معاون شرکت مخابرات در گفت و گو با برنا:

سرمایه گذاری مناسب باید جایگزین فیلترینگ شود/ فیلتر کردن پیام رسان‌ها کار درستی نیست/ همه کشورها بودجه ای را صرف فیلترینگ می‌کنند

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۵:۴۶:۳۶
کد خبر: ۶۴۲۶۱۱
سرمایه گذاری مناسب باید جایگزین فیلترینگ شود/
فیلتر کردن پیام رسان‌ها کار درستی نیست/ همه کشورها بودجه ای را صرف فیلترینگ می‌کنند
معاون شرکت مخابرات: به‌عنوان یک کارشناس با فیلترینگ موافق نیستم ، عقیده دارم باید در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام دهیم.

داوود زارعیان معاون شرکت مخابرات در خصوص بحث فیلترینگ پیام‌رسان‌ها در ایران به‌ویژه پس از اختلالاتی که به فیلتر کردن این پیام‌رسان‌ها منتسب می‌شد به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت:  فیلتر کردن پیام‌رسان‌ها به‌هیچ‌وجه کار درستی نیست اما آن‌ها هم باید مدیریت شوند، در حال حاضر بهترین راه، تقویت پیام‌رسان‌های داخلی است.

به گفته او در حال حاضر با سه دیدگاه در مواجهه پیام‌رسان‌ها روبه‌رو هستیم؛ دیدگاه اول اعتقاد به فیلترینگ گسترده همه پیام‌رسان‌های خارجی دارد؛ دیدگاه دوم به آزادی بی‌حدومرز آن‌ها و درنهایت دیدگاه سوم که اعتقاد به کنترل این شبکه‌ها و تقویت آن‌ها و تشویق مردم دارند.

زارعیان تاکید کرد: باید پیام‌رسان‌های داخلی را به‌گونه‌ای  توسعه دهیم که  نیازهای مردم برطرف شود و در آن صورت مردم به‌صورت خودجوش به سمت پیام‌رسان‌های خارجی نمی‌روند یا اگر فیلتر شد جایگزین مناسبی برای آن داریم،  معتقدم که در بدو کار و شروع توسعه شبکه‌های اجتماعی کم‌کار کردیم، اما امروز این شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور کارکرد پیداکرده است و بیشتر فضای آن خبری، سیاسی، آموزشی، تبلیغاتی و... است.

این استاد ارتباطات اظهار کرد:  به‌عنوان یک کارشناس با فیلترینگ موافق نیستم، عقیده دارم  باید در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام دهیم. مدیریت شبکه‌های اجتماعی خارجی یک راهکار موقت است تا بتوانیم خودمان به آن توسعه حداقلی که لازمه یک پیام‌رسان است برسیم اما برخی دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها باهم اعمال و پیاده می‌شود و ممکن است با افکار عمومی مطابقت نداشته باشد هرچند که این دیدگاه‌ها کارشناسی نیست.

زارعیان در خصوص هزینه‌های ناشی از فیلترینگ توضیح داد: بحث فیلترینگ  مختص ایران نیست و  با توجه به اینکه در فضای مجازی تعداد سایت‌های مسئله‌دار و غیراخلاقی زیاد است همه کشورهای دنیا درصدی از بودجه را برای فیلترینگ  هزینه می‌کنند، در کشوری مانند آمریکا بیش از چند میلیون سایت فیلتر هستند اما آنچه اهمیت دارد این است که به‌درستی تشخیص دهیم چه محتوایی باید فیلتر شود و چه محتوایی نشود.

 او همچنین با اشاره به اینکه می‌توان  بجای بسیاری از این هزینه‌ها از سوی ایران و شکستن فیلتر ها به‌صورت رایگان از سوی کاربران با صاحبان سرورها مذاکره کرد گفت: قطعاً این راه‌حل بهتری برای حل مشکل فیلترینگ خواهد بود اما از میان مجموعه کارهایی که لازم است انجام دهیم تنها فیلتر کردن را انتخاب کردیم درصورتی‌که می‌توانستیم در حوزه‌هایی که لازمه داشتن یک فضای مجازی ایده آل است به‌اندازه کافی سرمایه‌گذاری کنیم.

زارعیان در پایان گفت: فکر می‌کنم در مجموعه جدیدی که در وزارتخانه تشکیل‌شده است راهکارهایی مانند آموزش کودکان و نرم‌افزارهای ویژه آن‌ها هم در نظر گرفته می‌شود و در این صورت می‌توانند از رخ دادن بسیاری از مسائل جلوگیری کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز