تندگویان در گفت‌وگو با برنا عنوان کرد:

اقتصاد نابسمان؛ علت افزایش ازدواج‌های موقت/ مساجد نقش خود را از دست داده اند

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۰۹:۱۸:۱۱
کد خبر: ۷۴۰۹۰۴
اقتصاد نابسمان؛ علت افزایش ازدواج‌های موقت/ مساجد نقش خود را از دست داده اند
معاون امور جوانان وزارت ورزش‌وجوانان گفت: «بخش اصلی ازدواج‌های موقت اقتصاد و سپس موضوعات فرهنگی، اعتقاداتی و کمرنگ شدن باورها در اجتماع است.»

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ آمارها حکایت از افزایش آمار ازدواج موقت در کشور دارند. ازدیاد و انتخاب این نوع ازدواج  به حتم برگرفته از مسائل و مباحثی است که نیاز لازم به ریشه یابی دارد .

برای چرایی این مطلب با معاون امورجوانان وزارت ورزش و جوانان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

محمد مهدی تندگویان – معاون امور جوانان وزارت ورزش‌وجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار جوانان خبرگزاری برنا، در پاسخ به پاسخ به این سوال که علت افزایش آمار ازدواج موقت در کشور چیست، بیان کرد: «کاملا مشخص است که موضوعات اقتصادی در مورد ازدواج تأثیرگذار هستند. اینکه یک زوج به راحتی نمی‌توانند زندگی ایده‌آل یا حداقل‌های یک زندگی را فراهم کنند، چند آسیب به وجود آورده که یکی از آن‌ها کاهش موضوع ازدواج و ازدواج‌های موقت است. به هر حال این یک نیاز مشخصی  است که در اجتماع باید به آن پاسخ داده شود و یکی از راه حل‌های آن ممکن است که به این شکل باشد که به صورت موقت شکل می‌گیرد و در آینده هم موجب بروز آسیب‌های دیگری خواهد شد. ساماندهی این نوع از آسیب‌های اجتماعی بسیار سخت‌تر است. اگر بتوان به  سمت ازدواج‌های پایدار حرکت کرد قطعاً از بروز بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری خواهد شد. بخش اصلی ازدواج‌های موقت اقتصاد و سپس موضوعات فرهنگی، اعتقاداتی و کمرنگ شدن باورها در اجتماع است.»

*40 درصد مراجعه کنندگان به دفاتر ازدواج مجردها هستند

وی در ادامه با بیان این مطلب که در سال‌های اخیر استان تهران و البرز جزو استان‌هایی هستند که در حوزه طلاق  و موضوعات ازدواج رتبه‌های بالاتری دارند، گفت: «درحال حاضر مراجعه کنندگان به دفاتر مشاوره ازدواج 40 درصد، شامل مجردها است. این آمار نشان می‌دهد که هنوز وارد  زندگی نشده‌اند که به دفتر مشاوره مراجعه می‌کنند. بخشی از مشاوره‌ها در جهت عدم تشکیل یک زندگی است، یعنی دو طرف مراجعه می‌کنند و مشاوران بعد از بررسی اعلام میکند که مناسب یکدیگر نیستند و اینگونه از یک ازدواج ناموفق جلوگیری می‌شود. یک بعد مراجعه به مراکز مشاوره مثبت و بعد دیگر آن منفی است چرا نشان می‌دهد بنیان‌های خانواده درحال از دست رفتن است. در گذشته بسیاری از این مشاوره‌ها در خانه و خانواده ارائه می‌شد. اما درحال حاضر شرایط بگونه‌ای شده که طرفین ترجیح می‌دهند موضوع را در خانواده مطرح نکنند. هشدار بنده به خانواده‌هاست، در جلسه‌ی ستاد ساماندهی استان تهران به صورت صریح این مسئله را عنوان کردم. چند  ساعت در هفته جلسه خانوادگی زمان صرف می‌شود؟ چنین اتفاقی دیگر وجود ندارد. نه تنها در ایران بلکه در سراسردنیا با حضور تکنولوژی بسیاری از موضوعات خانوادگی را از دست داده‌ایم. در حالیکه در یک  کشور پیشرفته و توسعه یافته که حجم تجارت الکترونیک آن بی نظیر  است مثل ژاپن، روابط خانوادگی، احترام به بزرگترها و این شاخصه‌ها دقیقا در همان سطح باقی مانده است. چون زیرساخت‌های آموزشی در سنین خاص فراگرفته شده و همچنان جاری است؛  در مدارس‌شان دروس مشخص  و روزهای مشخص عملی با موضوع احترام به والدین وجود دارد. در ایران موضوع آموزش، دانش آموز محور است و اولیا محور نیست. این بنیان  باید دوباره به وجود بیاید  و نهاد خانواده  قوام پیدا کند و ارتباطات شکل گیرد. بسیاری از خانواده‌ها نیاز به مشاوره دارند، بنابراین نمی‌توانند  مشاوران خوبی برای فرزندانشان باشند.»

تندگویان در ادامه افزود: «باید  سامانه‌ای مختص به مددکار اجتماعی شکل گیرد چرا که در دنیا  و کشورهای توسعه یافته این اتفاق افتاده است. مددکاران اجتماعی با استفاده از آموزش، کمک خانواده می‌شوند. در ایران چنین دغدغه‌ای وجود ندارد. اگر همت آن باشد نهادهایی که باید ورود پیدا کنند، در یک پروسه 5 ساله می‌توانیم به این دستاورد مهم برسیم.»

وی اظهار داشت: «اعلام آمادگی کرد‌ه‌ایم تا در شورای سیاست‌گذاری تدوین دروس، سرفصل به آموزش‌وپرورش پیشنهاد دهیم؛ سرفصل‌هایی که اگر جوانان آن را می‌گذراندند مشکلات فعلی کمتر بود.»

*مساجد نقش خود را از دست داده اند

معاون امور ساماندهی جوانان با اشاره به اینکه بخش دیگر منوط به پایگاه‌های  مذهبی است، گفت: «مساجد نقش خود را از دست داده اند و مدل ورود حوزه‌ها، نهادهای مذهبی و هیئت‌ها تغییر پیدا کرده است؛ در گذشته این مراکز به عنوان مشاور خانواده‌ها بودند. متأسفانه جو مذهبی و غیرمذهبی در جامعه به وجود آمده است در حالی که این شرایط باید تغییر کند. در یک جامعه مسلمان قرار داریم که حوزه و و مساجد باید در اجتماع یاری دهنده باشند. پایگاهی در  مساجد  ایجاد  شده که موجب گرایش جوان به سمت مسائل جناحی شده است. مذهب نباید درگیر فضاهای جناحی شود.»

نظر شما
پرونده ویژه