تستوسترون درمانی به جای درمان شما را می‌کُشد!

۱۳۹۶/۰۴/۰۶ - ۱۴:۵۹:۴۳
کد خبر: ۵۷۸۷۷۷
تستوسترون درمانی به جای درمان شما را می‌کُشد!
یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تستوسترون‌درمانی برای مردان می‌تواند خطر شکل‌گیری لخته‌های خون کُشنده را افزایش بدهد.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری برنا، یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تستوسترون‌درمانی برای مردان می‌تواند خطر شکل‌گیری لخته‌های خون کُشنده را افزایش بدهد. گزارشی از این مطالعه در BMJ منتشر شده است.

در این مطالعه، اطلاعات مربوط به ۱۹ هزار نفر از بیماران مبتلا به ترومبوآمبولی وریدی مورد بررسی قرار گرفت و شرایط آنان با ۹۰۹ هزار نفر از بیماران دیگر به‌عنوان گروه کنترل مقایسه شد.

محققان در این مطالعه متوجه شدند که مصرف هورمون مردانه، خطر تشکیل لخته‌های خون را ۶۳ درصد افزایش می‌دهد و به بیماری ترومبوآمبولی وریدی (VTE) منجر می‌شود.

براساس گزارش انجمن قلب آمریکا، این لخته‌های خون می‌توانند باعث بروز حمله‌های قلبی، سکته مغزی، آسیب‌دیدگی ارگان‌های اساسی و حتی مرگ شوند. با این‌حال، مطالعه اخیر هیچ رابطه علت و معلولی مستقیمی را اثبات نمی‌کند.

به نظر متخصصان، به‌روشنی مشخص نیست که چرا تستوسترون می‌تواند در شکل‌گیری لخته‌های خون نقش داشته باشد. با این‌حال، یکی از فرضیه‌ها این است که تستوسترون با آنزیم‌های تجزیه‌کننده لخته‌های خون تداخل می‌کند و خصوصا در افراد مبتلا به ترومبوآمبولی وریدی بیشتر اتفاق می‌افتد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز