معصومه علیشاهی در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

سن اوج توانمندی زنان ایرانی در وضعیت خوبی قرار ندارد/ دختران کارآفرین تربیت کنیم

۱۳۹۷/۰۴/۱۸ - ۰۶:۰۲:۱۸
کد خبر: ۷۲۷۰۳۰
سن اوج توانمندی زنان ایرانی  در وضعیت خوبی قرار ندارد/ دختران کارآفرین تربیت کنیم
علیشاهی گفت: «متاسفانه در ایران قریب به اتفاق خانواده ها سعی در تربیت دختران دانشمند دارند اما در شرایط فعلی با توجه به نیازهای سیاسی و مشارکت های اجتماعی ما باید این دیدگاه را تغییر داده و دختران کارآفرین تربیت کنیم.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا، بسیاری از  جامعه شناسی معتقدند یکی از ملاک های تشخیص یک جامعه پیشرفت میزان حضور فعال زنان آن در عرصه های فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی است . برای داشتن یک کشور پیشرفته باید مسیر تربیت خانواده ها را به سمت آموزش دختران کارآفرین سوق داد.  برای داشتن زنان موفق در جامعه یکی از اصل هایی که شاید کمتر به آن پرداخته شده است توجه به سلامت روح و جسم زنان است که دقت به این امر ارتباط مستقیم با نوع تغذیه آنها دارد که موجبات سن توانمندی زنان را بالا می برد و اما سن توانمندی زنان ایرانی وضعیت خوبی ندارد .

  معصومه علیشاهی عضو هیئت رئیسه کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون نخبگان استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا با بیان اینکه   در تمامی کشورهای توسعه یافته، توانمندی اقتصادی زنان یکی از مباحثی مورد توجه برای پیشرفت آن جامعه است چنین ادامه داد :در کشورما  این بحث باید با توسعه ظرفیت و توانمندسازی زنان پیگیری شود. در قدم اول نقش توانمندسازی و آموزش دختران باید مدنظر باشد. متاسفانه در ایران قریب به اتفاق خانواده ها سعی در تربیت دختران دانشمند دارند. اما در شرایط فعلی با توجه به نیازهای سیاسی و مشارکت های اجتماعی ما باید این دیدگاه را تغییر داده و دختران کارآفرین تربیت کنیم. زمینه سازی های اینگونه تربیت هم نیازمند بسترسازی های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی دارد و علمای دینی و اساتید دانشگاه و نهاد های سیاسی و اجتماعی هم باید در این راستا به ما کمک کنند. لازمه این تحول نیز الگو  تحرک اجتماعی و دیگری الگو تغذیه زنان است.»

هر زنی در زندگی خود یک چرخه استهلاک دارد

عضو شورای سیاسگذاری دانشنامه اقتصادی زنان ایران در ادامه با گفتن ازاینکه  شاید در نگاه اول الگو تغذیه چندان مرتبط با این بحث به نظر نرسد اما باید گفت که هر زنی در زندگی خود یک چرخه استهلاک دارد و با تغذیه نامناسب این چرخه استهلاک از روند طبیعی خارج شده و شتاب زده می شود و فرد در سنین جوانی وارد روند این استهلاک شده و از نیروی آن کم خواهد شد گفت : با ایجاد این استهلاک  دچار بیماری های زودهنگام خواهیم شد. متاسفانه این الگوی کارآفرینی در بانوان ایرانی وجود ندارد و در کنارآن از تغذیه مناسبی نیز برخوردار نیستند  و این امر زمینه ساز افسردگی در آنان نیز می شود، این امر مخصوصا در شهرستان ها و روستاها که از تغذیه مناسبی برخوردار نیستند و در معرض کارهای سخت نیز قرار دارند و از روحیه پایین تری هم برخوردار هستند ملموس تر است و باعث می شود افراد در سنین پایین تر دچار بیماری شوند و  کارآیی و توانمندی متناسب با سن خود را از دست بدهند. در یک کلام باید گفت سن اوج توانمندی زنان در ایران در وضعیت خوبی قرار ندارد.»

سلامت زنان نشان از تعادل جامعه است

وی افزود: « نقش زنان در تحولات اجتماعی بسیار تاثیر گذار و سرنوشت ساز است چرا که زنان احساسات را به سوی عقلانیت پیش می برند. یکی از دانشمندان در سال 2018 نظریه جالبی مطرح کرده است که چنین اذعان می دارد: اگردر جامعه ای  طبیعت از بین می رود و یا منابع آبی هدر می روند و یا بیماری ها و اختلالات روحی و جسمی جامعه را فراگرفته است همه نشان از تخریب و یا عدم آگاهی زنان آن جامعه از این مسائل دارد.  سلامت زنان نشان از تعادل جامعه است و اگر زنان سلامت در جامعه نداشته باشیم باید وقت و هزینه ای را که می توانستیم صرف توسعه جامعه بکنیم، صرف بهبود سلامت و درمان بیماری های زنان کنیم.»

آغاز واژه زندگی با زن

علیشاهی در ادامه خاطرنشان کرد:« دو حرف اول کلمه زندگی از واژه زن تشکیل شده است.  زن می تواند در تمام آفاق جلوه گر باشد پس می توان نتیجه گرفت برای هر تحول اجتماعی ابتدا باید شور و شوق آن تحول را در زنان تقویت کرد و همه این ها مستلزم دختران توانمند و سلامت جسمی است. اگر جامعه می خواهد به سمت اقتصاد و توسعه قدم بردار اولین قدم باید بهبود اقتصاد و توانمندسازی و بهبود زنان آن جامعه باشد و شیپور سرود زندگی در دست زنان جامعه نواخته می شود.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز