهی اوقات پزشکان مجبور به تجویز برخی از انواع این داروها هستند اما باید بررسی های کلیوی و توصیه های پزشکی برای جبران آن صورت گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز