معاون امور توانبخشی بهزیستی در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

جلوگیری از تولد ۳۰۰۰ کودک معلول توسط بهزیستی/ تحویل صندلی چرخدار توانخواهان از تاریخ ثبت درخواست نهایتا یکماه

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۰۵:۱۷:۰۸
کد خبر: ۷۳۱۷۴۶
جلوگیری از تولد ۳۰۰۰ کودک معلول توسط بهزیستی/  تحویل صندلی چرخدار توانخواهان  از تاریخ ثبت درخواست  نهایتا یکماه
معاون امور توانبخشی بهزیستی گفت:« استان های گلستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به ترتیب بیشترین تعداد توانخواهان کشور را دارا هستند.»

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، توانخواهان  قشری از جامعه ما هستند که یکی از سازمان های متولی حمایت از آنها سازمان بهزیستی است یکی از خدمات این سازمان اهدا صندلی چرخدار به توانخواهان است اما گویا در روند تحویل برخی از این صندلی های مشکلات و موانعی وجود دارد که رسیدگی به درخو‌است و تحویل را کند کرده است که با توجه به شرایط ویژه این افراد قطعا زمینه ساز بروز سختی ها و مشکلاتی برای این افراد است. در خصوص زمان مقرر برای دریافت صندلی های چرخدار و برخی سوالات دیگر در خصوص توانخواهان با حسین نحوی نژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت ‌و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

نحوی نژاد در خصوص زمان مقرر برای تحویل صندلی چرخدار به توانخواهان گفت:« چنانچه مدارک فردی جهت دریافت صندلی چرخدار محرز شده باشد، از تاریخ ثبت درخواست تا تحویل صندلی قاعدتا یک ماه طول می کشد اما به علت بروکراسی اداری ممکن است این روند کمی بیشتر از حد عادی به درازا بکشد زیرا که تخصیص اعتبار و خرید این صندلی ها به سازمان برنامه و بودجه محول است و ممکن است مثلا در یک استان در مسائل مربوط به تشریفات خرید سخت گرفته شود. اعتبار مربوطه در اختیار اداره کل های هر سازمان قرار  می گیرند که  قاعدتا با وجود احراز نیاز فرد و وجود اعتبار، نباید دلیلی برای تحویل ندادن ویلچر وجود داشته باشد البته وضعیت مالی دولت، سازمان برنامه و بودجه، خزانه داری کل، بروکراسی اداری و ... در تخصیص این امکانات دخیل هستند. اگر موردی وجود داشته باشد که با وجود تمام معیارها و احراز نیاز هنوز صاحب ویلچر نشده باشد باید گزارش تخلف را برای برخورد با فرد خاطی به بهزیستی برسانند.»

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در خصوص  سه استان اول از نظر تعداد بیشتر توانخواهان گفت:

« گلستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بیشترین تعداد توانخواهان را دارند.»

همچنین حسین نحوی نژاد در خصوص علت تعداد بالای توانخواهان در این استان ها نسبت به شهرهای بزرگتر چنین توضیح داد: « در شهرهای بزرگتر، بسیاری از این افراد به دلیل مصدومیت های جزئی تحت پوشش هستند که به مرور زمان از سرپرستی خارج می شوند.»

او در خصوص علت توانخواهان زیاد در استان گلستان گفت:« به علت ازدواج های فامیلی و تعداد زیاد فرزند در خانواده هادر این شهرها آمار  توانخواهان نیز بیشتر است.»

او در خصوص اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از افزایش آمارمعلولیت ها در استان هایی که تعداد توانخواهان بیشتر است گفت:« ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی یکی از اقدامات مهم بهزیستی در راستای کم کردن این آمار است. طی این ماده تمام افراد معلول قبل از ازدواج ملزم به انجام آزمایش های ژنتیک هستند که البته لازم به ذکر است تمامی هزینه های این آزمایش ها  به عهده بهزیستی است. البته باید گفت اجرای این قانون به طور کامل در همه مناطق کشور اجرایی نشده است اما از طریق مشاوره های ژنتیک از تولد ۳هزار نوزاد معلول جلوگیری به عمل آمده و حتی اختیار مداخله به هنگام و جلوگیری ازدواج هم وجود دارد.»

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی آمار انواع معلولیت ها در کشور را اینگونه برشمرد: « ۳۰‎٪ معلولیت ها  جسمی و حرکتی است. بعد از آن معلولیت های ذهنی با ۲۵ درصد،ناشنوایی با ۱۵ درصد، نابینایی با ۱۱ درصد و بیماری های روانی مزمن با ۸ درصد، بیشترین معلولیت ها را شامل می شوند.»

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز