عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

همه کتابفروشی‌ها در حال ورشکستگی هستند

۱۳۹۷/۰۲/۰۷ - ۰۶:۱۹:۰۷
کد خبر: ۷۰۱۳۶۹
همه کتابفروشی‌ها در حال ورشکستگی هستند
عضو شورای شهر تهران گفت: « برای تبدیل خیابان کریم‌خان به پاتوق کتابخوانی باید بخش خصوصی وارد طرح شود.»

آیا تاکنون به این مسئله اندیشیده‌اید که چرا پاتوق غذاهای رنگی و جذاب در اکثر شهرها از جمله تهران مثل خیابان سی تیر وجود دارد اما یک خیابان و گذری که پاتوقی برای اهل مطالعه باشد، وجود ندارد؟

بسیاری از افراد در پاسخ به این سوال می‌گویند که خیابان انقلاب و کریم‌خان پابرجا هستند. اما لازم به ذکر است که این دو پاتوقی برای اهل مطالعه نیستند، نه کافه‌های انقلاب و ولیعصر مکانی برای مطالعه است، نه کتابفروشی‌های این دو خیابان. اکثر کافه‌های تهران تنها برای دکور و تزیین روشنفکری مراجعه کنندگان، کتابخانه‌های کوچک خود را با کتاب‌های چگونه گیاهان دریایی را آبیاری کنیم، پُر شده‌اند!

شاید سوال بسیاری از افراد باشد که چرا طرح تبدیل خیابان کریم‌خان به پاتوق کتابخوانی تنها یک بار آن هم در مدتی کوتاه بیان شد و از آن زمان به بعد به فراموشی سپرده شد.

به همین علت با عضو شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

حسن خلیل آبادی –  عضو شورای پنجم شهر تهران  در گفت‌وگو با خبرنگار شهروشهروند خبرگزاری برنا در خصوص کتابخانه‌های شهر گفت: «دانش‎‌آموزان و دانشجویان، از بسیاری کتابخوانه‌های عمومی فعال در سطح شهر تهران استفاده می‌کنند. هر دانشجو و اهل مطالعه‌ای که قصد کتابخوانه رفتن داشته باشد، یک کتابخوانه در نزدیکی محل وی وجود دارد. بسیاری از مساجد، مدارس و ... دارای کتابخوانه هستند.»

وی با تأکید بر این مطلب که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور کاهش پیدا کرده، بیان کرد: «کاهش سرانه مطالعه به تعداد کتابخوانه مربوط نمی‌شود بلکه علت‌های دیگری دارد. تعداد کتابخانه در سطح تهران بالا نیست اما لازم به ذکر است که کم هم نیست.»

خلیل آبادی در ادامه افزود: «فرهنگ کتابخوانی دچار آسیب شده است. این موضوع متشکل از دوعلت عمده و اساسی است؛ علت اول، در حال حاضر امکان مطالعه در منازل بیشتر از گذشته شده است. در گذشته به علت محدود بودن و شلوغی خانه، دانش‌آموزان کمتر در خانه می‌توانستند به مطالعه بپردازند و به همین علت به کتابخوانه مراجعه می‌کردند.  علت دوم، گسترش  فضای مجازی مراجعه به کتابخوانه را بسیار کاهش داده و همچنین این روند نزولی در مطالعه و سرانه چاپ کتاب و روزنامه‌ها اثر گذاشته است.»

این عضو شورای شهر تهران با بیان این مطلب که مراجعه مردم به فیسبوک، تلگرام  و ... برای مطالعه اشکلی ندارد، گفت: «مهم فرهنگ مطالعه است که باید آن را ارزیابی کرد. در مترو و اتوبوس اکثریت افراد با گوشی خود به مطالعه می‌پردازند. نباید به چگونگی مطالعه کردن مردم حساس شد بلکه  مهم این است که مردم بخوانند. فرهنگ مطالعه چه با توسعه دیجیتالی و ... باشد گسترش یابد.»

وی در خصوص ایجاد پاتوق کتابخوانی و طرحی که برای خیابان کریم‌خان در این خصوص قرار بود اجرا شود،  گفت: «برای تبدیل خیابان کریم‌خان به پاتوق کتابخوانی باید بخش خصوصی وارد طرح شود اما برای مثال در عباس آباد بوستان کتابخوانی وجود دارد و همچنین اکثر کافه‌های شهر، دارای کتابخوانه‌های کوچکی هستند.»

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که به جز کتابخانه‌های کافه، باید محل دیگری برای جذب مردم (مثل خیابان سی تیر که پاتوق اغذیه فروشی‌ها است) ایجاد شود، بیان کرد: «دو مشکل در این خصوص وجود دارد، یکی  فرهنگ مطالعه و دوم استقبال مردم از کتاب؛ که هر دو این موارد بسیار کمرنگ شده است. کتابخوانی به صورت دیجیتال جزو فرهنگ مطالعه محسوب می‌شود اما ضعیف شدن استقبال مردم به کتاب، مسئله جدیدی است. لازم به ذکر است که در شهر تهران کمبود مکان کتابخوانی نداریم اما به همین دو علت تیراژ کتاب‌ها به شدت افت کرده است. در شهرری مدیر یک کتابفروشی هستم و آن‌جا هم در حال ورشکستگی است. مردم به مطالعه مکتوب رغبت نشان نمی‌دهند و به نظر می‌رسد که همه کتابفروشی‌ها در حال ورشکستگی هستند.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز