عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

اعضای شورای شهر با کسی شوخی ندارند/ پرونده تخلفات شهرداری باید سریع‌تر رسیدگی قضایی شود/ در اسناد تحویل و تحول شهرداری خبری از اسامی خاطیان نبود

۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۰۵:۴۴:۲۲
کد خبر: ۶۶۲۶۶۵
اعضای شورای شهر با کسی شوخی ندارند/ پرونده تخلفات شهرداری باید سریع‌تر رسیدگی قضایی شود/ در اسناد تحویل و تحول شهرداری خبری از اسامی خاطیان نبود
در چند ماه اخیر مکررا از زبان مسئولان ارشد شهری و شهرداری تهران شنیدیم در 12 سال گذشته تخلفات مالی بزرگی در شهرداری صورت گرفته است. حال سوال این است که مسیر تحقیقات روی پرونده های این تخلفات چه زمانی به پایان می رسد تا رسیدگی قضایی آغاز شده و نام خاطیان مشخص شود. زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، به این سوالات پاسخ داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، روز گذشته شهردار تهران در صحن علنی شورای دست به افشاگری زد. ارائه او از سند تحویل و تحول شهرداری تهران ابعاد جدیدی از فساد در شهرداری تهران را نمایان کرد نکاتی ازجمله:

  • مجموعاً ۵۲۱۰۰ میلیارد تومان میزان بدهی‌های ثبت‌شده و ثبت‌نشده شهرداری گذشته است، درحالی‌که بودجه این نهاد حدود ۱۷۹۰۰ میلیارد است.
  • شهرداری گذشته طی قراردادی با ناجا یک میلیارد و ٧٣٠ میلیون تومان گرفت که این پول به‌صورت صوری در انتخابات خرج و به‌حساب مسئول دفتر یکی از معاونین قبلی شهردار واریز شد.
  • اداره امور مالی شهرداری به‌صورت دیمی و بدون برنامه بوده است.
  • کل پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران زمانی که ما شهرداری را تحویل گرفتیم ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و برای تکمیل این پروژه‌ها به ۳۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
  • ۱۳۰۰۰ نفر در فاصله ۳ ماهه نزدیک به انتخابات به پرسنل شهرداری اضافه‌ شده است. بعضی از این افراد حتی یک روز سابقه کار در شرکت‌های پیمانکاری شهرداری را نداشته‌اند.
  • بیش از ۵۰ درصد پروژه‌های شهرداری بدون مناقصه واگذارشده است.
  • از هر ۴ ساختمانی که مجوز ساخت داده‌ شده یک ساختمان خلاف طرح تفضیلی و تصویب‌ شده مجوز گرفته است.
  • در فاصله سال‌های ۹۲ تا سال ۹۵، ۱۰۹ هکتار از باغات تهران تبدیل به ساختمان شده است.
  • تعداد بازنشستگان از تعداد کسانی که حق بازنشستگی پرداخت می‌کنند پیشی گرفته است.

بنا بر گفته‌های نجفی این‌ها تنها بخشی از تخلفات شهرداری گذشته در 12 سالی است که پشت سر گذاشتیم.

بر پایه این گزارش، قطعاً چنین تخلفاتی انتظار برخورد قاطع از سوی مسئولان شهری و قضایی را بالا می‌برد. اما پس از گذشت 100 روز از روزی که محمدعلی نجفی بر صندلی ای نشست که پیش از آن محمدباقر قالیباف در آن قرار داشت، همچنان خبری از ارجاع پرونده تخلفاتی که گفته می شود برای رسیدگی به نهادهای قضایی نیست و نام متهمان مشخص نشده است.

اعضای شورای شهر با کسی شوخی ندارند

 زهرا نژادبهرام، عضو هیات‌ رئیسه شورای شهر، در گفت و گو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا در خصوص اینکه اعلام مکرر اینکه شهرداری در گذشته تخلف کرده آن هم از سوی مسئولان فعلی شهرداری، این سوال را مطرح می کند که آیا شکایتی از سوی این مسئولان تاکنون به مراجع قضایی صورت گرفته و رسیدگی به لیست بلند تخلفات شهرداری در 12 سال گذشته چه زمانی انجام می گیرد؟ گفت: قطعاً طی شدن روند معرفی متخلفان و رسیدگی قضایی زمان خود را خواهد برد اما اعضای شورای شهر با کسی شوخی ندارد و اگر تخلفی شده باید هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود.

او ادامه داد: ما در صحن شورا هم درخواست دادیم به‌صورت شفاف ابعاد این تخلفات برایمان مطرح شود اما نباید فراموش کرد بین مجرم و متهم تفاوت‌هایی وجود دارد و تا زمانی که یک نفر صرفا متهم است ما نمی‌توانیم با ذکر نام آن‌ها، به مسئله رسیدگی کنیم.

نژادبهرام اظهار داشت: حتی در صحن هم تذکر داده شد صراحتا اسامی متخلفان شناسایی شده اعلام شود اما یک‌ چیز را نباید فراموش کرد؛ وقتی کسی در معرض اتهام است و هنوز جرمش ثابت نشده ما نمی‌توانیم مانند یک مجرم با او رفتار کنیم.

این عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه به‌عنوان یک نماینده  شورای شهر اعلام می کنم حتماً پیگیر تکمیل پرونده این تخلفات و ارجاع آنها به مراجع قضایی خواهم بود، گفت: اگر شهرداری نمی‌تواند به هر دلیلی کار اجرایی در خصوص این پرونده ها انجام دهد شورا خودش وارد عمل می شود. به شخصه در نگاه گذرایی که به اسناد تحویل و تحول شهرداری تهران داشتم خبری از اسامی یا اطلاعات خاطیان نبود.

نژادبهرام در پایان گفت: نکته ای که مردم در حال حاضر نیاز دارند این است که استراتژی ما در برخورد با این  تخلفات را بدانند. در هر صورت 15 تا 20  نفر متهمان اولیه و اصلی این تخلفات بزرگ در شهرداری هستند که باید هر چه سریع‌تر تخلف شان به مراجع ذی‌صلاح ارجاع شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز