مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

۱۲۳ هزار پلاک فرسوده در تهران وجود دارد/ یک سوم بودجه تهران باید صرف بافت فرسوده شود

۱۳۹۶/۱۲/۱۸ - ۰۷:۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۸۶۰۹۵
۱۲۳ هزار پلاک فرسوده در تهران وجود دارد/  یک سوم بودجه تهران باید صرف بافت فرسوده شود
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: «طرح‌ و پروژه‌هایی که پایانی نامعلوم داشته باشند را اجرا نمی‌کنیم و زمان بهره‌برداری پروژه‌ها بالغ بر 2 تا 3 سال است.»

سید رضا میرصادقی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که چرا سازمان نوسازی در مورد بافت فرسوده تأمین بودجه نمی‌کند، گفت: « این موضوع در کل کشور به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. حل این معضل بزرگ نیاز به تجهیز بزرگ هم دارد؛ اما امکان تأمین تجهیز بزرگ هنوز امکان‌پذیر نیست.»

وی در ادامه افزود: «تعریف ما در شهر تهران وجود 123هزار پلاک فرسوده است؛ باید سالیانه با متوسط 9/3 برابر 47 هزار پلاک فرسوده نوسازی شود. اگر متری یک میلیون و چهارصد هزار تومان حداقل قیمت تمام شده را حساب کنیم، سالیانه 500هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود. بر اساس فرمولی که در شهر تهران محاسبه کرده‌ایم، حدود 14درصد این هزینه را دولت و شهرداری باید پرداخت کند. البته این هزینه‌ها جدا از تسهیلاتی است که قرار است از طریق وام بانکی پرداخت شود، بنابراین منابع بانکی هم باید تامین شوند. اگر این اعداد را در کنار هم قرار دهیم، حدود یک سوم بودجه تهران را برای تأمین امکانات بافت فرسوده باید فراهم کنیم؛ در صورتیکه یک سوم بودجه تهران به عنوان الویت اول در حمل‌ونقل عمومی در مترو صرف می‌شود. شاید در قالب شعار الویت اول بافت فرسوده باشد اما الویت اول نیست.»

میرصادقی با بیان این مطلب که بودجه بافت فرسوده برای ایجاد معبر و فضای سبز، خرید ملک، احیا یک محله فرسوده است، بیان کرد: «یک دهم این بودجه صرف این موارد نمی‌شود. نمی‌توان گفت مردم باید صبر کنند تا بالاخره یک روزی خودمان را تجهیز کنیم؛ مردم عمر نوح ندارند! برای داشتن یک شهر مطلوب باید در آن توازن برقرار شود که برای برقراری توازن باید در آن هزینه کنیم؛ حتی اگر هزینه‌ای اندک باشد. باید غرولندهای مردم را بشنویم چون حق دارند، ما هم حق داریم چون بودجه نداریم.»

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در رفع ابهام موجود در طرح بازآفرینی امید مبنی بر اینکه پروژه‌های بزرگ چندین سال به طول می‌انجامد تا آماده شوند؛ چه تضمینی وجود دارد که پس از پایان کار دولت فعلی، توسعه گران حاضر به تعویض واحداهای ساخته شده با زمین‌های مردم شوند، گفت: «در بافت فرسوده بحث برج سازی نداریم. شورای عالی شهرداری تهران و کمیسیون ماده 5 در این خصوص تعاریف مشخصی دارند. تعداد طبقات در مجتمع‌ها حداکثر 10 الی 12 طبقه و متوسط ساخت و ساز در بافت فرسوده 7 طبقه است.»

وی در ادامه افزود: «بارگذاری و اتمام پروژه‌ها حداقل 3 سال طول می‌کشد. در خصوص تخطی از زمان هم جرائم سنگینی برای پیمانکاران درنظر گرفته‌ایم که به ازای هر 3 ماه تاخیر شاید اصلا قرارداد رو به فسخ برود. جرائم سنگینی برای دوران رکود قرار داده‌ایم تا افراد نتوانند در این شرایط سو استفاده کنند. برای سازندگان تسهیلات ایجاد کرده‌ایم تا نرخ ساخت پایین و به زمان تسریع پیدا کند. سازمان نوسازی فعلی مثل مسکن مهر عمل نمی‌کند بلکه کیفیت و جذابیت را واگذار به سازندگان کرده‌ایم تا در فروش سهم خود نقش داشته باشند. از طرفی دیگر این طرح ها برای توسعه محلات است.»

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در پایان تصریح کرد: «بدون شک در مناطقی هم که نوسازی شده با همان بودجه اندک از سرای عالی محلات کلی پرسش در مورد نیازهایشان مطرح کرده‌ایم. برای اولین‌بار دفاتر نوسازی پرسش نامه‌هایی آماده کرده‌اند که از مردم ریشه‌مند در آن محله، در خصوص نیازمندی‌های محله هایشان سوال بپرسند. تاکنون در 5 منطقه این طرح اجرا شده که جزو مناطق پیشرو است. سعی کرده‌ایم در محلات پاتوق محله ایجاد کنیم تا افراد به دوره گذشته خود برگردند تا نسبت به محله‌های خود تعلق خاطر داشته باشند؛ این موضوع تنها در حد شعار دادن نیست. بر اساس درخواست بودجه‌ 97 که ارائه داده‌ایم و آن تعریف بهم خورده است، امیدواریم شورا در این خصوص اصلاحیه بزند چون در محلات همه منتظر به کار بردن این رویکرد هستند. طرح‌ و پروژه‌هایی که پایانی نامعلوم داشته باشند را اجرا نمی‌کنیم و زمان بهره‌برداری پروژه‌ها بالغ بر 2 تا 3 سال است.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز