در گفت و گو با صدراعظم نوری مطرح شد ؛

شورای شهر در تلاش برای نوسازی ناوگان پیر حمل و نقل تهران

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۰۵:۱۳:۰۶
کد خبر: ۷۱۹۱۴۰
شورای شهر  در تلاش برای نوسازی ناوگان پیر حمل و نقل تهران
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: «بخشی از محدودیت اصلی و مانع نوسازی به کمبود منابع بازمی‌‌‌گردد. دولت و وزارت کشور در این خصوص می‌توانند نقش بسیار موثری داشته باشند.»

به گزارش گروه  اجتماعی برنا؛ چند ماه گذشته صدرالله بمانا - مشاور ارشد رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دومین مرحله نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی اعلام کرده بود: «۵۷ هزار مینی‌بوس فرسوده در کشور داریم که سن متوسط آنها باید ۱۰ سال باشد ولی در حال حاضر ۲۴.۸ سال است.»

به گفته بمانا مینی‌بوس‌داران اکثرا اقشار ضعیف هستند که در روستاها و شهرهای کوچک به جابجایی مسافر می‌پردازند. حال باید این سوال را پرسید که آیا تهران یک روستا تلقی می‌شود یا شهر کوچک که مینی بوس در آن تردد دارد ؟ چرا باید در شهر بزرگی به ابعاد تهران که پایتخت کشور  نیز محسوب می‌شود، مینی‌بوس وجود داشته باشد؟ شهری که روزانه میزبان تعداد بسیاری از توریست‌های خارجی است؛ چرا باید مسوولان حمل ونقلی آن چهره شهر را با وجود برخی از خودروهای عمومی که فرسوده هستند و متعلق به چند دهه گذشته، فقیر  همچون هند نشان دهند و نه تنها این دسته از خودروها همچون مینی‌بوس را از رده خارج نمی‌کنند بلکه مجدد به چرخه حمل و نقل عمومی وارد می‌کنند.

در همین خصوص با رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه گزارش آن را خواهید خواند.

زهرا صدراعظم نوری - رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، در این خصوص گفت: «با توجه به بحث مهم آلودگی هوا باید تلاش کرد که ناوگان حمل و نقل عمومی احیاء شود و همچنین خودروهای فرسوده‌ای که سهم بسیاری در آلودگی هوای تهران دارند باید جایگزین خودروهایی با استاندارد بالاتر شوند تا شاهد انتشار  آلودگی کمتری در هوا و محیط باشیم. مینی‌بوس‌ها به علت عمر بالا و فرسودگی یکی از دستگاه‌هایی هستند که در آلودگی هوای تهران نقش پررنگی دارند. امیدوار هستیم رویه سیاست‌های دولت و وزارت کشور به سمت هدایت خودروسازان برای تولید خودروهایی با استاندارد و کیفیت بالاتر پیش رود؛ به خصوص خودروهایی که با استاندرادهای امروز اروپا  (یورو 5 و حتی یورو 6) مطابقت دارند.»

وی با بیان این مطلب که جایگزین خودروهای ون به جای مینی بوس‌ها می‌تواند در همین راستا شکل گیرد، اظهار کرد: «حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  با توجه به منابع محدودی که در اختیار دارد، در حال اجرایی کردن اقدامات موثری در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است و سعی می‌کند  خودروهای جدیدی را وارد شبکه و ناوگان کند اما بخشی از محدودیت اصلی و مانع این کار به کمبود منابع بازمی‌‌‌گردد. دولت و وزارت کشور در این خصوص می‌توانند نقش بسیار موثری داشته باشند و با کمک و حمایت‌های خود از ردیف‌‌های بودجه به شهرداری تهران در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کمک شایانی کنند.»

صدراعظم نوری با اشاره به این مطلب که در برنامه‌ی جامع معاونت حمل ونقل شهرداری تهران نوسازی ناوگان عمومی مشاهده می‌شود، بیان کرد: «باید به تناسب خودروهای فرسوده عمومی مثل اتوبوس و مینی‌بوس‌ها از رده خارج شوند و خودروهای نو که دارای استانداردهای بیشتری هستند جایگزین فرسوده‌ها شوند و همچنین تمهیدات و تجهیزاتی روی خودروها سوار شود که میزان آلودگی را کاهش دهد.»                         

رییس کمیسیون  سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در پاسخ به این سوال که چه زمانی این اقدام به صورت کامل اجرایی می‌شود، تصریح کرد: «بی‌شک زمان آن به منابع مالی بستگی دارد؛ اگر منابع به میزان مطلوب تأمین شود امکان نوسازی ناوگان فرسوده هم زودتر فراهم خواهد شد چرا که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیازمند منابع قابل توجهی است و باتوجه به وضعیت شهر تهران با محدودیت منابع مواجه هستیم. الویت اصلی شورای شهر توسعه حمل و نقل ریلی است که برای توسعه و تجهیز آن تلاش می‌شود. در زمینه اتوبوس و مینی‌بوس، شرکت اتوبوسرانی شهرداری تهران همه سعی و تلاش خود را می‌کند تا این بخش از ناوگان حمل و نقل فرسوده عمومی را نوسازی کند یا آن‌ها را مجهز به تجهیزاتی که آلودگی کمتری دارند، کنند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز