گزارش خبرگزاری برنا از آخرین وضعیت مناطق زلزله زده کرمانشاه؛

همه افراد واحدهای تعمیری کرمانشاه طی دو هفته آینده وام خود را دریافت می کنند/ ۲۵۷ کانکس تاکنون تحویل داده شد/ اسکان موقت زلزله زدگان تا پایان دی ماه تکمیل می شود

۱۳۹۶/۱۰/۱۵ - ۰۶:۲۹:۱۶
کد خبر: ۶۵۸۰۹۷
همه افراد واحدهای تعمیری کرمانشاه طی دو هفته آینده وام خود را دریافت می کنند/ ۲۵۷ کانکس تاکنون تحویل داده شد/ اسکان موقت زلزله زدگان تا پایان دی ماه تکمیل می شود
کمتر از 2 ماه بعد از گذشت زلزله کرمانشاه، با تمام خدماتی که در توان دولت بود و خدمات رسانی هایی که انجام شده، برخی کمبودها کماکان پابرجاست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شامگاه تلخ یکشنبه 29 آبان ماه زلزله ای با بزرگی 7/3 ریشتر خانه ها را بر سر مردم استان کرمانشاه آوار کرد. خانه هایی که همراه خاطرات بر سرِ اهالی خود خراب شدند. بعد از گذشت 45 روز هنوز مردم نمی دانند غم از دست دادن عزیزان شان را  داشته باشند یا غم خانه خرابی را!

با وجود فصل سرما و با توجه به اینکه کرمانشاه یک منطقه کوهستانی محسوب می شود و دمای آن در شب ها به زیر صفر می رسد مردم در کنار تمام محرومیت هایی که هنوز وجود دارد، در چادرهایشان زندگی می کنند و بحث استقرار و کمبود کانکس جزو مشکلات اصلی و مطالبات شان است.

بیشتر مردم در چادر زندگی می‌کنند و به ندرت می‌توان کانکسی را مشاهده کرد، برخی می‌گویند آنهایی که  کانکس گرفته‌اند، دوست و آشنا داشتند و حالا خواسته اصلی مردم زلزله زده دریافت یک کانکس است.

یک فعال اجتماعی در کرمانشاه گفت: «کسانی که در چادر زندگی می کنند اصرار دارند اگر آشنایی را می‌شناسیم به واسطه او برای شان یک کانکس بگیریم.»

فرامرز اکبری، فرماندار قصر شیرین، درباره وضعیت اسکان مردم کرمانشاه بعد از گذشت 45 روز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا اظهار کرد: «فرآیند بازسازی در قصر شیرین از یک ماه پیش شروع شده است.»

وی افزود: «در شهرستان قصرشیرین نزدیک به 5 هزار واحد آسیب دیده داریم که از این تعداد حدود 3700 واحد آن تعمیری است.»

اکبری درخصوص دریافت وام بیان کرد: «پرونده و کارهای وام واحدهای تعمیری تکمیل شده و تمام افرادی که واحدهای تعمیری داشتند طی دو هفته آینده وام خود را دریافت می کنند. وام ساختمان های احداثی در حال بررسی است اما برخی از افراد وام خود را دریافت کرده اند.»

فرماندار قصرشیرین در ادامه از دریافت قسط اول وام تمام ساختمان های احداثی تا پایان دی ماه خبر داد.

وی افزود: « تعداد زیادی از واحدها در سطح روستا درحال احداث هستند. همچنین آوار برداری در سطح شهر شروع شده است.»

اکبری تصریح کرد: «بیشتر به دنبال بلاعوض هستیم که تعمیری ها هم آن را دریافت کنند.»

فرماندار قصر شیرین اظهار کرد: «در سطح روستا حدود 140 کانکس به مردم تحویل داده ایم و در سطح شهر هم حدود 117 واحد کانکس اهدایی در اختیار مردم زلزله زده قرار گرفته است.»

وی با اشاره به اینکه واحدهای تخریبی کانکس تحویل گرفتند، گفت: « برخی که کانکس نمی خواهند 5 میلیون تومان بلاعوض دریافت می کنند که جمعی از مردم این پول را دریافت کرده اند.»

اکبری اعلام کرد: «هدف کلی که در بحث بازسازی دنبال می شود اتمام تمام ساختمان های احداثی تا شب عید است که اسکلت بندی و برخی کارهای عمرانی آن به نیمه رسیده باشد.»

بنیاد مسکن قبل تر اعلام کرده بود تا سقف ۵۸ میلیون تومان وام به هر واحد شهری و 45 میلیون تومان به روستاییان پرداخت می شود. خانواده‌های شهری نیز که واحد مسکونی آنها خسارت دیده ۱۲ میلیون تومان وام و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض برای تعمیر دریافت خواهند کرد. به خانواده‌های روستایی که خانه‌شان نیازمند تعمیر است نیز ۱۲ میلیون تومان وام و ۲ میلیون تومان بلاعوض برای تعمیر پرداخت می‌شود.

اکبر سنجابی، فرماندار سرپل ذهاب، در این زمینه اظهار کرد: «بیش از بیست روز می گذرد که  پرداخت وام را شروع کرده ایم اما از تعداد افرادی که این وام را دریافت کردند آماری در دست ندارم.»

وی در خصوص کانکس ها گفت: «تحویل کانکس ها در حوزه روستایی تمام شده و در حوزه شهری نیز تا پایان دی ماه انجام می شود.»

سنجابی افزود: «ساخت و ساز در حوزه روستایی حدود دو هفته قبل شروع شده و درحوزه شهری بدون پروانه ساخت شروع به فرآیند احداث کردیم. اتمام این فرآیند ساخت و ساز مربوط به مردم می شود که ما تنها در حوزه اداری و تسهیلات به مردم کمک می کنیم. 50 درصد پروژه احداث و تعمیر مربوط به مردم می شود.»

فرماندار سرپل ذهاب با اشاره به اینکه 29 هزار واحد آسیب دیده و 90 درصد خسارت در استان کرمانشاه مربوط به سرپل ذهاب است، گفت: «با توجه به خسارت بالا، دادن زمان اتمام ساخت و ساز سخت است.»

وی تصریح کرد: «مبلغ بلاعوضی که به تخریبی های شهری و روستایی تعلق می گیرد به ترتیب 6 و 5 میلیون تومان است. کمک های بلاعوض و وام نیز به برخی از مردم پرداخت شده است.»

یک فعال اجتماعی، پژوهشگر و روزنامه نگار حاضر در کرمانشاه به خبرنگار برنا در خصوص عمده مشکلات مردم گفت: «اگر مردم در لحظات اولیه حضور پیدا نمی کردند وسعت فاجعه گسترده تر می شد. کمک و خدمات بسیاری از جانب دولت صورت گرفته اما همچنان نیاز به کمک وجود دارد. مردم در چادر زندگی می کنند و هنوز اسکان موقت در کانکس ها به طور کامل صورت نگرفته است.»

وی افزود: «اسلام آباد و چند منطقه دیگر مرکز کانکس سازی است اما سرعت ساخت پایین و کماکان برخی از مردم در چادر زندگی می کنند.»

این فعال اجتماعی با بیان اینکه مشکل اصلی نبود کانکس است، گفت: «برخی در خصوص اینکه 5 میلیون تومان بلاعوض را به جای کانکس دریافت کنند، رضایت دارند. اما برخی از افرادیکه درخواست کانکس به جای بلاعوض دارند هم هنوز کانکس دریافت نکردند.»

وی ادامه داد: «دولت تمام توان خود را در این شرایط و بحران پیش آمده بکار گرفته اما کمبودها حس می شود. مشکل اصلی در مدیریت استان، نهاد ها و سازمان است.»

همچنین در خصوص وضعیت بهداشت و درمان گفت: «دکتر هاشمی چندین بار در کرمانشاه حضور پیدا کرد. زمانی که مردم با ایشان حرف می زنند، احساس امنیت می کنند. همچنین ایشان با حضور خود در مناطق زلزله زده در مسئله روانی افراد بسیار کمک کرده است. مسئله بهداشت و درمان از بقیه وضعیت ها قابل قبول تر است.»

تعدادی از فعالین اجتماعی و مدیران کرمانشاه اظهار کردند با توجه به گستردگی فاجعه، دولت تمام توان خود را بکار گرفته است. همچنین رضایت عمومی تا حدی حاصل شده اما مسئله کانکس ها و مشکلات سرما پابرجاست که بهتر است ساخت و ساز کانکس ها تسریع یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز