معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت و گو با برنا پاسخ داد؛

آیا پرداخت وام ازدواج به نفع جوانان است ؟

۱۳۹۷/۰۲/۱۴ - ۰۶:۰۳:۴۴
کد خبر: ۷۰۲۴۵۷
آیا پرداخت وام ازدواج به نفع جوانان است ؟
معاونت ساماندهی امور جوانان گفت: « برای پرداخت وام صندوق کارآفرینی امید به جوانان باید ابتدا طرح‌ها در کمیته مخصوص خود بررسی شوند؛ تا بررسی شود بازدهی طرح‌های فرستاده شده در حدی هست که جوان بتواند اقساط آن را برگرداند یا خیر.»

ایران تنها کشوری در دنیا است که برای به وقوع پیوستن و آسان انجام شدن امر ازدواج جوانان به آن‌ها وام پرداخت می‌کند.

اقلیما رییس انجمن مددکاری علوم اجتماعی ایران - در گفت و گویی که  چند روز پیش  با برنا داشت  اعلام کرد  حدود 11 میلیون جوان ایرانی ازدواج نکرده در کشور وجود دارند  که بیکار هستند. حال باید دید با توجه به آمار بیکاری ، وام ازدواج و شرایط بازپرداخت آن آیا به نفع جوانان و ازدواج آنها است یا خیر .

برای اینکه بدانیم پرداخت وام ازدواج تا چه میزان مفید است با معاونت ساماندهی جوانان گفت‌وگویی انجام دادیم.

محمدمهدی تندگویان - معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش‌وجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در این خصوص گفت: «معاونت ساماندهی امور جوانان نمی‌تواند راجع به بیکاری جوانان تصمیم گیری کند. زمانی که جوانان وام را  دریافت می‌کنند باید به فکر بازپرداخت آن‌ هم باشند.»

وی در ادامه افزود: «اینکه ایران تنها کشوری است که وام ازدواج پرداخت می‌کند، قیاس معناداری نیست بلکه ایران تنها کشوری است که بحث ازدواج را ترویج می‌کند و به دنبال به وقوع پیوستن آن به صورت قانونی و شرعی است. در بسیاری از کشورها موضوع ازدواج به صورتی که در ایران پیگیری می‌شود، وجود ندارد که حال بخواهیم برای آن مقایسه هم داشته باشیم.»

تندگویان در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت وام ازدواج به جوانان راهکار اشتباهی نیست؟ چون موجب می‌شود جوانانی که بیکار هستند نتوانند وام خود را پرداخت کنند و در نهایت دچار مشکل مالی بزرگی در آینده خواهند شد، گفت: «جوانان پیش بینی‌های لازم را پیش خودشان می‌کنند و سپس اقدام به درخواست وام می‌دهند و همچنین ضامن‌های آنان، افراد معتبر هستند. این شرایط وام، شرایطی است که جوانان برای خودشان ایجاد می‌کنند.»

معاون ساماندهی امور جوانان در ادامه بیان کرد: «برای پرداخت وام صندوق کارآفرینی امید به جوانان هم باید ابتدا طرح‌ها در کمیته مخصوص خود بررسی شوند؛ باید مشاهده کرد که بازدهی طرح‌های فرستاده شده در حدی  هست که جوان بتواند اقساط آن را برگرداند یا خیر؛ اگر جز این باشد وام پرداخت نمی‌شود. ازدواج یک امر خصوصی و خانوادگی است و که نمی‌توان زندگی جوان را برای بازپرداخت آن بررسی کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که برنامه جدی معاونت امور ساماندهی جوانان برای حل معضل بیکاری جوانان چیست؟ البته بگونه‌ای که این برنامه‌ها تنها در حد حرف و شعارهای جذاب نباشد، گفت: «پیشنهاد ما به جوانان بسیار جدی است. در راستای سیاست‌های وزارت قصد داریم به سمت افزایش تشکل‌ها و کمک به ثبت تشکل برویم. برای اینکه بتوان برای جوان  مدلی از اشتغال را ایجاد کرد باید به سمت ایجاد پایگاهی که با آن در تماس  بود، رفت.»

تندگویان در پاسخ به این سوال که چرا پیشنهاد به جوانان است نه مسئولان کشور، بیان کرد: «پیشنهاد ما دقیقا به خود جوانان است. آن‌ها باید خودشان در حوزه‌های اعلامی ما تشکل‌هایشان را ثبت و حمایت‌های لازم را در موضوعات کارآفرینی دریافت کنند.»

همچنین وی در برابر این گفته که برخی از سمن‌ها از خروجی نداشتن سمینارها و جلسات گله دارند، عنوان کرد: «حتما همینگونه است که می گویند!امسال وام صندوق کارآفرنی امید ابلاغ شده که در ادامه آن اعلام کرده‌ایم تا تشکل و سمن‌ها طرح‌های خود را ارسال کنند. مشکل اساسی که وجود دارد این است که جوان تصور می‌کند با هر طرحی که در دست دارد می‌تواند یک کار ملی و بزرگ انجام دهد. ما به عنوان نقش مشاور هستیم که ابتدا باید طرح‌ها کارشناسی و بررسی شوند؛ نمی‌توان به هر صورتی که شده وام را به جوان پرداخت و در انتها او را بدهکار شرایط بانکی کرد. وظیفه معاونت ساماندهی بررسی طرح است و زمانی که حس شود قابلیت بازپرداخت وجود دارد و همچنین طرح، طرحِ معقولی است، وام داده می‌شود. گله  تشکل‌ها این است که به دنبال قرض الحسنه و اعتبارات بلاعوض هستند؛ دولت چنین اعتباراتی ندارد و هیچگاه نمی‌شود که به همه جوانان یا تشکل‌ها وام بلاعوض پرداخت کرد. راهکار دولت ثبت تشکل و در ادامه ارائه طرح‌های درست است تا از آن طریق بتوان اعتباراتی از صندوق تخصیص داد و حوزه فعالیت‌هایشان راساماندهی کرد.»

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز