عبدلی در گفت‌وگو با برنا؛

تهران در قرق مافیای زباله/ هیچ کشوری خواستار خرید زباله‌های تهران نیست

۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۰۵:۲۶:۱۲
کد خبر: ۷۵۱۲۱۵
تهران در قرق مافیای زباله/ هیچ کشوری خواستار خرید زباله‌های تهران نیست
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: «درحال حاضر شهرداری برای هر منطقه 22 پیمانکار دارد که با قرارداد و قواعد کاملا قانونی با شهرداری مناطق قرارداد بسته‌اند که در سطح منطقه نسبت به جمع‌آوری پسماندهای خشک شهروندان توسط دو روش و دو سیستم اقدام می‌کنند.»

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ چه کسی فکر می‌کرد که روزی کودکان کار و مهاجر به بزرگترین مافیای تهران تبدیل شوند؟ مافیا زباله تشکیل شده از کودکانی است که معمولا در ساعات شب، بخش اعظم زباله‌های دور ریز شهروندان را جمع آوری می‌کنند؛ ناگفته نماند که شهرداری تهران بخشی از زباله‌ها را از طریق مزایده و بخش دیگری را به صورت مناقصه‌ای به شرکت‌های پیمانکار واگذار می‌کند اما همچنان درصد کثیری از زباله‌های تولید شده در پایتخت در سیطره مافیا زباله‌ها است.

شبکه‌هایی که کودکان را برای جمع آوری زباله‌ها بکار می‌گیرند در انتها سود خوبی نصیب‌شان می‌شود چرا که زباله‌ها از سوی  شرکت‌های بازیافت خریداری خواهد شد.

همگان می‌دانند که مافیا زباله موضوع جدیدی نیست و چندین دهه است که این معضل وجود دارد اما به نظر می‌رسد که در چند ماه اخیر با بروز بحران اقتصادی  و بالارفتن قیمت ارز، مافیا زباله‌ی تهران گسترده‌تر شده است.

به همین منظور رضا عبدلی - مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، با بیان اینکه با بالا رفتن نرخ ارز در کشور، قسمت خرید و جمع‌آوری پسماندهای سه برابر شده است، گفت: «تفاوت فاحشی بین قیمت پسماند خشک دیروز و امروز وجود دارد که در ارتباط با پسماند خشک شاهد افزایش 100درصدی در کشور هستیم.»

وی در مورد نحوه پدید آمدن مافیا زباله تهران، گفت: «در سطح شهر تیم‌هایی که جایگاه‌شان خارج از تهران است، تشکیل شده که به هیچ عنوان تحت نظر و نظارت شهرداری تهران نیستند. خارج از تهران جایگاه‌هایی تعریف شده که از  کودکان کار و مهاجران قانونی برای جمع آوری زباله‌ها استفاده می‌کنند. طول روز در ساعت‌های مختلفی، کودکان در پهنه‌های مختلفی  حضور پیدا می‌کنند و برای جمع آوری پسماند خشک به مخازن می‌روند. نکته دیگر این است که جمع آوری پسماند در طول شب اتفاق می‌افتد و مافیا زباله از تاریکی شب استفاده می‌کند.»

عبدلی خاطرنشان کرد: «البته به این صورت نیست که همه‌ی زباله‌های شهر در دست مافیا زباله باشد؛ درحال حاضر شهرداری برای هر منطقه 22 پیمانکار دارد که با قرارداد و قواعد کاملا قانونی با شهرداری مناطق قرارداد بسته‌اند که در سطح منطقه نسبت به جمع‌آوری پسماندهای خشک شهروندان توسط دو روش و دو سیستم اقدام می‌کنند. در روش ثابت 450 غرفه در سطح شهر تهران وجود دارد که فعالیت اصلی‌شان دریافت پسماندهای خشک از شهروندان است که در قبال دریافت این پسماندها لوازم تحریر، مواد شوینده و گاهی اوقات وجه نقد به شهروندان  تحویل می‌دهند.  در روش سیار، ماشین‌های ملوداری دار در طول هفته یک‌بار برای دریافت پسماندهای خشک به محلات می‌روند و در ازای دریافت زباله کیسه زباله تحویل می‌دهند. پیمانکارانی که با شهرداری مناطق قرارداد بسته‌اند به صورت  قانونی فعالیت می‌کنند؛ البته میان پیمانکاران هم تخلفاتی صورت می‌گیرد اما با توجه به نظارتی که در سطح  شهرداری و مدیریت شهری صورت می‌گیرد اگر چنین تخلفاتی از سوی نیروهای پیمانکار مشاهده شود، گزارش و در نهایت برخورد خواهد شد که ممکن است به فسخ قرارداد هم برسد.»

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند  با بیان اینکه مشکل مافیای زباله باید ریشه‌ای حل شود، اظهار کرد: «گاهی اوقات عده‌ای قصد دارند با فضاسازی‌های غیراخلاقی علیه شهرداری تهران هجمه تبلیغاتی راه بیندازند. مسوولیت اجتماعی شهروندان در این خصوص باید به صورتی باشد که پسماند خشک را تحویل مأموران شهرداری دهند و در مخزن‌های زباله تخلیه نکنند؛ اگر این اتفاق صورت گیرد درصد قابل توجهی از حجم و وزن زباله شهر تهران کاهش پیدا خواهد کرد.»

به گفته عبدلی هزینه‌ی جمع آوری، حمل، دفن و پردازش روزانه پسماند شهر تهران حدود یک و نیم میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه تفکیک زباله‌های جنوب و شمال شهر تهران به یک روش است، افزود: «سرانه تولید زباله در شمال و جنوب شهر تفاوت ویژه و محسوسی دارد؛ در مناطق جنوبی حدود 700 گرم  و در مناطق شمالی 1 کیلوگرم است اما از نظر نوع تفاوت بسیاری ندارد.»

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در پاسخ به این سوال که چه کشورهایی خواستار خرید زباله‌ها هستند، گفت: «هیچ کشوری خواستار خرید زباله‌های تهران نیست. بکاربردن اصطلاح طلای سیاه برای زباله اشتباه است چرا که در طول روز یک و نیم میلیارد تومان بابت جمع‌آوری زباله‌ها هزینه می‌شود.  30 درصد زباله‌ها پسماند خشک هستند که  از این 30 درصد، 12 تا 20 درصد آن ارزشمند است. به طور عمده زباله ثروت نیست بلکه میلیاردها خرج آن می‌شود تا زباله را بی خطر شود و به محیط زیست آسیب نزند.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز