عضو هیئت رییسه شورای شهر در گفت و گو برنا مطرح کرد ؛

رئیس جمهوری بافت فرسوده را به موضوع ملی تبدیل کرد/ نگرانیم تجربه‌های گذشته تکرار شود

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۰۹:۲۲:۰۷
کد خبر: ۶۶۷۰۲۱
رئیس جمهوری  بافت فرسوده را به موضوع ملی تبدیل کرد/ نگرانیم تجربه‌های گذشته تکرار شود
عضو هیئت رییسه با استقبال از ورود رییس جمهوری به موضوع بافت فرسوده گفت: پیش از این دغدغه ونگرانی بافت فرسوده مختص به شهرداری بود و امروز این مسأله به یک مسأله ملی تبدیل شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، رییس جمهوری در بخشی از سخنان خود در روز دوم بهمن ماه با مردم ایران به معضل بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: یکی از طرح هایی که در بودجه ۹۷ پیش بینی کردیم که مربوط به مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله مربوط می شود مساله بافت های فرسوده است. در سراسر کشور تصمیم گرفتیم که اینکار اغاز شود. اولین تصمم گیری هم از سال ۹۳ گرفته شد. منتهی انشالله در ماه های آینده و سال آینده مردم شاهد یک تلاش مضاعف خواهند بود در بودجه پیش بینی کردیم که در محله های بافت فرسوده آن جاهایی که می توانیم زمین اختصاص دهیم زمین مجانی را در اختیار توسعه گره قرار می دهیم تا ساختمان سازی شود. افراد ی که در بافت فرسوده هستند به صورت مجانی به این ساختمان ها می روند.شرایط مسکونی را بدون پرداخت هزینه برایشان فراهم می کنیم. ساختمان های قدیمی آنها تخریب و تبدیل به پارک و ..می شود.

 در این خصوص به سراغ زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رییسه شورای شهر رفتیم او با ابراز خوشحالی از اینکه با دستور رییس جمهوری به حتم توجه ملی به بافت فرسوده خواهد شد گفت: پیش از این دغدغه ونگرانی بافت فرسوده مختص به شهرداری بود  و امروز این مسأله به یک مسأله ملی تبدیل شده است.

به گفته او شاید زلزله هایی که اخیرا به وقوع پیوسته و تغییرات محیط زیستی  یا آب و هوایی که در کشور به وجود آمده باعث این تصمیم شده باشد و در هر صورت هر چه که هست بستر خوبی برای طرح یک مسأله جدی در کشور شده است.

نژاد بهرام ادامه داد:  برای حل این معضل تعامل شهرداری تهران و وزارت شهرسازی همچنین حضور هیأت دولت این فرصت را به وجود آورده  که این موضوع  مورد بحث و بررسی جدی گیرد.

عضو هیئت رییسه شواری شهر توضیح داد: در نهایت سه طرح مطرح شد، یک طرح محله محوری و دوم طرح بلوک سازی و سوم بهسازی فضایی من به عنوان کسی که دغدغه بافت فرسوده را دارد  نگران این هستم که تجارت دیگر کشور ها بازهم در کشور تکرار شود. 

او افزود: حدود 15-16 سال است که به طور جدی روی بافت فرسوده کار می کنیم و اگر قرار باشد که دوباره تجارب گذشته مان را بازخوانی کنیم دچار مشکل می شویم، بنابراین دو مسأله است که خیلی خوشحالمان می کند اول اینکه که آقای رییس جمهوری به این مسئله توجه کردند و دوم اینکه به این مسئله نگاه خوبی شده است و از نظر تسهیلات و ارایه خدمات یک رویکرد منسجم بین معاونت شهرداری تهران و وزارت مسکن و شهرسازی و بقیه بخش ها از جمله نظام بانکی صورت خواهد گرفت.

نژادبهرام با بیان اینکه پیش از این تعامل تنها بین وزارت مسکن راه و شهرسازی بود  که در همان مقطع هم  نگرانی بانکی وجود داشت ،نگراین که  مشکلات جدی را به وجود می آورد افزود :  قوه قضاییه، دادگستری و وزارت نیرو حالا با تعاملی که دارند می توانند به مرتفع شدن موضوع بافت فرسوده کمک کنند. تنها راه خروج از بحران کنونی رفع رکود در ساخت و ساز بافت فرسوده و بهسازی محیطی است. یعنی اگر شما شرایط زیستی متناسب  برای شهروندان در طرح بافت های فرسوده فراهم کنید، شهروندان خود با کمک سرمایه گذاران مشکل را حل می کنند. بهتر از پیمانکاران خصوصی برای حل معضل بافت فرسوده همراه شهرداری شوند.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر گفت: اگر قرار باشد در فضای محدود مدیریت انجام شود و  در جاهای عمومی بهسازی محیطی صورت نگیردامکان رسیدگی به بافت فرسوده هم بسیار محدود می شود.

او در خصوص تامین بودجه برای بهسازی بافت فرسوده هم گفت: بودجه این امر از شهرداری و دولت تأمین می شود، شهرداری در این زمینه هیچ وقت از تأمین بودجه دریغ نکرده است و بیشترین سهم در دوره گذشته و این دوره به بافت فرسوده اختصاص داشته است، در حال حاضر هم کسی را در نوبت دریافت تسهیلات بانکی در خصوص بافت فرسوده نداریم  و امیدواریم که این ماجرا در طول این 4 سالی که در خدمت مردم هستیم حل  شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز