نورعلی عباس پور در گفت و گو با خبرگزاری برنا:

سه سازمان مسئولیت سرویس مدارس را برعهده دارند/ آموزش و پرورش نمی تواند تصمیم بگیرد پراید جزو سرویس مدارس باشد یا خیر

۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۰۵:۵۶:۱۸
کد خبر: ۶۴۹۳۶۶
سه سازمان مسئولیت سرویس مدارس را برعهده دارند/ آموزش و پرورش نمی تواند تصمیم بگیرد پراید جزو سرویس مدارس باشد یا خیر
مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان با بیان اینکه سه سازمان مسئولیت سرویس مدارس را برعهده دارند، گفت: آموزش و پرورش نمی تواند تصمیم بگیرد پراید جزو سرویس مدارس باشد یا خیر.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هر ساله شاهد افزایش تصادف های درون شهری هستیم که خودرو پراید بیشترین آمار تصادف را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که بیشترین آمار سرویس های مدارس هم متعلق به خودروی پراید است. در این خصوص با مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان به گفت و گو نشسته ایم.

نورعلی عباسپور، مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان، درباره چگونگی کسب مجوزهای لازم برای سرویس مدارس گفت: «ماشین های سواری ویژه مدارس حتما باید ظرفیت 4 نفر به بالا را داشته باشند به این معنا که موتورسیکلت نمی تواند جزو سرویس مدارس قرار گیرد. وسیله نقلیه ای که در آیین نامه و ضوابط مصوب هیات وزیران است باید 4 نفر و بالاتر  باشد بنابراین انواع ماشین های سواری می توانند جزو این شروط قرار گیرند که شامل اتوبوس، مینی بوس و ون هستند. تأمین خودرو و رعایت کردن شروط آیین نامه مربوط به حوزه اداری شهرداری و تاکسیرانی هاست.»

وی افزود: «سه سازمان اصلی که مسئولیت سرویس مدارس را برعهده دارند؛ آموزش و پرورش، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی که وزارت راه و شهرسازی در روستاها و مناطق بین جاده ای مسئولیت را برعهده دارد و این وظایف را انجام می دهند.»

وی در ادامه افزود: «وقتی پیمانکار قرارداد می بندد، مسئول سالم بودن خودرو است. در آیین نامه پیش بینی شده پیمانکار باید از مراکز قانونی تمام صلاحیت ها را کسب کند تا مجاز به بستن قرارداد باشد.»

نورعلی عباسپور بیان کرد: «آموزش و پرورش به عنوان کارفرماست. در آموزش و پرورش، مدیران مدارس کارفرمای هر استان هستند. تصمیم گیری درباره ساماندهی سرویس های مدارس با کارگروه ماده ١٨ است که نمایندگان شهرداری، آموزش و پرورش و اولیاء هستند. این سه نفر در استان درباره وضعیت سرویس مدارس تصمیم گیری می کنند. بخش های سخت افزاری و آموزش راننده ها و مراقبین بر عهده وزارت کشور در حوزه شهرداری است. آموزش و پرورش از جهت فنی یا نقص فنی دخالتی ندارد. در آموزش و پرورش مدیر مدرسه می بایست بررسی کند پیمانکار مجوزهای لازم را داشته باشد یا نه.»

وی در ادامه گفت: «مجوز فنی که سلامت خودرو را تضمین کند،  بررسی نبود سوء پیشینه و صلاحیت راننده باید در حوزه شهرداری انجام شود. اگر مدیر مدرسه تمام مجوزهای لازم را تأیید کند آنگاه می شود با پیمانکار قرارداد بست. اگر تعداد پیمانکاران زیاد باشد می توان بر اساس خدمات، رضایتی که اولیاء دارند و ارزیابی که سالیانه انجام می شود با آنها قرارداد بست.»

مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان با اشاره به تصویب آیین نامه جدید سرویس مدارس اظهار کرد: «تغییرات نهایی آیین نامه سرویس مدارس در حال اعمال است که از وزارت کشور با امضای وزیر کشور ابلاغ می شود.»

عباسپور افزود: «آیین نامه به مدیر این اجازه را می دهد که هر خودرویی که  مراحل قانونی را طی کرده باشد می توان با او قرارداد بست. اصلاح این موضوع درباره ناامن بودن برخی خودروها از جمله پراید مربوط به کارگروه ماده ١٩ است که رئیس آن وزیر کشور است. پاسخگویی به اینکه خودرو پراید ناامن است و باید از لیست سرویس مدارس خارج شود با ما نیست. اگر اعلام شود وسیله نقلیه ای ناامن است ما به اداره کل حمل و نقل وزارت کشور اعلام می کنیم چرا از این وسیله ناامن برای حمل و نقل دانش آموزان استفاده می شود و باید از لیست سرویس مدارس خارج شود.»

وی ادامه داد: وقتی پیمانکار قرارداد می بندد، مسئول سالم بودن خودرو است و در آیین نامه  پیش بینی شده است که از مراکز قانونی تمام صلاحیت ها را کسب کند.»

مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان درباره عمده مشکلات سرویس مدارس، گفت: «یکی از عمده مشکلاتی که در موضوع حمل و نقل دانش آموزان داریم کمبود خودرو است. تعداد بسیاری از جمعیت درخواست دهندگان از  مراحل قانونی رد می شوند و از تعداد آن کاسته می شود. بسیاری از سرویس مدارس آزادبر هستند. جمعیت قابل توجهی سرویس رسمی مدارس نیستند و به صورت آزاد فعالیت می کنند یعنی مدارس با آنها قرارداد نبسته و مراحل قانونی را طی نکرده اند.»

وی خاطرنشان کرد: «در آمارها  نزدیک به ٢میلیون نفر از سرویس رسمی مدارس استفاده می کنند. از ١٣میلیون و ٢٥٠ هزار دانش آموز در کل کشور یک میلیون و چهارصد نفر درحوزه های شهری و چهارصدهزار نفر هم در حوزه های روستایی و بین شهری هستند.»

عباسپور بیان کرد: « آمار سرویس های غیر رسمی و افرادی که آزادبر هستند و با مدارس قراداد نبسته اند بیش از سرویس های رسمی مدارس است.»

مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان در پایان تصریح کرد: «در تهران درصد بسیاری از رانندگان اپلیکیشن هایی نصب کرده اند که ورود و خروج دانش آموزان را ثبت می کند تا اولیاء روی فرزندان شان نظارت داشته باشند. در جلسات مستمری که با حوزه راه و راهور ناجا داشته ایم تأکید فراوانی روی بحث امنیت دانش آموزان داریم.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز