سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفتگو با برنا :

به نقطه بحران دارویی نزدیک هم نمی شویم /تقاضا از بازار غیر رسمی دارو برابر است با بالا رفتن قیمت ها

۱۳۹۷/۰۸/۱۷ - ۱۵:۲۰:۰۳
کد خبر: ۷۷۳۱۲۸
به نقطه بحران دارویی نزدیک هم نمی شویم /تقاضا از بازار غیر رسمی دارو  برابر است با  بالا رفتن قیمت ها
جهانپور گفت:ارزانترین بازار دارویی دنیا راداریم که با کمترین هزینه ممکن در اختیار هموطنانمان قرار می گیرد .

کیانوش جهانپور -سخنگوی غذا و دارو-در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه آمریکا در حساب توئیتری خود اعلام کرده که محصولات و کالا هایی مانند دارو ، تجهیزات پزشکی ، غذا در فهرست تحریم ها قرار ندارند گفت : سخنان مایک پمپئو  یک ادعای باطل و  دروغ است .درست است که بر روی کاغذ تحریم دارو ، غذا و تجهیزات پزشکی  اعلام نشده است آنهم  به خاطر انعکاس آن در عرصه بین المللی و مغایرتش با بسیاری از مبانی حقوق بین الملل است  ولی وقتی شما مناسبات مالی ، تراکنش های مالی ، مناسبات بین المللی  و مناسبات اقتصادی یک کشور را در حوزه بین الملل را محدود  و تحریم کنید قاعدتا تاثیر خودش را بر همه حوزه های اقتصاد و صنعت آن کشور از جمله اقتصاد دارویی و صنعت دارویی هم خواهد گذاشت .

وی با بیان اینکه در فهرست تحریم هایی که در روزهای اخیر منتشر شده   دو شرکت که در حوزه  داروهای گیاهی فعالیت دارند نیز  مشاهده شده ادامه داد :  به صورت ناجوانمردانه  و ناشیانه ای  فهرست های تحریم  تنظیم شده و بر خلاف  ادعاهایی که مطرح می شود  ایالت متحده آمریکا  هدفی جز افزایش رنج و زحمت و آلام مردم ایران در تحریم های جدیدش ندارد و اگر شرایط دارویی کشور در حال حاضر مستقل و بحرانی نیست برگرفته از   تمهیداتی است  که از قبل در این حوزه برای مقاومت و مقابله در مقابل این تحریم ها اندیشیده شده بود .  امیدواریم با تلاشهایی که صورت می گیرد و استفاده از ظرفیت های موجود داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در حوزه بین الملل  کمترین فشار به ملت مان در بخش دارویی وارد شود  .

جهانپور در پاسخ به اینکه  چرا قیمت در داروخانه ها  تغییرات بالارونده داشته و دچار آشفتگی قیمت در بازار دارو هستیم  گفت : ویتامین ها و مکمل ها و اقلام غیر دارویی ، مانند سایر کالاهای تجاری ، تابع قیمت ارزی  وتابع نهاده های تولیدی شان هستند  . فهرست دارویی کشور مشخص است ، زمینه های افزایش قیمت و دارو هم البته  بر اساس نهاده های قیمت است ولی در کمیسیون قیمت گذاری با توجه به تخصیص قیمت و بر اساس ارز مشخص می شود . ترجیهی 4200 تومانی ،به ماده اولیه دارویی که ما داشتیم، نهایتا با اعمال همه افزایش قیمت ها ،میانگین در بین 2800 قلم دارو و 14000 شکل آن، که در کشور وجود دارد افزایش حداکثر حدود 12درصد  به صورت میانگین داشته است .البته یک دارویی ممکن است که عدد بیشتر از این افزایش پیدا کرده و داروی دیگری کمتر . ولی در مورد سایر اقلام مانند  کالاهای آرایش بهداشتی و یا فراورده های طبیعی و سنتی این عدد متفاوت است .

وی درباره افزایش چشمگیری که در خصوص   اقلام تجهیزات پزشکی اعلام می شود تصریح کرد : تجهیزات پزشکی 280000 قلم هست که از این میان 20000 قلم آن اصلاحاً تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی قلمداد می شود و از محل ارز دولتی استفاده می کند و قیمت گزاری در سازمان غذا و دارو انجام می گیرد و در سایت  اعلام  قیمت های  دارو ، قیمت آنها  اعلام شده است  وچیزی  بالاتر از آن نخواهد بود. ولی در مورد سایر موارد تجهیزات پزشکی که اقلام بسیار متعددی است که ارز دولتی نمی گیرند قاعدتا تابع افزایش قیمت نهاده های تولید یا تابع افزایش قیمت ارز هستند و مثل سایر کالاها تحت تاثیر قرار می گیرند ،ولی در حوزه دارو این اتفاق نیفتاده است .در ایران ،امروز ارزانترین بازار دارویی دنیا رو داریم که  با کمترین هزینه ممکن در اختیار هموطنانمان قرار میگیرد .

جهانپور درباره افزایش قیمت داروی های خاصی همچون  وارفارین گفت : وارفارین دارویی است که تحت کنترل توزیع می شود ،به جهت اینکه در سه ماه اخیر ، به اندازه هفت ماه، در کشور توزیع و مصرف شده است ،ممکن است به دلیل پایین بودن قیمت آن ،احتمال ایجاد مصرف  قاچاق وجود داشته باشد و  بخشی از آن هم توسط بیماران که به صورت مزمن مصرف می کنند ممکن است باعث ایجاد کمبود دارو شود .  وقتی که دارویی در مدت سه ماه ،به اندازه هفت ماه مصرف عادی کشور ،توزیع و مصرف شد لذا، در بحث ضوابط، به صورت کنترل شده توزیع می شود و با تعداد محدود تری و در داروخانه های منتخب  در سطح استانها ،با همان قیمت رسمی توزیع می شود . ایران بدون وارفارین نخواهد بود .

 در ادامه جهانپور تاکید کرد: بحران دارو در کشور نداریم و آن دسته از داروهایی هم که در ماههای اخیر دچار کمبود بودند ، از ضعف نداشتن آنها به نوعی عبور کرده و مشکل را حل کرده ایم .  به نقطه بحران دارویی نزدیک هم نشده ایم  . شما به هر کشوری که مراجعه کنید حداقل چند مورد دارویی در فهرست کمبود هایشان وجود دارد ، همین اتفاق در کشور ما هم بوده  است. ما سازمان غذا و دارو هستیم  و محلی که تحت نظر ماست داروخانه ها هستند و نظارتی بر بازار قاچاق نداریم اما با اطمینان می گویم  مردم هیچ نگرانی نداشته باشند و خرید از بازار غیر رسمی نکنند ، ایجاد تقاضا در بازار غیر رسمی نکنند ،تقاضا از بازار غیر رسمی برابر است با  بالا رفتن قیمت ها .

وی در خصوص جولان قاچاقچیان ناصرخسرو در این روزهای تحریم گفت : خرید و فروش دارو در ناصر خسرو ، در همه سالهای  اخیر بوده است و خواهد بود .  افراد به دنبال یک داروی برند و یا خارجی به ناصر خسرو و بازارهای غیر رسمی  مراجعه کنند در حالی که مشابه آن دارو، در بازار داخلی و  در داروخانه ها به صورت رسمی تحت پوشش بیمه ای  موجود است . این هم از مواردی است که نیاز به فرهنگ سازی دارد و مردم باید بدانند که اگر دارو تولید می شود حداقل های لازم  استانداردهای کیفی و ایمنی اثر بخشی را دارد و هیچ نیازی به تهیه نمونه برند و خارجی آن نیست . الزامات قانونی هم ما رامکلف  به تامین داروی برند نکرده است  .

در پایان جهانپور در پاسخ به این سوال که مردم دچار نگرانیهای زیادی برای ماه های آینده و مواجه شدن با بحران  دارویی در فضای تحریم ها هستند گفت : اولا این بحث که ما بگوئیم ما هیچ مشکلی نداریم وجود ندارد. فهرستی از مشکلات با شروع تحریم ها ایجاد شده است   اما این مشکلات عمده و بحران ساز نیستند . در مورد وضعیت دارویی ما کنترل شده عمل می کنیم و هر هفته که بگذرد اوضاع بهتر می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز