گوشی شما باعث گرم شدن زمین می شود

۱۳۹۷/۰۱/۲۳ - ۱۰:۴۱:۰۷
کد خبر: ۶۹۶۱۵۳
گوشی شما باعث گرم شدن زمین می شود
هنگامی که ما در مورد تغییرات آب و هوایی حرف می زنیم، منابع اصلی انتشار کربن که به ذهن اکثر ما می آیند صنایع سنگین مانند نفت، معدن و حمل و نقل هستند.به ندرت ذهن ما سراغ فن آوری های کامپیوتری می رود. در واقع، بسیاری از کارشناسان، دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را به عنوان نجات دهنده بالقوه ما می بینند و معتقدند که آن می تواند جایگزینی برای فعالیت های بدنی ما می باشند که باعث انتشار کربن زیادی می گردد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، با ایجاد یک فهرست دقیق و جامع از ICT که شامل دستگاه هایی مانند کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ ها، مانیتور، گوشی های هوشمند و تبلت ها و همچنین زیرساخت هایی مانند مراکز داده و شبکه های ارتباطی می شوند، انتظار می رود سهم مربوط به ICT در افزایش گرمای زمین از حدود یک درصد در سال ۲۰۰۷ به ۳٫۵ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد و تا سال ۲۰۴۰ به ۱۴ درصد برسد. این بیش از نیمی از سهم مربوط به کل بخش حمل و نقل در سراسر جهان است.

 
 

یکی دیگر از نتایج نگران کننده این است که این رشد فوق العاده، عمدتا افزایشی است. و مسلما امید به اینکه ICT با کاهش فعالیت های جسمانی منجر به کاهش انتشار کربن می گردد را از بین می برد. تاثیر گوشی های هوشمند انتظار می رود سهم گوشی های هوشمند در انتشار گازهای گلخانه ای و گرم شدن زمین از ۴ درصد در سال ۲۰۱۰ تا ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۰ رشد داشته باشد.

در واقع انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از گوشی های هوشمند از ۱۷ به ۱۲۵ مگاتن دی اکسید کربن در سال رسیده است. این یعنی ۷۳۰ درصد رشد داشته است. البته سهم کمی از این آمار مربوط به استفاده از این دستگاه ها است. بلکه ۸۵ تا ۹۵ درصد آن مربوط به ساخت و تولید این دستگاه ها می باشد که علاوه بر انرژی مصرفی جهت تولید دستگاه، انرژی لازم برای استخراج مواد به کار رفته در آن مانند طلا و سایر عناصر کمیاب است.

یکی دیگر از دلایل افزایش انتشار کربن، طرح و برنامه ریزی گوشی های هوشمند است که کاربران را تشویق می کند تا هر دو سال یک گوشی هوشمند جدید خریداری کنند. در نتیجه مدل های قدیمی منسوخ شده منجر به میزان غیرمعمول و غیر ضروری زباله  می گزدد.

اگر می خواه​ید به مبارزه با تغییرات اقلیمی کمک کنید، گوشی خود را کمتر تعویض کنید برای هر تکست، دانلود، ایمیل از یک سرور قدرتمند استفاده می شود. در بخش زیربنایی، ما پیش بینی می کنیم که محدوده تلفیقی مراکز داده و شبکه های ارتباطی از ۲۱۵ مگاتن CO2 در سال ۲۰۰۷ به ۷۶۴ MtCO2-y / yr تا سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.

بهتر است بدانید کل انتشار کربن در کانادا حدود ۷۳۰ مگاتن CO2 در سال ۲۰۱۶ بود و انتظار می رود این آمار تا سال ۲۰۲۰ کاهش یابد. البته این ارقام به رشد انتشار کربن گوشی های هوشمند و مراکز داده، ارتباطی ندارد.

در واقع، این رشد چشمگیر در ارتباطات تلفن همراه است که باعث سرعت شکل گیری مراکز داده ها می باشد. برای هر پیام متنی، دانلود ویدئو، تبادل عکس، ایمیل یا چت، یک سرور بسیار قدرتمند در برخی از مرکز داده وجود دارد. همه این موارد نیاز به مصرف انرژی بالایی دارد که به آن توجهی نمی گردد.

شرکت های نرم افزاری رشد می کنند

در نهایت و شاید جالب ترین جنبه ی این موضوع، نرم افزارها هستند که باعث رشد کلی ICT، دستگاه ها و زیرساخت ها می باشند. شرکت های نرم افزاری مانند گوگل، فیس بوک، آمازون، مایکروسافت و یاهو بزرگترین مراکز داده را در جهان دارند. افزایش تسلط سیستم عامل های تلفن همراه، یعنی iOS و اندروید گوگل همراه با میلیون ها برنامه موبایل که بر روی این سیستم عامل ها ساخته شده است، ارتباطات تلفن همراه را پایه ریزی کرده اند.درواقع پشت رشد بی رویه تولید همه این سخت افزارها که در نهایت منجر به افزایش گرمای زمین می گردد، تنها یک هدف وجود دارد: حمایت و خدمت به جهان نرم افزار.

راه خروج؟

در سطح اجتماعی: باید تقاضا گردد که تمام مراکز داده، صرفا از انرژی های تجدید پذیر استفاده کنند.

در سطح فردی: تا حد امکان گوشی خود را برای مدت زمان طولانی نگه دارید و در صورت تعویض نیز مطمئن شوید که گوشی قدیمی شما بازیافت می گردد. هرچند که متاسفانه، تنها یک درصد گوشی های هوشمند امروزه بازیافت می شوند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز