یک جامعه شناس در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

جامعه‌ای که در آن شادی نیست، معضلات فرهنگی و اجتماعی زیاد است/ افزایش غم عامل افزایش خودکشی

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۰۵:۲۵:۰۶
کد خبر: ۶۸۹۳۱۴
جامعه‌ای که در آن شادی نیست، معضلات فرهنگی و اجتماعی زیاد است/ افزایش غم عامل افزایش خودکشی
قرائی مقدم گفت : جامعه ای که در آن شادی نیست در آن هیچی نیست. نبود شادی باعث بیکاری، کم کاری، ناتوانی جنسی و به دنبال آن افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج، پوچ گرایی، فراردختران و پسران جوان، آسیب ها و معضلات فرهنگی و اجتماعی و هزاران هزار معضلات دیگر می شود. این آمارها حتی باعث افزایش آمار خودکشی می شود .

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا،در ماه های گذشته شاهد افزایش خودکشی بین جوانان  بودیم ،وقوع این حوادث ،مصادف  با اعلام گزارش سالانه سازمان ملل متحد که ایران را از بین 154 کشور در حس خوشبختی در جایگاه   106 قرار داده است  و همچنین رتبه 4 جهان در مصرف مواد مخدر از آن کشور ماست، موجب شد در رابطه با عوامل شکل دهنده این آمارها و رابطه بین مصرف مواد مخدر و احساس خوشبختی با امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

قرائی مقدم پیرامون عوامل موثر در این آمار  گفت: « عوامل متعدد درشکل گیری این آمار دخیل هستند. از جمله این عوامل می توان به فقرو نبود شادی اشاره کرد. این روزها، روزهای پایانی سال است و برنامه های تلویزیون و ظاهر شهر متناسب با این حال و هوا نمی باشد. تمام این ها باعث دور شدن جامعه از شادی می شود. وقتی جامعه از شادی دور می شود در نتیجه به غم و غصه رو می آورد.علاوه بر این بیکاری، ترافیک، رفتار برخی مسولان، نبود برخی امکانات و آزادی ها و... در تشکیل این آمار موثر هستند. وقتی جوان ایرانی خود را با جوانان کشورهای دیگر قیابس می کند می بیند که  در وضعیت پایین تری از نظر اماکنات رفاهی و تفریحی وجود دارد. تمامی این عوامل دست به دست هم می دهند و باعث افزایش آمار طلاق و اعتیاد، کاهش آمار ازدواج می شود. وضعیت به حدی رسیده است که باید وزیر تنهایی منصوب شود. یعنی وزیری که تنها به وضعیت تنهایی افراد رسیدگی بکند.

او پیرامون رابطه غم و غصه و مصرف مواد مخدر گفت: «همه این عوامل باعث دوری جامعه از شادی می شود. وقتی جامعه ای از شادی دور شود، به سوی هیجانات کاذب برای پر کردن این خلا می رود. در نتیجه به مصرف مواد مخدر روی می آورد تا به زعم خودش مشکلاتش را فراموش کند.  جامعه ای که در آن شادی نیست در آن  هیچی نیست. نبود شادی باعث بیکاری، کم کاری، ناتوانی جنسی و به دنبال آن افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج، پوچ گرایی، فراردختران و پسران جوان، آسیب ها و معضلات فرهنگی و اجتماعی و هزاران هزار معضلات دیگر می شود. این آمارها حتی باعث افزایش آمار خودکشی می شود زیرا که فرد زندگی را پوچ می بیند و از جامعه منفک می شود و در نتیجه خودکشی می کند.  تمامی این موارد توسط محققان و روانشناسان دانشگاه های مطرح دنیا مورد بررسی قرار گرفته است. وقتی 27درصد  جامعه بیکار باشند  یعنی جامعه در وضعیت بحرانی به سر می برد.»

این جامعه شناس و استاد دانشگاه  در رابطه با راهکاری برای عبور از این جامعه افسرده و رسیدن به یک جامعه شاد چنین گفت: « برای رسیدن به یک جامعه شاد باید  برای جامعه امکانات تفریحی و رفاهی ایجاد کنیم، برخی آزادی ها را افزایش دهیم واما از همه مهمتر از بین بردن آمار بیکاری است زیرا که برهمه چیز تاثیر می گذارد.   امکانات باید برای جامعه فراهم باشد تا عوامل غمگین بودن جامعه از بین برود.»

طبق گفته های این جامعه شناس هر چقدر فردی غمگین تر و ناشاد تر باشد بیشتر به سمت مصرف مواد مخدرگرایش  پیدا می کند زیرا که در تلاش است این خلا را پر کند و در نتیجه به سمت هیجان های کاذب سوق پیدا می کند تا احساس شادی بکند. نتیجه آن هم پوچ گرایی میشود. افزایش آمار بیکاری و در نتیجه فقر از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل بر این مسئله هستند که به خودی خود باعث بوجود آمدن خیلی از آسیب های اجتماعی مانند طلاق می شوند. برای عبور از این وضعیت اضطراری اشتغال زایی جز مهمترین کارهایی است که می توان در راستای کاهش این آمار انجام دهد. هر چقدر جامعه شاد تر شود به تبع از مواد مخدر دور تر می شود و در نتیجه آمار آسیب ها کم می شود. امید است که در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز