سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

هشتاد درصد داروهای شیمی درمانی در داخل تولید می شود/ آمادگی بیشتر وزارت بهداشت برای تامین دارو در صورت تحریم

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۵:۱۷:۰۵
کد خبر: ۷۳۰۳۳۴
هشتاد درصد داروهای شیمی درمانی در داخل تولید می شود/  آمادگی بیشتر وزارت بهداشت برای تامین دارو در صورت تحریم
سخنگو سازمان غذا و دارو گفت: «سخن وزیر بهداشت مبنی بر کمبود دارو و تجهیزات بعد از آبان ماه نبود بلکه این حرف به معنا لزوم آمادگی بیشتر وزارت بهداشت برای تامین مصارف دارویی و پزشکی بعد از آبان بود .»

 به گزارش خبرنگار حوزه سلامت خبرگزاری برنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجلاس روسای دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: موضوع تحریم ها جدی است و باید باور کرد که طوفان نزدیک است. وی افزود: باید بحران را باور کنیم تا آمادگی آن را داشته باشیم و با کسانی که می توانند تدبیر کنند، صحبت کنیم. او در ادامه از اوضاع نگران کننده بعد از آبان ماه سخن به میان آورد و آبان ماه را «روز مبادا» خواند.

علاوه بر این خبرها آنهم از زبان وزیر بهداشت ؛گزارش هایی نیز حاکی از کمبود داروهای خارجی خصوصا داروهای مربوط به سرطان و شیمی درمانی در داروخانه های توزیع داروهای خاص بیان شد که  مراجعان را با مشکلات و نگرانی هایی مواجه ساخته بود.

اما تکلیف بیماران مبتلا به سرطان و یا هر بیماری صعب العلاجی با وضعیت پیش  آمده چیست؟ « روز مبادا» چه قرار است بر سر بیماران بیاید؟ این ها سوالاتی است که اخیرا برای بیماران پیش آمده است و آن ها را با نگرانی های متفاوتی مواجه ساخته است.

 برای رفع این نگرانی ها به سراغ سخنگوی سازمان غذا و دارو، کیانوش جهانپور رفته ایم  و در این خصوص با او گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

جهانپور در این خصوص به خبرنگار برنا  اذعان داشت: «با نظر به سال حمایت از تولید داخلی، نباید انتظار رواج کالای خارجی در بازار را داشت. »

او در خصوص تفاوت تاثیر پذیری داروی خارجی وتولید داخل گفت: «تا زمانی که داروی داخلی به حد کیفیت و استاندارد داروی خارجی نرسد، مجوز تولید داده نخواهد شد و حتما باید از نظر استاندارد و تاثیر گذاری با داروهای خارجی به یک میزان برسد تا مجوز تولید به آن ها داده شود. هر دارویی که تولید می شود تحت مطالعات هم عرضی، بالینی و زیستی قرار گرفته است و توسط گروه هایی که آن ها را مورد آزمایش قرار داده اند و  تایید شده است، تولید می شود.»

او در ادامه افزود: «به هیچ عنوان بازار را به سمت داروی خارجی سوق نخواهیم داد. با توجه به تمام اقدامات و سیاست های صورت گرفته، بعد از این به مرور زمان سهم عمده  بازار را داروهای ایرانی تشکیل خواهند داد و در حال حاضر هم حدود 80 درصد داروهای شیمی درمانی و داروهای مورد نیاز در داخل تولید می شود و قطعا در مواردی که دارو، تولید مشابه داخلی دارد و حداکثر تا ده درصد بازار قابل واگذاری به داروهای حارجی و برند خواهد بود.»

جهانپور در خصوص تجویز داروهای خارجی توسط پزشکان و اصرار آن ها به بیماران به استفاده از داروی خارجی گفت: «هیچ قانون و قاعده ای مبنی بر الزام استفاده از یک داروی خاص وجود ندارد و هیچ بیماری اجباری برای استفاده از داروی خارجی ندارد. دکتر تنها دارو را به بیمار تجویز می کند و اجبار بیمار به استفاده از داروی خارجی نوعی تخلف محسوب می شود.»

سخنگو سازمان غذا و دارو در خصوص سخنان وزیر بهداشت مبنی بر سخت تر شدن شرایط در حوزه سلامت بعد از آبان ماه گفت: « سخن وزیر بهداشت مبنی بر کمبود دارو و تجهیزات بعد از آبان ماه نبود بلکه این حرف به معنا لزوم آمادگی بیشتر وزارت بهداشت برای تامین مصارف دارویی و پزشکی بعد از آبان  بود بدین معنا که بعد از آبان ماه شرایط دشوار تر خواهد بود و  این دشواری شرایط آمادگی بیشتر تیم مدیریتی و عملیاتی برای مواجه با شرایط سخت تر آماده باشند.»

او در خصوص تمهیدات لازم اندیشیده شده برای مواجه با شرایط سخت بعد از آبان ماه گفت:« با پیگیری های صورت گرفته حدود 3/5 میلیارد دلاراز سوی دولت برای واردات مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده است که بیش از 1 میلیارد دلار آن تامین و تخصیص داده شده است و گشایش اعتبار انجام شده است. انتظار می رود در هفته های آتی با سرعت بیشتری  این گشایش صورت پذیرد و شرکت هایی که درگیر موضوع مواد اولیه یا دارو یا تجهیزات پزشکی هستند، برای ذخیره سازی اقدام کنند و در ادامه انتظار می رود که همزمان  دولت و سازمان های بیمه گر  برای تسویه بخش زیادی از مطالبات و معوقات  شرکت های دارویی اقدام کنند و با این کار نقدینگی لازم برای تحرک لازم بخش دارو را تامین کنند.».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز