در گفتگو با خبرگزاری برنا مطرح شد؛

سمن ها بازوی کمکی دولت هستند/ مدیران ارشد کشور باید در تصمیمات از نظرات و ایده‌های سمن ها استفاده کنند

۱۳۹۶/۱۰/۲۹ - ۰۶:۲۴:۳۰
کد خبر: ۶۶۴۵۱۱
سمن ها بازوی کمکی دولت هستند/ مدیران ارشد کشور باید در تصمیمات از نظرات و ایده‌های سمن ها  استفاده کنند
جامعه شناس و مدرس دانشگاه گفت: سمن ها قادر هستند مسائلی را که دولت به علت پر مشغله فرصت پرداختن به آنها را ندارد پیگیری و در حقیقت بازوی کمکی دولت محسوب شوند.

دکتر مجید ابهری جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره اینکه برای بهبود سمن‌های فعال در حوزه جوانان چه باید کرد گفت: شکل‌گیری و فعالیت سمن‌ها در کشور نوپا و جدید است. تقریبا نگاه جامعه و مسئولان به سمن‌ها یک نگاه مثبت است ولی تا به امروز آن‌طور که باید و شاید به آنها نقش داده نشده است. معتقدم اگر قرار باشد این سمن‌ها پیشرفت کنند حتما مدیران ارشد کشور باید در تصمیم‌گیری‌های کلان از نظرات و ایده‌های آنها استفاده کنند.

وی نقش سازمان های مردم نهاد در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی را پر رنگ دانست و گفت: اگر مردم و سمن‌ها نباشند متأسفانه در این حوزه نمی توانیم موفق عمل کنیم و این موضوع نیاز به برنامه خاصی دارد که باید به آن ترتیب اثر داده شود.

ابهری در مورد اینکه سمن‌ها چقدر می‌توانند در اشتغال‌زایی جوانان تاثیر داشته باشند گفت: در رابطه با سمن‌ها ما در ابتدای راه و در دوران گذار هستیم و تا زمانی که دولتمردان به آنها نقش ندهند نمی‌توان از فکرشان استفاده کرد و در این حالت نباید امیدی به اشتغال‌زایی داشت.

این جامعه شناس در رابطه با وضعیت سمن‌های حوزه جوانان گفت: سمن‌های فعال در تمام حوزه‌ها و مخصوصا حوزه جوانان در سطح کشور پراکنده هستند یعنی اینطور نیست که برخی استان‌ها از وجود این گروه‌های مردمی برخوردار نباشد و استان‌های دیگر شاهد حضور این سمن‌ها باشند. همه استان‌ها به فراخور از سمن‌هایی برخوردار هستند پس نقش استانداران در کمک به این سازمان‌های مردم نهاد بسیار با اهمیت است.

 ابهری ادامه داد:  هدف و رسالت به‌وجود آمدن سازمان‌های مردم‌نهاد شناخت، کنکاش و ارائه راهکار به منظور مرتفع شدن و یا مطرح شدن مشکلات و یا معضلات موجود در جامعه است.

کارشناس جامعه شناسی اضافه کرد: باید به طرق مختلف از جمله همفکری، مشاوره دادن و حمایت مالی از ارگان‌های مختلف مدنی به منظور پایداری و دلگرمی بخشیدن به آنها دریغ نشود.

وی در خاتمه گفت: نگاه برخی مدیران به سمن‌ها سیاسی است ولی باید توجه داشت که این موضوع دوطرفه است یعنی سمن‌ها هم می‌توانند با موضوعات مختلف سیاسی برخورد کنند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز