استاد جامعه شناسی به برنا می گوید:

خشونت علیه زنان به خشن شدن زن ها منجر شده است / گسترش خشونت مرد و زن نمی شناسد

۱۳۹۷/۰۴/۰۱ - ۰۷:۰۴:۰۴
کد خبر: ۷۲۰۱۸۵
خشونت علیه زنان به خشن شدن زن ها منجر شده است  / گسترش خشونت مرد و زن نمی شناسد
امان الله قرائی مقدم گفت: « هنوز هم خشونت های مختلف اعم از خشونت اقتصادی، اجتماعی، لفظی، جسمی و... بر زنان اعمال می شود .فشارهایی که در اثر خشونت به زنان وارد شده است از یک طرف و فروریختن ارزش ها و معنویاتی که مانع بروز خشونت می شود، باعث می شود زنان اقدام به انتقام گیری کنند.»

به گزارش خبرنگار حوزه زنان خبرگزاری برنا، آمارهای منابع آماری مختلف ،نشانگر افزایش آمار خشونت در جامعه ما است.  شاید در نگاه اول به نظر برسد  این خشونت را بیشتر مردان جامعه علیه زنان  اعمال می کنند و در این بین زنان قربانی هستند. باید گفت که درست است که بیشتر قربانیان خشونت را زنان تشکیل می دهند، اما  این بدین معنا نیست که زنان خود نمی توانند خشونت را اعمال کنند  و  ما در حال حاضر شاهد شیوع نسل جدیدی از خشونت در جامعه هستیم کمااینکه رئیس سازمان پزشکی قانونی در تاریخ 19 خرداد سال جاری اعلام کرده است که  در سال 1395 آمار مراجعان همسرآزاری 77 هزار و 280 نفر بود ( 74 هزار و 180 زن و سه هزار و 100 مرد) و در سال 1396 این آمار به 81 هزار و 729 نفر رسید (77 هزار و 59 زن و چهار هزار و 670 زن).. این آمار علاوه بر اینکه نشان دهنده افزایش خشونت آن هم از نوع همسرآزاری است، نکته نهفته ای دارد و آن هم خشن شدن هر روزه زنان پا به پای مردان جامعه است.  در خصوص آسیب شناسی رواج این نوع خشونت و راهکار حل آن با امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس  گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

امان الله قرائی مقدم در خصوص علت شیوع  ارتکاب همسرآزاری از سوی زنان  در جامعه گفت: « وقتی در جامعه خشونت گسترش یافته باشد، و از طرفی  به خواست های منطقی زنان توجه نشود، معیارها، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی فروبریزد و در کنار تمام این ها مرد حداقل نیازهای زن را از قبیل نیازهای عاطفی و جسمی برطرف نسازد، تمام این عوامل روی هم تلنبار شده و نتیجه آن در قالب جنون آنی و جرائم و فجایع خشونت آمیز خواهیم بود. وقتی خشونت گسترش پیدا کند، همه را در بر می گیرد و مرد و زن نمی شناسد.»

امان الله قرائی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات اخیر جامعه و کمرنگ شدن ازدواج های اجباری و از بین رفتن قبح طلاق چرا همچنان همسر آزاری رواج دارد و حتی همسر آزاری زنان نسبت به مردان نیز در حال افزایش رشد آماری است  گفت: « درست است که جامعه ما دستخوش تغییراتی شده است اما بازهم اینگونه نیست که ما دیگر ازدواج و زندگی اجباری و همسرآزاری نداشته باشیم. هنوز هم خشونت های مختلف اعم از خشونت اقتصادی، اجتماعی، لفظی، جسمی و... بر زنان اعمال می شود .فشارهایی که در اثر خشونت به زنان وارد شده است از یک طرف و فروریختن ارزش ها و معنویاتی که مانع بروز خشونت می شود، باعث می شود زنان اقدام به انتقام گیری کنند. در قانون ما همچنان حق طلاق برای مرد است. عدم تفاهم و خشونت ممکن است در هر خانواده ای وجود داشته باشد اما نباید این مسائل منجر به قتل شود.  از طرفی همانطور که گفته شد، ارزش ها فروریخته و قبح روابط آزاد در جامعه ریخته است  در نتیجه دیگر افراد مانعی برای بروزاین خشونت ها ندارند.»

این جامعه شناس در پایان در خصوص راهکار درمان جامعه خشن شده و سوق آن به سمت رفتارهای آرام و بدور از خشونت   چنین اذعان داشت: « باید مانع انجام ازدواج های اجباری شد چرا که اکثر این فجایع از بستر ازدواج های اجباری رخ می دهد. علاوه بر قتل این ازدواج ها ممکن است منجر به خودکشی، خودسوزی و... می  شود. همچنین باید با اقدامات فرهنگی سعی در محکم کردن ارزش ها و هنجارهای صحیح نمود. از طرفی باید حق طلاق در قانون و نه فقط هنگام عقد برای دو طرف باشد تا هم مرد و هم زن بتوانند بدون مشکل از یکدیگر جدا شوند تا خشونت تلنبار شده بدین شکل بروز نکند.»

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز