گلایه های یک روانشناس از خلاء آموزش مسایل جنسی به کودکان؛

گلستانی: برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه دیگر تعلل نکنیم/کودکان پیش از حضور مستقل درجامعه باید آموزش ببینند

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۱۰:۴۴:۱۹
کد خبر: ۵۸۶۹۵۱
گلستانی: برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه دیگر تعلل نکنیم/کودکان پیش از حضور مستقل درجامعه باید آموزش ببینند
یک روانشناس به اهمیت آموزش کودکان در خصوص محافظت های جنسی به وسیله خانواده تاکید کرد.

 سارا گلستانی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا، در خصوص نیاز آموزش های جنسی به کودکان به ویژه پس از فاجعه ای که برای آتنا اصلانی 8 ساله اتفاق افتاد گفت: در خصوص آتنا به نظر می رسد قاتل جز تجاوز هدف دیگری نداشته است حتی اگر خودش مطلب دیگری را به عنوان قصد انجام جرم بیان کند او آتنا را به طور مرتب می دید، پس وقت کافی برای پروراندن ایده داشته است.

به گفته او تنها شخصی توانایی چنین عملی را پیدا می کند که یا از فشار جنسی یا اختلالات شخصی رنج می برد.

او افزود: در هر صورت بسیار پر اهمیت تر از انگیزه ها و سرمنشاهای رفتار متجاوزان، آموزش کودک در خانواده از سنی که او شروع به رفت و آمد مستقلانه در جامعه می کند اهمیت دارد.

این روانشناس در توضیح رفت و آمد های مستقلانه گفت: بسیاری از کودکان برای مدرسه یا خرید می توانند به تنهایی از خانه خارج شوند، این سن در خانواده مختلف متفاوت است اما به لحاظ روانشناختی کودکان می توانند از کلاس اول دبستان زمان های تنهایی داشته باشند و در جامعه رفت و آمد کنند.

او تصریح کرد: تقریبا همه مردم به اهمیت این سنین واقف هستند، کودکان باید در محیط های آموزشی و مهد کودک ها و حتی اقوام و فامیل ارتباط داشته باشند به همین دلیل باید آموزش کافی دیده باشند.

   گلستانی سن مناسب برای شروع آموزش جنسی را حدود چهار سالگی معرفی کرد و گفت: در این سن آموزش قطعا باید بازی گونه و غیر مستقیم باشد و دربرگیرنده مسائلی مانند چگونگی معاشرت با افراد یا اینکه به چه کسانی اجازه معاشرت دهند خواهد بود، بچه ها در این سن باید یاد بگیرند اگر افرادی از جنس مخالف یا موافق سعی داشتند بیش از حد طبیعی به آنان نزدیک شوند فورا به خانواده اطلاع دهند.

  او ادامه داد: بحث مهم این است که والدین به فرزندان خود چه بگویند، برای کودکان زیر 6 سال نکاتی مانند اینکه هرکس داری یک حریم شخصی است و هیچ کس نباید بدون اجازه به آن ها دست بزند درست مانند لباس یا بعضی اسباب بازی ها، انیمیشن هایی هم برای این سن درنظر گرفته شده تا راحت تر این مفاهیم را برای آنان بیان کنیم.

 

این روانشناس برای سنین بالاتر گفت:  بسته به دایره لغات هر کودک کار والدین راحت تر خواهد شد در این سن بیشتر می توان توضیح داد که داد دختر ها و پسر ها چطور مراقب خودشان باشند و هرجا احساس نا امنی کردند به خانواده اطلاع دهند، البته لازمه ساختن این ارتباط ایجاد فضایی است که کودک بتواند به خود جرئت دهد تا چنین مسائلی را با خانواده مطرح کند.

گلستانی همچنین به اهمیت آموزش جنسی اشاره کرد و گفت: در صورت تعرض و تجاوز به یک کودک اگر سرنوشتی مانند آتنا نداشته باشند وجان سالم به در ببرند، تمام بزرگسالی و کودکی شان تحت تاثیر قرار می گیرد.

او در با پایان گفت: نقش فرهنگ و رسانه ها هم در این مورد نباید فراموش کرد، زمان اکران فیلم هیس دختران فریاد نمی زنند، مراجعینی داشتیم که به سن بزرگسالی رسیده اند و پس از اکران به این نتیجه رسیده بودند که صحبت کردن درباره این اتفاقات حرف طبیعی آنان است، این که محافظت را از کودکی آموزش ندیده بودند یک فاجعه بود، وقتی که می شود از تکرار این فاجعه برای دیگر کودکان جلوگیری کرد چرا اینکار را نکنیم ؟ فراموش نکنیم آمار افسردگی، استرس، اعتیاد وازدواج ناموفق به ربط به این اتفاق نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز