رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در گفت و گو با برنا مطرح کرد ؛

اقلیما: بیکاری علت مجرد بودن ۱۱ میلیون جوان ایرانی / از هر ۲۰ دختر دستفروش ۸ نفر تحصیلات عالیه دارند

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۵:۰۱:۰۲
کد خبر: ۷۰۱۹۹۶
اقلیما: بیکاری علت مجرد بودن ۱۱ میلیون جوان ایرانی / از هر ۲۰ دختر دستفروش ۸ نفر تحصیلات عالیه دارند
مصطفی اقلیما گفت: «باید به جوانان فرصت شغلی داد و به آنها اعتماد کرد . مشکل بیکاری جوانان را همه ارگان ها باید با هم و با دلسوزی حل کنند تا بیکاری رفع نشود گفتن از ازدواج نادرست است .»

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزرای برنا، طبق آخرین آمار اعلام شده که روز گذشته  از سوی رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام شد ازدواج در میان جوانان ایرانی  25% کاهش داشته است و حدود 11 میلیون جوان  ازدواج نکرده در کشور داریم.

 این آمار نشان دهنده رواج زندگی اروپایی نیست. خیلی از جوانان ایرانی تمایل قلبی به تشکیل خانواده دارند اما معضلات دیگری سد راه آنان در تحقق این آرزو شده است.  در مورد این آمار و علل و معلول های آن با رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران  ، مصطفی اقلیما گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

اقلیما در این خصوص به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: «افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج خود معلولی از علت است. علل مختلفی در شکل گیری این آمار دخیل هستند.  فرد باید درآمدی داشته باشد که بتواند علاوه بر تامین مخارج خود، مخارج فرد دیگری  را نیز تامین کند. چه طور می شود با وجود بیکاری   انتظار داشته باشیم آمار ازدواج بالا برود و هم طلاق نداشته باشیم.باید به جوانان فرصت شغلی داد و به آنها اعتماد کرد . مشکل بیکاری  جوانان را همه ارگان ها باید با هم و با دلسوزی حل کنند تا بیکاری رفع نشود گفتن از ازدواج نادرست است .»

اقلیما در خصوص  وضعیت اشتغال اینچنین گفت: « جمع استخدام های دولتی در سال گذشته به 10 هزار نفر هم نمی رسید. سالی 100 هزار فارغ التحصیل لیسانس داریم. من جوانان فوق لیسانسی را می شناسم که در تاکسی های اینترنتی مشغول به کار هستند. با آن درآمد هم تنها قادر به امرار معاش روزانه و نه پس انداز، هستند.  وقتی فرد نمی تواند بر درآمد خود تکیه کند، چطور می تواند زندگی تشکیل دهد و از پس مخارج خود برآید؟  برخی که حرف از تجملات می زنند و این بهانه را علت ازدواج نکردن جوانان می دانند تنها می خواهند از مسوولیت خود شانه خالی کنند در حالی که اصل ماجرا چیز دیگری است. در سال های گذشته فارغ التحصیلان به راحتی در رشته خود مشغول به تحصیل می شدند  و با همان درآمد هزینه های زندگی خود را تامین می کردند. جوانان می توانستند وام بگیرند و در پرداخت وام مشکل نداشتند. اما وضعیت اقتصادی به مرور و بخاطر شرایط اقتصادی که از گذشته همراه شد و ادامه آن به امروز رسید به گونه ای شده است  که جوانان یا بیکار هستند یا درآمد کم و امنیت شغلی پایین دارند. با این وضعیت نباید انتظار تشکیل خانواده از جوانان را داشت. در همه جا دنیا حداقل درآمد کفاف زندگی را می دهد اما در ایران حداقل درآمد حتی قسمتی از خرج زندگی را هم تامین نمی کند.»

اقلیما در خصوص تاثیرات ناامنی اقتصادی بر روابط عاطفی گفت: « حتی با ریشه یابی طلاق هم متوجه خواهیم شد که طلاق هم ریشه در مسائل اقتصادی دارد. زیرا که وقتی مسائل اقتصادی خانواده به سامان نباشد، درگیری بین اعضا رخ می دهد، افراد نمی توانند با هم رفتار محبت آمیز داشته باشند. فردی که مضطرب باشد و ذهن درگیری داشه باشد، قطعا نمی تواند روابط عاطفی و جنسی صحیحی برقرار کند در نتیجه محیط خانه نیز مضطرب می شود.وقتی فرد یک شغله باشد درآمد او کفاف خرج زندگی را نمی دهد در نتیجه جر و بحث پیش می آید و افراد طلاق می گیرندو وقتی هم که فرد دو شغله باشد دیگر کمتر وقتی برای رسیدگی به روابط زناشویی خود دارد، در نتیجه  روباط عاطفی افراد سرد می شود و از یکدیگر طلاق می گیرند. مسائل اقتصادی حتی باعث خیانت نیز می شود. »

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران  گفت: « علت اصلی ازدواج نکردن جوانان عدم ثبات شغلی و عدم امنیت شغلی و نبود کار است. اگر این دلایل از میان برداشته شد و باز  آمار ازدواج نکردن بالا بود می توان گفت علت چیز دیگری است و  به بررسی و حل علل دیگر پرداخت اما تا وقتی وضع اقتصادی نا به سامان است، آمار ازدواج بالا نمی رود. »

اقلیما در خصوص راه حل این موضوع گفت: « کلید این مشکل در دست دولت است. دولت مسوولیت دارد با ایجاد اشتغال برای جوانان به وضع معیشت آنان رسیدگی کند. اصلا دولت روی کار می آید که وضعیت اشتغال را سامان بخشد. از 20 دختری که در مترو دست فروشی می کنند 8 نفر دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی هستند. فرد هزینه کرده است تا مدرک دانشگاهی را گرفته است  اما وقتی مرتبط با رشته تحصیلی خود به دنبال کار می گردد، حقوق ماهی 400 تومان به وی پیشنهاد می شود. آیا با ماهی 400 تومان می توان زندگی را پیش برد؟ مسولان باید به بررسی علل بپردازند. علت ازدواج نکردن جوانان ترویج زندگی غربی نیست. جوانان خیلی هم مایل به ازدواج هستند اما مشکلات اقتصادی دست و پای آنان را بسته است.  تا وقتی مسائل اقتصادی حل نشود نمی توان انتظار حل سایر معضلات را داشت.» 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز