رئیس فراکسیون زنان در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

قوانین نانوشته مانع پیشرفت زنان می شود/ شکاف دستمزد در ایران کم است/ موانع قانونی در حوزه زنان نداریم

۱۳۹۶/۱۲/۱۸ - ۰۶:۲۰:۰۸
کد خبر: ۶۸۶۴۹۴
قوانین نانوشته مانع پیشرفت زنان می شود/ شکاف دستمزد در ایران کم است/ موانع قانونی در حوزه زنان نداریم
پروانه سلحشوری گفت: سهمیه و مانع قانونی برای پیشرفت زنان در حوزه های اقتصادی و محیط های کاری و گزینش ها وجود ندارد اما در کشور ما قوانین نانوشته ای هستند که مانع پیشرفت زنان می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه زنان خبرگزاری برنا، در طول تاریخ همواره  حقوق زنان با فراز و نشیب هایی روبرو بوده است و اگر منصفانه نگاه کنیم زنان در سال های اخیر به خودباوری بیشتری رسیده اند و حضور آنان در عرصه های مختلف پررنگ تر شده است.

براساس تعریف ارائه شده از سوی «سازمان ملل متحد»، اعمال هرگونه رفتار و یا گفتار آزاردهنده از سوی مردان یا زنان که سبب آسیب‌های فیزیکی، جنسی، ذهنی یا رنج زنان شود خشونت علیه زنان تعریف می‌شود. استفاده از کلمات توهین‌آمیز و تحقیر کننده، استفاده از عبارات تهدیدآمیز، فریاد کشیدن، رفتارهای کنترل کننده، کتک زدن، اعمال زور برای برقراری رابطه جنسی و عاطفی، آسیب زدن به دستگاه تناسلی، ختنه کردن و تجاوز جنسی از جمله رفتارهای خشونت‌آمیز علیه زنان است. همچنین کنترل گری و متوقف کرىن زنان در مسیر پیشرفت نیز از اقسام خشونت علیه زنان است.

حال با توجه به روز جهانی زن و تقارن آن با میلاد فرخنده دخت نبی اکرم، فاطمه زهرا(س)، با پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، مصاحبه ای داشته ایم و او  در مورد  میزان رعایت حقوق زنان در ایران و دیدگاه  جامعه در خصوص فعالیت های زنان در عرصه های مختلف چنین گفت که در ادامه می خوانید:

 رئیس فراکسیون زنان در گفت و گو با خبرنگار برنا در ابتدا از آخرین وضعیت  لایحه تامین امنیت زنان چنین گفت: «این لایحه در حال حاضر در دست اصلاح است. البته قرار بر این بود که این لایحه حدود3 یا 4 ماه پیش به مجلس ارسال شود اما همانطور که پیش بینی کرده بودم، هنوز این لایحه به دست ما نرسیده است و در خوشبینانه ترین حالت، در نیمه اول سال 97 این لایحه به مجلس ارسال خواهد شد. موانع مشارکت زنان باتوجه به حوزه های مختلف، متعدد است. البته در سال های گذشته حضور زنان در حوزه آموزش پررنگ تر شده است»

سلحشوری در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط کنونی جهان و تغییرات ایجاد شده چرا هنوز در شاهد موانعی برای حضور زنان درجایگاه های تاثیرگذار و مدیریتی کشور هستیم  گفت: «سهمیه و مانع قانونی برای پیشرفت زنان در حوزه های اقتصادی و محیط های کاری و گزینش ها وجود ندارد اما در کشور ما قوانین نانوشته ای هستند که مانع پیشرفت زنان می شود. در انتخاب هیئت علمی ها نیز وضعیت به همین منوال است. تنها 24% مناصب هیئت علمی ها را زنان تشکیل داده اند و 76% از این کرسی ها در اختیار مردان قرار دارد. همینطور زنان برای وام گرفتن هم با مشکلات متعدد مواجه هستند. با وجود این موانع زنان در حوزه بخش خصوصی و کار آفرینی بسیار خوب عمل کرده اند. بسیاری از مدیران، برای پذیرش کارمندان زن سختگیری هایی می کنند که این سختگیری های را در پذیرش کارمندان مرد کمتر به کار می برند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مدیران، برای پذیرش کارمندان زن سختگیری هایی می کنند که این سختگیری های را در پذیرش کارمندان مرد کمتر به کار می برند ادامه داد:  بعضا دیده شده است که مدیران برای اخراج زنان بهانه هایی می آورند مانند اینکه عملکرد کارمند زن خوب نبوده اما  بسیاری از این بهانه ها  واقعی نیستند. چون ساختار این دستگاه های مردسالارانه است و اختلاف حضور زنان و مردان بسیار زیاد است  به همین دلیل است که پیشرفت زنان نیازمند همراهی و همدلی مردان دارد.»

رئیس فراکسیون زنان  مجلس  درباره  وضعیت شکاف دستمزد ها بین زنان و مردان  گفت: «بحث شکاف دستمزد مختص به  ایران نیست و در تمامی جهان مطرح است. خوشبختانه ایران جزو کشورهایی است که شکاف دستمزد در آن کم است و آمار قابل توجهی در این زمینه وجود ندارد اما نمی توان منکر وجود آن شد. بالاخره بحثی است که وجود دارد اما بسیار ناچیز و در معدود مراکزی ما شاهد اختلاف دستمزد کارمندان مرد با زن هستیم. بیشتر هم در بخش خصوصی شاهد آن هستیم. در بخش دولتی بسیار کم است اما در بخش خصوصی در برخی مراکز به وضوح بین کارمند زن و مرد اختلاف دستمزد وجود دارد.»

 پروانه سلحشوری درباره چگونگی هموار شدن فضا برای ایجاد جایگاه زنان در فضاهای مدیریتی و شغلی مناسب و شرایط فعلی که در این خصوص وجود دارد گفت: «این پیشرفت باید به صورت یک فرایند در نظر گرفت. بحث ما فقط قانون نیست. دید و نگاه جامعه به زنان و حضور آنان در جامعه عوض شده است و همین مسئله زمینه حضور زنان را بیشتر می کند. البته خواه نا خواه جامعه به این سمت می رفت و باید گفت دید جامعه نسبت به زنان تغییر کرده است و جامعه بیشتر از گذشته آماده حضور زنان و پیشرفت آنان در عرصه های مختلف است. حضور اجتماعی زنان روز به روز بیشتر می شود و این حضور بعد از انقلاب اسلامی معنا دار شد. یکی از علل پررنگ تر شدن حضور زنان، پذیرش بیشتر آن ها در حوزه های آموزش و بهداشت است که بعد از انقلاب این حضور پررنگ شد و به مقوله سلامت مادران بیشتر از گذشته اهمیت داده شد و مرگ و میر کودکان و مادران به شدت کاهش یافت. با اینکه زنان در سطح نخبگان و یا سطوح مدیریتی حضور کمرنگ تری دارند اما  لازم به ذکر است که زنان در عرصه های اجتماعی حضور پررنگی دارند و در خیلی از موقعیت های شان و جایگاه زن حفظ شده است. مانند بسیاری از نویسندگان، شاعران و یا کارگردانان زن که در نوع خود منحصر به فرد هستند.همینطور ورزشکاران خانمی داریم که در سطح جهانی مطرح هستند. در حوزه پزشکی نیز پزشکان حاذق زن هم داریم»

رئیس فراکسیون زنان درباره میزان تغییری  و قبول  جامعه برای حضور زنان در عرصه های مختلف  گفت: « در سال های گذشته، دید جامعه نسبت به استعداد و هوش زنان دیدی منفی بود و بسیاری، حتی زنان هم به یکدیگر ، حتی به زنان موفق اعتماد نداشتند. این تفکر غالب مردسالارانه کم کم در جامعه رنگ می بازد مثل رانندگی که در گذشته بسیاری از مردان هر راننده ای را که بد رانندگی میکرد  زن می پنداشتند حتی اگر راننده را نمی دیدند اما امروزه این تفکر در جامعه ما از بین رفته است. رویکرد اجتماعی نسبت به توانمندی زنان تغییر کرده است.

او خاطر نشان کرد: : «باید به انتخاب زنان برای حضور در عرصه اشتغال و یا خانه داری احترام گذاشت. اما بسیاری از افرادی که تمایل به اشتغال ندارند را نباید مجبور به کار کرد ولی برخی موارد این نیاز احساس می شود که زن هم کار کند زیرا که مرد به تنهایی  توانایی  تامین هزینه های اقتصادی را ندارد. این مسئله شاید برای خیلی از اقشار دور از ذهن به نظر برسد اما برای برخی احساس می شود

با توجه به سخنان پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان و نماینده مردم تهران، ری ، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، موانع حضور زنان در جامعه بیشتر دید اعضا جامعه و عدم اعتماد افراد به توانایی زنان است که برای رفع آن نیاز به فرهنگسازی است و فرهنگ سازی هم یک روزه اتفاق نمی افتد . زنان ایران با تمام این موانع و باورهای اشتباه هر سال بیشتر از سال قبل برای رسیدن به حق مسلم خود تلاش کرده اند و می کنند و حال تا جایی این تلاش ها پیش رفته است که مقامات عالی رتبه کشور دستور ویژه حضور آنان در عرصه های مدیریتی را صادر کرده اند.

در پایان امید است که جامعه به حقوق و حضور زنان در جامعه احترام گذاشته و این آمار نابرابر روز به روز کم تر شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز