بابایی در گفت‌وگو با برنا:

دیگر هزینه‌ زیادی برای فرهنگسازی نمی‌شود/ دولت باید وارد بخش توسعه گردشگری شود/ بودجه زیباسازی کاهش یافته است

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۵:۱۰:۰۵
کد خبر: ۷۲۸۵۶۲
دیگر هزینه‌ زیادی برای فرهنگسازی نمی‌شود/ دولت باید وارد بخش توسعه گردشگری شود/ بودجه زیباسازی کاهش یافته است
شهردار منطقه 6 تهران در خصوص نبود مدیریت یکپارچه در تهران گفت: «مدیریت محلی همه شهرها باید از مدیریت کلان کشور جدا شود چون فعالیت‌های دولت محلی با ملی جنسشان متفاوت است و دولت محلی باید اختیارات کامل داشته باشد.»

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ منطقه 6 تهران (این منطقه از شمال به بزرگراه همت از غرب به بزرگراه چمران از شرق به بزرگراه مدرس و خیابان مفتح و همچنین از جنوب به خیابان انقلاب محدود می‌شود.) به عنوان یک منطقه استراتژیک در تهران نام برده می‌شود. منطقه‌ای که به علت محوریت فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و گردشگری منطقه 6 را منطقه‌ای خطیر قلمداد کرده است.

به علت پراهمیت شمرده شدن این منطقه برآن شدیم تا میزبان شهرداری منطقه 6 در خبرگزاری برنا باشیم تا در خصوص بسیاری از موارد با وی به گفت‌وگو بپردازیم.

در ادامه این گفت‌وگو را بخوانید.

عظیم بابایی – شهردار منطقه 6 تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در خصوص فرهنگ‌سازی در این منطقه انجام شده است، گفت: «فرهنگ یک مقوله عمومی و درهم تنیده وسیعی است که تنها بخشی از آن به شهرداری بازمی گردد. شهرداری موضوعات فرهنگی – عمومی را پیگیری می‌کند. امروزه بودجه‌های فرهنگی که در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود، مشخص است که چه نهادی چه میزان بودجه دریافت می‌کند؛ همه این نهادها ادعای فرهنگ‌سازی دارند. نمازجمعه، سازمان تبلیغات اسلامی و سایرنهادهای فرهنگی که موظف به ترویج و اشاعه فرهنگ به طور مستقیم هستند سهمی در فرهنگ‌سازی دارند و شهرداری هم سهم مشخصی در این خصوص دارد. به عنوان فردی که 13سال در شهرداری فعالیت می‌کنم و  به کارهای فرهنگی علاقه دارم، می‌توانم ادعا کنم که در حوزه زیرساخت‌ها در شهر تهران فعالیت‌های بسیار مطلوبی انجام گرفته است. در 22 منطقه تهران بیش از 300سرای محله و در منطقه 6، چهادرده محله و چهارده سرای محله وجود دارد که به صورت مرتب در محلات با شهروندان در ارتباط هستند. پروژه‌های فرهنگی - آموزشی مشترکی با دانشگاه‌های حاضر در منطقه 6 مثل دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه آزاد و تربیت مدرس و همچنین با آموزش و پرورش انجام شده است. در حوزه ترافیک، آسمان آبی، خط سفید و حقوق شهروندی فعالیت‌های مناسبی در حال انجام است. در ایام تابستان به مدت 15 شب در پارک لاله برنامه اجرا کرده‌ایم که مجری برنامه‌ها مردم هستند و خود این برنامه‌ها را اجرا می‌کنند، شهرداری تنها زیرساخت‌ها را آماده می‌کند. این برنامه‌ها به صورت نوبتی و هر15 روز یک‌بار در یک منطقه برگزار می‌شود. به صورت متداوم در پارک هنرمندان برنامه‌های شبانه‌ای برگزار می‌شود که شهروندان از آن استفاده می‌کنند. همچنین در حوزه نشر، ناشران را ساماندهی کرد‌ه‌ایم و  قرار است که برنامه‌های مشترکی بایکدیگر آغاز کنیم. یکی از این برنامه‌ها افزایش خدمات به شهروندان در روزهای تعطیل است تا مردم بتوانند وارد حوزه کتابخوانی و مطالعه شوند. درمجموع اقدامات مثبتی درحال شکل گیری است اما باید همه نهادها دخیل شوند.  در ایام جام جهانی همه اقداماتی که در کشورهای دیگر اجرایی شد، در تهران هم عملیاتی شد. درحال حاضر به طور مستمر برنامه‌ها و مناسبت‌ها در محلات منطقه 6برگزار می‌شود. برنامه‌ها محلی شدند تا هزینه‌ها کاهش یابد چون دیگر مثل گذشته هزینه‌های آنچنانی در حوزه فرهنگ انجام نمی‌شود. محلات جهت اطلاع رسانی این برنامه‌ها سایت‌های محلی دارند. 14 محله سیستم اطلاع رسانی و ارتباط مستمر با مردم دارند. رویکرد مدیریت شهری این نیست که خودش به صورت مستقیم متولی مناسبت‌ها و جُنگ‌ها باشد بلکه شهرداری باید بسترسازی و تسهیل گری در این خصوص کند. به صورت دقیق نقشه‌های محل برگزاری مناسبت‌ها به گرشگران  و شهروندان در سایت شهرداری اطلاع رسانی می‌شود.»

*موانع حوزه گردشگری موجب عدم توسعه این بخش می‌شود

وی در خصوص زمینه‌های گردشگری که توسط شهرداری فراهم شده، بیان کرد: «بخشی از گردگشری تهران در شهر ری قرار دارد. از شهر ری به عنوان یک شهر باستانی و تاریخی نام برده می‌شود. دولت باید وارد بخش توسعه گردشگری شود چون شهرداری بسترها را آماده کرده است. ظرفیت بسیار بالایی در حوزه گردشگری داریم که ظرفیت برخی کشورها مثل ترکیه قابل مقایسه با ایران نیست اما ترکیه درآمد بیشتری از بخش گردشگری خود بدست می‌آورد. در حوزه گردشگری موانعی وجود دارد که موجب عدم توسعه این بخش می‌شود.»

*بلوار کشاورز میزبان شهروندان منطقه 6 در دو روز پایانی هفته

بابایی در پاسخ به این سوال که برای ساماندهی معتادان و کارتن خواب‌های بلوار کشاورز چه اقداماتی انجام شده است، بیان کرد: «بلوار کشاورز نوسازی شده و همچنین مسیر دوچرخه آن بازسازی شده است. به فضای سبز، چرخه آب  و همه‌ی شاخصه‌های بلوار به عنوان یک محل میراثی رسیدگی می‌شود و به طور متناوب در آن مکان برنامه برگزار می‌شود. درحال حاضر برخی طرح‌ها در دست بررسی است تا دو روز پایانی هفته برنامه برگزار شود. اگر تعداد روزها افزایش پیدا کند مشکلات بسیاری در حوزه ترافیکی و امنیتی ممکن است ایجاد شود به همین علت  فاز اول برنامه را دوروز آخر هفته درنظر گرفته‌ایم.  به طور جسته گریخته این برنامه‌های فرهنگی تاکنون برگزار شده اما به صورت منظم قرار است که پنجشنبه و جمعه‌ها در آینده‌ای نزدیک برگزارشود. معمولا ماشین‌های امداد شهرداری کارتن خواب‌هایی را که در انظار عموم هستند را جمع آوری می‌کنند. تکدی گری و کارتن خوابی معضلی است که با توجه به شرایط اقتصادی و بخشی هم سازماندهی شدن، در تهران به وجود آمده است. برای رفع این معضل اقدام مشترکی میان شهرداری، بهزیستی و نهاد‌های امنیتی و قضایی باید صورت گیرد. تکدی گران توسط شهرداری جمع آوری و به مرکز مربوطه تحویل داده می‌شوند اما فردای همان روز مشاهده می‌شود که دوباره بر سر کار هستند و همین دوبراه کاری‌ها هزینه شهرداری را بالا می‌برد.»

*اقدامی مشترک میان منطقه 6 و 11 برای ساماندهی دستفروشان صورت خواهد گرفت

شهردار منطقه 6 در خصوص دستفروشان منطقه خود گفت: «تعداد دستفروشان در منطقه 6 نسبت به مناطق همجوار بسیار کمتر است. در ایام عید دست فروشان ساماندهی شدند. برای ساماندهی مجدد دستفروشان اقدام مشترکی میان شهرداری منطقه 6 و 11 درحال شکل گیری است تا راسته‌هایی در ساعات مشخص ایجاد شود. برای بخشی که سازماندهی شده هستند نمی‌توان هیچ اقدامی انجام داد چون هر قانونی را که برای آن‌ها تعریف کنی به آن عمل نخواهند کرد. شهرداری تهران به دنبال ساماندهی دستفروشان است و قرار است که در طرح زیست شبانه، بخشی از  دستفروشان را بکار گیریم تا هم چهره شهر در شب زیبا و شاداب شود هم همچنین  زیست شبانه تهران را ساماندهی کنیم. علت ساماندهی نشدن دستفروشان طی چندسال گذشته، به نبود مدیریت یکپارچه شهری باز می‌گردد و اگر این مدیریت یکپارچه نشود همچنان این معضل ادامه دار خواهد بود. مدریت یکپارچه شهری جزو دغدغه‌ها مسوولان شهری از زمان‌های بسیار دور بوده اما همچنان هیچ سرانجامی پیدا نکرده است. مدیرتی محلی همه شهرها باید از مدیریت کلان کشور جدا شود چون فعالیت‌های دولت محلی با ملی جنسشان متفاوت است و دولت محلی باید اختیارات کامل داشته باشد.»

وی در ادامه موضوع دریافت پول مأموران شهرداری منطقه 6 از دستفروشان این منطقه را بشدت تکذیب کرد و گفت که همه این صحبت‌ها شایعه‌ای بیش  نیست.

*نصب بیلبورد میدان ولیعصر تعاملی است

بابایی در پاسخ به این سوال که چرا از بیلبوردهای منطقه 6 به خصوص بیلبورد میدان ولیعصر که از مورد توجه ترین بیلبوردهای تهران از سوی مردم و رسانه ها است  استفاده بهینه بخصوص در بخش فرهنگسازی صورت نمی گیرد   گفت: «موضوع بیلبوردها به حوزه‌ی مدیریت مناطق ربط پیدا نمی‌کند و سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعم از نظارت و طراحی و زمان تعویض آن را در اختیار دارد. اختیار بیلبوردهای سطح شهر تهران فرامنطقه‌ای است اما بیلبورد میدان ولیعصر تعاملی است چون باید برخی نهادها با سازمان زیباسازی تعامل داشته باشند. شهرداری منطقه 6 تنها اختیارات حوزه نگهداشت و زیرساخت‌ها را برعهده دارد؛ در حوزه فرهنگی چهارچوب فعالیتی به خصوصی برای مناطق تعریف شده است. مسوولیت شهرداری در حققیت ایجاد بسترها و توسعه زیرساخت‌ها است و برای محتوای برنامه‌ها به سازمان مربوطه کمک می‌شود.»

*در زمان یک‌سال رکود، هیچ پروژه‌ای در منطقه 6 متوقف نشده است

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به استعفا و تغییر مدیریت شهری و همچنین یک سال رکود در شهر، منطقه 6 تأثیراتی از این قضیه پذیرفته است، گفت: «رکودی در منطقه 6 وجود نداشته است؛ فعالیت‌ها و پروژه‌های حوزه فرهنگی، نگهداشت شهر، ترافیکی و ... درحال انجام است و هیچ پروژه‌ای در منطقه 6 وجود ندارد که متوقف شده باشد. در نیمه اول سال پروژه‌هایی در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی افتتاح خواهد شد برای مثال مجموعه‌ای چندمنظوره که سوله بحران و ورزشی است و درکل ب عنوان یک زیرساخت مهم فرهنگی از آن نام برده خواهد شد. همچنین مجموعه سوله بحران در شهرک فجر درحال راه اندازی است و مسجدسرای گل‌ها یک مسجد و سرای محله است که در میدان گل‌ها بیش از 98 درصد آن پیشرفت کرده است. در مجموع با تغییر سیاست‌ها اینگونه تصور می‌شد که پروژه‌های مهم متوقف شوند اما شهر زنده است و هیچگاه کار شهرداری متوقف نخواهد شد؛ ممکن است که فراز و فرودهایی درنوع روش‌ها و سیاست گذاری‌ها باشد. هر شهرداری که برسرکار می‌آید روش و الویت خاص خود را دارد و طبیعیست که هر شهردار الویت خود را پیگیری می‌کند. شهرداری منطقه 6 در حوزه نگهداشت شهر و نظافت هیچ مشکل لاینحل یا عدیده‌ای ندارد که در نهایت بخواهد منجر به ایجاد مشکل برای شهروندان شود. ممکن است که در پروژه‌های کلان آن‌هم به علت مشکلات اقتصادی کشور، خلل‌هایی ایجاد شود برای مثال درحال حاضر سیصد کیلومتر زیرساخت مترو آماده است اما بایستی واگن تحویل دهند و واگن هم مربوط به سهم دولت است. در سال‌های گذشته دولت سهم خود را نپرداخته و در دولت فعلی هم فرصت نشده است که به شهرداری کمک کند. شهداری منطقه 6 کمترین بدهی به پیمانکاران  را دارد. تنها مشکل این است که اگر قرار بود پروژه‌ای در اردیبشهت ماه سال جاری افتتاح شود حال باید در نیمه دوم  آن را افتتاح کنیم که علت آن مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ارز است. در منطقه 6 ممکن است که سرعت پیش برد پروژه‌ها کاشه یافته باشد اما هیچگاه متوقف نشده و نخواهد شد. همچنین الویت منطقه (نگهداشت شهر) هیچ تغییری نکرده است.»

روزانه 5 مرتبه زباله های منطقه جمع آوری می شوند

بابایی در خصوص برخی از نقاط منطقه که در برخی از ساعات مملو از زباله هستند، بیان کرد: «اگر 5 صبح منطقه را ببینید، پاکیزه است. راسته‌هایی که مراکز تجاری و جزو نقاط پر تردد منطقه محسوب می‌شوند، روزانه 5 بار زباله‌هایشان جمع آوری می‌شود. همیشه تلاش شهرداری این بوده است که نگذارد مشکلاتی بوجود آید. باتوجه به نظرسنجی‌های مردمی، شهروندان رضایتمندی نسبی نسبت به جمع آوری زباله و نگهداشت شهر دارند. بخش مهمی از موضوع زباله و نگهداشت شهر به فرهنگ مردم بازمی‌گردد، شهروندان باید بدانند که نباید  در طول روز زباله‌های خود را در سطل زباله‌های شهری تخلیه کنند و سعی کنند که ساعت 9 شب زباله‌های تولیده شده‌یشان تخلیه شود.»

برگزاری نشست های منظم برای اداره شهر به صورت علمی

وی در خصوص بهره گیری شهرداری  منطقه 6 از نخبگان  دانشگاه‌ها منطقه برای بهسازی بهتر گفت: «در شهرداری کمیته‌ای تحت عنوان کمیته فرهنگی تشکیل شده است که هر 45 روز یک‌بار در این خصوص جلسه برگزار می‌شود. 12 تفاهم نامه با دانشگاه‌ها امضا شده تا در فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های مختلف به شهرداری منطقه کمک کنند. برای مثال چگونه می‌توان شهر را به صورت علمی اداره کرد، مبارزه با حیوانات موذی مثل موش و سفیدبالک‌ها، استفاده از روش‌های جدید در حوزه آبیاری فضای سبز و ... در مجموع ارتباط بسیار خوبی با دانشگاه‌ها داریم. همچنین با معاون علمی رییس جمهوری در خصوص استارتاپ‌ها  و شرکت‌های دانش بنیان فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.»

بودجه زیباسازی شهر تقلیل یافته است

بابایی در مورد ضعف زیباسازی این منطقه با توجه به بستر موجود  گفت: «بودجه‌های زیباسازی شهر تقلیل پیدا کرده است که همین امر منجر به الویت بندی می‌شود. نقاشی‌های دیواری و نگهداشت پل‌های متحرک، هزینه‌های سنگینی دربردارد و طبیعی است که در این وضعیت  الویت شهری نگهداشت منطقه است. زمانی که در حوزه نگهداشت با مشکل مواجه می‌شویم دیگر نمی‌توان پروژه جدیدی خلق کرد.»

واما از ماحصل این گفت‌گو اینگونه به نظر می رسد  که اگر شهر تهران همچنان با مشکلات عدیده‌ای مواجه است به علت نبود مدیریت یکپارچه شهری است که اگر هماهنگی و تعامل بیشتری بین تصمیمات و عملکردهای بخش های مختلف شهرداری در معاونت های گوناگون صورت بگیرد تهرانی زیباتر ، منظم تر ،تمیز و کم آسیب تر خواهیم داشت .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز