عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌گو با برنا:

سعودی‌ها مسئولیت حادثه منا را برعهده نمی گیرند/ رفتار عربستانی‌ها با حجاج ایرانی تغییر کرده است

۱۳۹۷/۰۵/۳۱ - ۰۵:۱۸:۱۴
کد خبر: ۷۴۳۹۰۵
سعودی‌ها مسئولیت حادثه منا را برعهده نمی گیرند/ رفتار عربستانی‌ها با حجاج ایرانی تغییر کرده است
حدود ۳ سال از حادثه تلخ منا که منجر به کشته شدن نزدیک به ۲۵۰۰ نفر شده بود می‌گذرد ولی در این رابطه هنوز مسئولان سعودی مسئولیتی را بر عهده نگرفته‌اند و همچنین هیچ گونه خسارتی هم به خانواده‌های حجاجی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند پرداخت نشده است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، دوم  مهر سال ۹۴ تصاویری از برگزاری مراسم رمی جمرات در اذهان باقی ماند که بی‌شک می‌توان در تاریخ چند هزار ساله اسلام باقی بماند. حادثه‌ای که نشان می دهد نزدیک به ۲۵۰۰ مسلمان جان خود را از دست دادند. برخی از کشورهای مسلمان سوء مدیریت حکومت پادشاهی عربستان را علت این رخ داد تلخ می‌دانند ولی بعد از گذشت تقریبا ۳ سال از آن روز مقامات عربستان هنوز به این موضوع واکنش نشان ندادند حتی تعداد دقیق جان‌باختگان را هم اعلام نکردند.

عدم سوءمدیریت مسئولان سعودی در برگزاری مراسم حج و به‌خصوص مراسم رمی جمارات تنها به حادثه ۳ سال پیش باز نمی‌گردد زیرا در بیست سال اخیر با احتساب واقعه سال ۹۴ ، ۷ حادثه مشابه دیگر هم در مراسم رمی جمرات رخ داده است که در مجموع  باعث جان‌باختن بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ مسلمان شده است. بی‌تدبیری و همچنین عدم برعهده گرفتن مسئولیت رخدادهای تلخ از سوی مقامات عربستانی باعث شده تا همچنان نگرانی‌ها در مورد امنیت جانی حجاج وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که حوادث خونین دیگری هم در طی سال‌های اخیر در طی مراسم حج رخ داده است که به اختصار می‌توان به سقوط جرثقیل در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ و کشته شدن ۱۰۷ مسلمان، جان‌باختن نزدیک به ۱۴۲۶ مسلمان به علت عدم تهویه هوا  در مراسم منا سال ۱۹۹۰، آتش‌سوزی عظیم در چادرهای حجاج که ۲۰۰ کشته بر جای گذاشت و ... .

در ادامه گفت‌گوی خبرنگار اجتماعی برنا را با حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و همچنین سخنگوی فراگسیون نمایندگان ولایی مجلس می‌خوانید.

حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مورد آخرین وضعیت پیگیری پرونده حادثه منا که منجرب به فوت ۴۶۴ ایرانی شد، به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: مراسم حج یکی از بزرگترین مناسک مسلمانان جهان محسوب می‌شود و مدیریت این کنگره برای آبروی جهان اسلام بسیار مهم است. در سال‌های اخیر اتفاقاتی که در این مراسم حج رخ داده از عظمت این مراسم کاسته است، از جممه می‌توان به حادثه منا اشاره کرد که چند صد مسلمانان جان خود را از دست دادند از جمله تعدادی از هموطنان ما.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در ادامه با بیان اینکه  قطعا دولت عربستان سعودی مسئول این حادثه است زیرا مسئولیت مدیریت مراسم حج را بر عهده دارند گفت: شهادت مسلمانان در حادثه حج قطعا به دلیل عدم مدیریت این حکومت است و علت این حادثه غیر طبیعی را باید سوء مدیریت سعودی‌ها دانست.

نماینده شهروندان ورامین در مجلس با اشاره به پیگیری‌های دولت ایران اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی ایران هم باید برای احقاق حقوق حجاج ما اقدامات لازم را انجام دهند. پیش از این یک‌بار جواد ظریف، وزیر امور خارجه در جلسه‌ای کمیسیون امنیت ملی حضور یافت و در رابطه با حادثه منا گفت: «موضوع را از مسیرهای مختلف پیگیری می‌کنیم تا حقوق حجاج محقق شود.» ولی طبق آخرین اطلاعات ما هنوز این تلاش‌ها به موفقیت نرسیده است و اصلا دولت عربستان مسئولیت این حادثه را نپذیرفته است.

وی با بیان اینکه پس از آن حادثه رفتار مسئولان سعودی بهتر شده است، خاطرنشان کرد: ظاهرا در توافقاتی که در دو سال اخیر بین سازمان حج و زیارت ایران و مسئولان برگزار کنند مراسم حج به وجود آمده است پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. اتفاقا حجاجی که سال گذشته به حج رفته بودند از برخورد محترمانه و برخورد بسیار خوب مسئولانی عربستانی تعریف می‌کردند و دیگر شاهد حوادثی مانند بازرسی بدنی در جده و سقوط جرثقیل و ... نبودند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز