دانشور در گفت‌وگو با برنا عنوان کرد؛

اعلام کنندگان حساب شخصی کمکی به اسکان زلزله زدگان نکردند/ قرار بود ۲۰ روز در چادر باشند نه هشت ماه / روی اکثر کانکس ها اسامی بازاریان و شرکت ها است نه چهره ها

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۵:۱۴:۰۷
کد خبر: ۷۱۵۲۹۹
اعلام کنندگان حساب شخصی کمکی به اسکان زلزله زدگان نکردند/ قرار بود ۲۰ روز در چادر باشند نه هشت ماه / روی اکثر کانکس ها اسامی بازاریان و شرکت ها است نه چهره ها
یک فعال اجتماعی گفت: «اعلام حساب شخصی و شیوع این پدیده بین بسیاری از افراد مشکل ساز خواهد بود بعد از گذشت 8 ماه بسیاری از آدم‌های معمولی نه سلبریتی‌ها از امکان فضای مجازی سوءاستفاده می‌کنند.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ بعد از گذشت 8 ماه از واقعه دردناک زلزله  کرمانشاه همچنان شاهد وضعیت و شرایط دشوار زلزله دگان  هستیم. شرایطی که اگر به دست مسوولان و کاردان‌ها سپرده می‌شد و کمتر افراد عادی و بی‌تجربه در آن دخالت می‌کردند، روند بهسازی آن سرعت بیشتری به خود می‌گرفت.

حال بعد از چند ماه، همچنان شاهد اعلام شماره حساب شخصی از سمت افراد عادی در فضای مجازی هستیم که این نوع روند تنها به هرج و مرج و بی‌نظمی در کرمانشاه کمک کرده است.

حال برای بررسی این وضعیت و چرایی ادامه‌دار بودن آن با یک فعال اجتماعی که در منطقه زلزله زده نیز فعالیت های اسکان و  کمک رسانی را از روز های اولیه وقوع زلزله تا کنون برعهده گرفته است به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

 

فاطمه دانشور - فعال اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که چرا هیچگونه نظارتی روی حساب‌های شخصی که افراد معمولی بعد از گذشت 8 ماه در صفحه‌های مجازی خود اعلام می‌کنند وجود ندارد، گفت: «بسیاری از چهره‌ها و افراد سرشناس برای کمک کردن به منطقه زلزله زده کرمانشاه آمدند و  از آبروی چهره‌شان مایه گذاشتند و مبالغی را جهت کمک رسانی جمع آوری کردند، این اقدام پسندیده است اما جایی این مسئله با مشکل روبرو می‌شود که سلبریتی‌ها بخواهند خود عامل اجرایی شوند؛ بازیگر، ورزشکار، هنرمند و ... که سابقه فعالیت اجتماعی ندارند، نمی‌توانند عاملی برای امداد رسانی شوند. بهترین اقدام هزینه کرد کمک‌های نقدی از مجاری شفاف بود اما در بحرانی و حساس‌ترین مقطع زمانی بخش اعظمی از کمک‌های نقدی هزینه و صرف کمک رسانی به مردم زلزله زده نشد. زمانی که اعلام شد مردم نیازمند اسکان اضطراری هستند منظور از آن این بود که نهایت تا 20 روز در چادر حضور داشته باشند نه اینکه حدود 8 ماه در چادر زندگی کنند.»

*کمک های نقدی هزینه اسکان  زلزله زدگان نشد

وی در ادامه افزود: «بعد از اسکان اضطراری که هلال احمر آن را اجرایی کرد  همه به سمت ایجاد و تشکیل اسکان موقت (کانکس) حرکت کردند. در آن مرحله اتفاق مطلوبی از طرف افرادی که حساب شخصی برای جمع آوری کمک‌های نقدی اعلام کرده بودند، رخ نداد یعنی اکثریت افراد اجرای برنامه‌های بلند مدت را به نیاز آن لحظه ترجیح دادند، دولت هم به موقع نتوانست به تعهدات خود در زمینه تامین کانکس عمل کند در نتیجه آنچه دیدیم فشار و سختی فراوانی بود که زلزله زدگان تحمل کردند و گزارش چند مورد فوت کودک هم منتشر شد. مشکل این بود که بسیاری از کمک‌های نقدی برای منطقه زلزله زده به وقتش هزینه نشد؛ از این طرف هم برخی می‌خواهند پروژه‌های بلند مدت‌تری را دنبال کنند. باتوجه به وضعیت آب‌وهوایی استان کرمانشاه پروژه‌های بلند مدت می‌بایست از اسفند ماه شروع می شد که بنظر من جز چند مورد خاص که آن‌هم نیاز به نظارت دارد اتفاق جدی نیفتاده است اما  همچنان مشاهده می‌شود برای جمع  آوری کمک‌های مردمی، حساب شخصی در فضای مجازی اعلام می‌شود.»

*اعلام فیش بانکی نشانه شفافیت مالی نیست

دانشور با بیان این مطلب که اعلام حساب شخصی اقدام غلطی است، اظهار کرد: «قانون می‌گوید که هر کسی در کشور قصد انجام کاری را دارد باید در چارچوب قانون حرکت کند؛ اگر فردی تصمیم دارد که کارهای عام المنفعة و خیریه انجام دهد باید خیریه‌ ثبت کند. باید جلوی این اتفاقات و اعلام حساب شخصی برای جمع آوری کمک‌های نقدی گرفته شود چون ادامه این روند هرج و مرج در پی دارد. دستگاه‌های نظارتی به حساب‌های حقوقی نهادهای ثبتی نظارت می کنند، مثل دستگاه‌های صادرکننده مجوز، اداره مالیات و ... اما نهایت شفافیت افراد فعلی این است که خودشان اعلام می‌کنند چه کارهایی انجام داده‌اند، این خود اظهاری بدون حسابرسی و تنها با قرار دادن یک تعداد تصاویر در شبکه‌های مجازی نمی‌تواند نشانه شفافیت باشد، این عمل شبهه‌ناک می‌شود و طبیعی است که مردم بعد از مدتی نسبت به آن اعتراض کنند. اعلام حساب شخصی و شیوع این پدیده بین بسیاری از افراد مشکل ساز خواهد بود بعد از گذشت 8 ماه بسیاری از آدم‌های معمولی نه تنها سلبریتی‌ها از امکان فضای مجازی سوءاستفاده می‌کنند و با ایجاد پیج‌هایی با فالوورهای بالا اقدام به اعلام شماره حساب‌های شخصی به شیوه‌های کاملا غیر حرفه‌ای می‌کنند؛ این افراد خانواده‌ای را به تصویر می‌کشند و شماره حساب خود یا خانواده‌ای را اعلام می‌کنند و سپس خانواده‌ای که ممکن است برفرض مثال نیازمند 2 میلیون تومان باشد، مردم 100 میلیون تومان کمک نقدی به حساب وی واریز می‌کنند و از نگاه مددکاری بقیه پولی را که نیاز ندارد را اسراف و نابود کند. این مسائل رعایت نمی‌شود و به طور مدام در حال اتفاق افتادن است که بسیاری از مشکلات از پیامدهای اعلام حساب شخصی است. با توجه به شبهات بسیاری که ایجاد شده می‌بایست حساب‌ها حسابرسی مستقل از سمت حسابرسان مستقل دادگستری شود تا مشخص شود که کمک‌های نقدی مردمی صرف چه چیزی شده  و اگر نشده در کجا قرار دارد. بسیاری از چهره و غیرچهره‌ها فیش کمک‌های واریز شده را در صفحه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند و می‌گویند که این هم شفافیت؛ فیش بانکی نشانه شفافیت نیست در واقع با ارائه یک فیش بانکی نمی‌توان گفت که من درحال شفافیت سازی مالی هستم بلکه باید تراز مالی که یک نهاد رسمی، قانونی و دستگاه نظارتی آن را تایید کرده، نشان عموم داد. اگر پول‌های واریزی زیر صد میلیون تومان بود حساسیت‌ها کمتر می‌شد اما در قضیه کرمانشاه میلیاردها پول جمع آوری شد و این میلیاردها تومان کمک نقدی  را نمی‌توان با خود اظهاری شفاف سازی کرد. من فکر می‌کنم فضای مجازی چون رویدادی نوپدید است نیاز به قانگونگذاری دارد تا جلوی هرج و مرج فزاینده گرفته شود.»

*بخش اعظمی از کمک های نقدی  در منطقه کرمانشاه هزینه نشده

این فعال اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا قبل از بلوکه شدن حساب‌های سلبریتی‌ها شاهد هزنیه کرد کمک‌های نقدی‌شان بودید، گفت: «در طول این مدت زمانی که در رفت و آمد به کرمانشاه بودم هزینه کردشان را بسیار محدود دیده‌ام. نمی‌توان منکر شد که کمک‌های غیرنقدی علی دایی به منطقه نرسیده است؛ کمک‌های غیرنقدی و کانکس‌های ایشان را در کرمانشاه مشاهده کرده‌ام اما نسبت به پول جمع آوری شده به دست ایشان، بسیار کم و بخش اعظمی از پول‌ها به طور یقین هزینه و صرف مردم نشده است. دیگران هم بخش اعظمی از پول‌هایشان در منطقه کرمانشاه هزینه نشده و کمک‌هایی که در منطقه مشاهده کرده‌ایم نسبت به پول جمع آوری شده بسیار کم و محدود بوده است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا کلاهبرداری مردمی از مردم اتفاق افتاده است، بیان کرد: «باید حسابرس قرار بدهند تا ابهامات رفع ابهام شود. پرینت حساب‌ها باید گرفته  و ورودی و خروجی هزینه‌ها چک شود، همچنین حسابرس را باید دادستانی تعیین کند  نه حسابرسی که خودشان تعیین می‌کنند؛ این اقدام هرچه سریع‌تر باید اجرایی شود.»

* کار نیمه تمام دولت را افراد بازاری، تجار و مردم عادی انجام دادند

این فعال اجتماعی در پاسخ به این سوال که چرا موضوع اعلام حساب شخصی رها شده، گفت: «چون باید شاکی خصوصی وجود داشته باشد و کار به شکایت بکشد تا دادستانی به آن ورود پیدا کند. خیریه‌های بومی و محلی بسیار خوبی در کرمانشاه وجود دارند که بهتر بود مردم کمک‌های نقدی خودشان را به آن‌ها واگذار کنند تا صرف مردم زلزله زده کرمانشاه شود. واقعیت ماجرا این است که بخش بسیاری از امداد رسانی‌ها در مناطق زلزله زده توسط کارآفرینان صورت گرفت و کار نیمه تمام دولت را افراد بازاری، تجار و مردم عادی انجام دادند. اگر شما به سرپل ذهاب سر بزنید روی اکثریت کانکس‌ها اسم بازاریان و شرکت‌ها نوشته شده  و نشانه‌ای از سلبریتی ها بسیار کم است.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز