مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت و گو با برنا :

تهرانی ها روزانه ۹ هزار تن زباله تولید می کنند / حفظ منابع طبیعی با مدیریت صحیح پسماند

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۶:۰۲:۰۱
کد خبر: ۷۱۷۱۶۸
تهرانی ها روزانه ۹ هزار تن زباله تولید می کنند / حفظ منابع طبیعی با مدیریت صحیح پسماند
رضا عبدلی گفت: «اگر شهروندان زباله‌های خشک را به درستی تفکیک کنند تا به چرخه تولید برگردد، منابع طبیعی دوباره حفظ می‌شود.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ «زباله»، شاید با شنیدن این واژه چندشتان شود شاید هم انبوهی از زباله‌هایی کثیف با بویی نامطبوع در گوشه و کنار خیابان که گربه‌ای در حال لیسیدن و خوردن یک تکه آشغال است، در خاطرتان مجسم شود اما زباله و پسماند بی ارزش های زندگی نیستند بلکه می توان آنها را ثروت ملی دانست!

اما لازم به ذکر است که با مدیریت صحیح این پسماند می‌توان استفاده‌های فراوانی کرد؛ همچنین رشد و توسعه یافتگی کشورها به معنای مصرف گرایی بیشتر مردم آن‌ها است از همین رو در کشورهای توسعه یافته میزان زباله تولیدی بسیار بیشتر از کشورهای فقیر است اما مدیریت صحیح پسماند در این کشورها منجر به کاهش خطرات و اثرات آن بر خاک، آب و هوا و در نهایت سلامت انسان می‌شود و حتی به یک سرمایه مبدل شده است .

حال  برای اینکه بدانیم وضعیت تهران در این خصوص چگونه است با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت‌وگو کردیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

رضا عبدلی - مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، با بیان این مطلب که روزانه در شهر تهران حدود 9هزار تن زباله توسط شهروندان تولید می‌شود و این 9هزار تن توسط ده ایستگاه میانی جمع آوری و به مرکز دفع و پردازش آرات کوه انتقال پیدا می‌کنند، بیان کرد: «از پسماندها تحت عنوان منابع طبیعی نام می‌برم اما برخی از واژه ثروت ملی.چرا منابع طبیعی؟ چون حدود 40 درصد از 9هزار تن پسماند را پسماندهای خشک تشکیل می‌دهند. پسماندهای خشک ارزشمندو قابلیت بازیافت و برگرداندن مجدد به چرخه‌ی تولید را دارند؛ مثلا اگر شهروندان در طرح تفکیک از مبدأ مشارکت داشته باشند و پسماندهای خشک را در همان مبدأ که هنوز آلوده به زباله‌ی تر نشده، تفکیک کنند، اتفاقاتی در این میان حائز می‌شود. همه پسماندهای خشک از قبیل پلیمرها، پلاستیکی و بطری‌های نوشابه،  آب معدنی و کاغذ... تمامی قابلیت برگرداندن به چرخه تولید را دارند یعنی 17 اصله درخت باید قطع شود تا یک تن خمیر کاغذ بوجود آید اما می‌توان با بازیافت کاغذ این خمیر را بدست آورد. اگر شهروندان زباله‌های خشک را به درستی تفکیک کنند تا به چرخه تولید برگردد، منابع طبیعی دوباره حفظ می‌شود و  این همان ثروتی است که در کشورهای دیگر از آن صحبت می‌کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت پسماندها  در تهران به چه صورت است و چگونه جمع آوری می‌شوند، تشریح کرد: «در حال حاضر حدود 500 غرفه در سطح شهر تهران در همه محلات وجود دارند  که وظیفه‌ی اصلی آن‌ها دریافت و تحویل پسماندهای خشکِ ارزشمند شهری است.  بعد از اینکه شهروندان در منزل پسماندهای خشک  را تفکیک می‌کنند، می‌توانند به این غرفه‌ها مراجعه کرده و پسماند تفکیک شده را تحویل دهند. برخی از شهروندان به جهت گرفتاری‌ها و شاغل بودن نمی‌توانند این عمل را انجام دهند به همین علت یک روز در هفته ماشین‌های ملودی سازمان پسماند به محلات مراجعه می‌کند و با نواختن ملودی اهالی محله را مطلع می‌کنند که برای جمع آوری و دریافت پسماندهای خشک  به محله آمده‌اند؛ زمانی که شهروندان پسماندهای خود را به وانتی‌ها تحویل می‌دهند می‌توانند در ازای آن کیسه زباله آبی رنگ برای جمع آوری پسماندهای خشک هفته آتی خود دریافت کنند.»

به گفته عبدلی زمان ورود این ماشین‌ها به محلات ساعت 9 تا 12 شب است و معمولا یک روز در هفته برای جمع آوری پسماندهای خشک به محلات مراجعه می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به این موضوع که وجود سطل زباله‌ها در نقاط مختلف شهر برای پسماندهای تفکیکی نیست و تنها برای پسماندهای تر شهروندان تعبیه شده، گفت: «برای پسماندهای خشک به میزان کافی فضای عمومی در سطح شهر تهران وجود ندارد که در کنار مخزن تر، سه مخزن مکانیزه دیگر هم قرار دهیم.  در حال حاضر مخزن‌های تر با هزار چالش مواجه شده‌اند برای مثال یکی شکایت می‌کند که چرا مقابل خانه‌ آنها  قرار دارد و مسائلی از این دست که به همین علت در حال کاهش همین تعداد مخزن هستیم برای مثال  مخزن‌های موجود در شهرک‌ها سعی شده داخل شهرک باشد و بیرون از آن نباشد و یا در مورد مجتمع‌ها، مخزن‌ها را سر کوچه نگذاریم و داخل مجتمع تعبیه کنیم؛ باید مدیریت پسماند در مبدأ باشد.»

وی با بیان این مطلب که سازمان پسماند روزانه 9 هزار تن زباله شهر تهران را مدیریت می کند، افزود: «این 9هزار تن زباله جمع آوری و توسط کامیون‌ها، پسماند مخازنی که در معابر وجود دارد به ده ایستگاه میانی انتقال می‌یابند؛ در این ده ایستگاه‌ ،زباله‌ها داخل ماشین‌های تریلری ریخته می‌شوند که وظیفه تریلرها انتقال به مرکز دفع و پردازش آرات کوه است که در آن جا به دو شکل پسماندها جدا می‌شوند. شکل اول، پسماندهای تر جدا و تبدیل به کودی به نام کود کمپوس می‌شود و آن چیزی که باقی می‌ماند پسماندهای خشک ارزشمند و پسماندهای خشک غیرارزشمند است؛ پسماندهای خشک ارزشمند در آن نواحی تبدیل و مجدد به چرخه تولید بازمی‌گردد؛ پسماندغیر ارزشمند مثل یونولیت، نایلون و ... که از ارزش حرارتی بالایی برخوردار هستند در همان مرکز دفع و پردازش به کارخانه ریجکت سوز انتقال پیدا می‌کنند و در کارخانه سوزانده  واز آن برق تولید می‌شود. این کاری است که سازمان مدیریت پسماند به صورت دائمی در طول 365 روز سال انجام می‌دهد.»

عبدلی در پاسخ به این سوال که تهران چه جایگاهی از نظر تبدیل زباله در جهان دارد، بیان کرد: «در حال حاضر سرانه تولید زباله در شهر تهران بین 700  تا یک کیلوگرم است که در پایتخت کشورهای دیگر  از دو کیلو تا 400 گرم تولید زباله داریم.»

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران  پاسخ به این سوال که در برخی از محلات در اطراف سطل‌های زباله مکانیزه، انبوهی از زباله جمع شده چرا کار فرهنگسازی در این زمنیه کم است  اظهار کرد: «نمی‌خواهم همه مسائل را به گردن شهروندان بیندازم اما اگر شهروندان به مسوولیت اجتماعی، رفتار و عمل خود  توجه کنند دیگر شاهد و ناظر این صحنه‌ها نخواهیم بود.  در همه تبلیغات محیطی، رسانه و ... راجع به ساعت 9 شب حرف زده‌ایم؛ این ساعتی است که باید زباله‌های خودشان را داخل مخزن بگذارند و زمانی که شهروندان ساعت 9 شب این کار را انجام می‌دهند همکاران بنده  موظف به تخلیه پسماند همه مخازن از ساعت 9 شب تا 5 صبح هستند و در ساعت 5 صبح هیچ مخزن پر مشاهده نخواهد شد اما زمانی این اتفاقات رخ می دهد که به این ساعت توجه نمی شود و شهروند مثلا بعد از اتمام مهمانی  ساعت 1 شب زباله را داخل مخزن می گذارد  غافل از اینکه مخزن به تازگی تخلیه شده است. علت دوم این است که این سطل‌ها بر اساس استانداردهایی 1100 لیتری و برای آن محله‌ای تعبیه شده که پسماند تر خود را داخل آن بیندازد؛ حجم پسماند خشک زیاد و وزن آن کم استد. همه سطل زباله یا مخازن مکانیزه پسماند روزی یک‌بار و  گاها در برخی مناطق به علت عدم مشارکت در روز، 2 تا 3 بار تخلیه می‌شوند.»

 

 واما شهروندان تهرانی گرامی اگر در محلات خود با کمبود مخزن‌های مکانیکی پسماند روبرو هستید یا زباله‌ها بیرون از این مخزن‌ها ریخته می‌شوند برای ما عکس و فیلم بفرستید.

 

راه‌های ارتباط با ما:

88492747

88830950

info@bornanews.ir

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز