گزارش برنا از سرمایه کلانی که علم استفاده از آن را نمی دانیم ؛

گردشگری؛ چاه نفتی که درایران استخراج نمی شود/ بی توجهی به پازل موفقیت جذب توریست در کشور

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۵:۲۹:۱۳
کد خبر: ۷۸۲۰۴۸
گردشگری؛ چاه نفتی که درایران استخراج نمی شود/ بی توجهی به پازل موفقیت جذب توریست در کشور
این جمله که نفت باعث عقب ماندگی کشورهاست، به راستی که در مورد ایران صادق است. در روزگاری که کشورها به دنبال کسب درآمد از معدود جاذبه های گردشگری خود هستند و حتی در این زمینه برخی مانند امارات اقدام به ساخت مکان های خاص می کنند یا مانند کره برای خود تاریخ و تمدن می سازند، کشور ما که سرشار از جاذبه های گردشگری در زمینه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی و ... است، این بعد از درآمدزایی در عصر نوین را نادیده گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، گردشگری شاخص توسعه و امنیت یک کشور در عصر حاضر است. کشورهایی همچون ترکیه و مالزی اقدامات زیربنایی و تلاش های شایان توجهی در زمینه گسترش این صنعت انجام داده اند.

تأسیس وزارت گردشگری؛ اولین گام

مالزی را شاید بتوان نخستین کشور در حال توسعه دانست که با تأسیس وزارت گردشگری به طور قوی در این حوزه فعالیت دارد.  دولت مالزی همه وزرا را موظف به شرکت در جلسات گردشگری و همراهی و هماهنگی با این وزارتخانه کرده است؛ زیرا می دانند که تحقق و توسعه گردشگری جز با تأمین زیرساخت های سلامت، محیط زیست، راه، امنیت و ... امکان پذیر نیست.

چرا راه دور برویم؛ ترکیه با تأسیس وزارت فرهنگ و گردشگری و اختصاص بودجه،  افزایش کارایی بخش های خصوصی و دولتی گردشگری و تلاش در راستای حفظ و بهبود محیط طبیعی، فرهنگی و تاریخی به شیوه ای پایدار توانسته در انواع مختلفی از سبک های گردشگری رشد سریعی داشته باشد.

این کشور درکنار مالزی و امارات در شمار برترین مقصدهای گردشگری حلال در سال ۲۰۱۴ بوده است و اکنون مقام ششم را در جدول توریسم درمانی جهان کسب کرده است.

گام ها کنار هم ؛ صنعت سریال سازی

افزون بر این، ترکیه در صنعت سریال‌سازی در رده دوم کشورهای پرفروش سریال‌های تلویزیونی در جهان پس از آمریکا قرار گرفته است.

ترکیه توانسته با بهره گیری  از فرهنگ، قومیت‌ها و مذهب‌های متنوع و همچنین موقعیت منحصر به فرد این کشور بین غرب و شرق، نه تنها  باعث ورود پول از مسیر صادرات فرهنگی به این کشور باشد، بلکه جایگاه محکمی به لحاظ فرهنگ و تاریخ و در نتیجه گردشگری برای این کشور ایجاد کند.

و اما ترکیه با برنامه ریزی منظم و طراحی شده ؛ساخت سریال هایی با محتوای عاشقانه را در دستور کار قرار داده که در کنار موضوع جذاب و عامه پسند، موسیقی، جاذبه های توریستی، مناظر دل انگیز، زندگی لاکچری و رفاه اجتماعی، خوراک و پوشاک این کشور را با نمایی جذب به بهترین شکل به جهان  معرفی می کند. این سریال ها با توجه به کشورهای هدف با زیرنویس فارسی و عربی ارائه می شوند.

همراه کردن سازمان ها؛ سرمایه گذاری آموزشی

هرچند ترکیه هم همچون ما درگیر مشکلات اقتصادی است و تورم و به جز چند شهر توریستی وضعیت سایر شهرها چندان مناسب نیست اما آنچه برای جذب گردشگر و تأمین امنیت روانی و اطمینان بخشی برای سفر به ترکیه معرفی می شود کشوری سرشار از رنگ و شادی و آرامش و رفاه است.

این امر هم محقق نشده مگر با همراهی بخش آموزش که در زمینه های مختلف متخصصانی را پرورش داده است که بتوانند در معماری مدرن، طراحی پوشاک، فیلمسازی و ...  چرخ گردشگری در این کشور را به حرکت درآورند.

ساماندهی گردشگری در ایران مساوی با صفر

حال اگر نگاهی داشته باشیم به وضعیت گردشگری در ایران، جای تعجب دارد که با توجه به پتانسیل بالای کشور در زمینه های مختلف جذب توریست که می تواند در حل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها یاری رسان دولت باشد، چرا از این جایگزین مناسب برای نفت چشم پوشی می کنیم و حاضر به سرمایه گذاری در این حوزه نیستیم.

ما در بخش گردشگری از قدرت فیلمسازی و سریال سازی استفاده نمی کنیم. نه تنها از این بعد بهره نمی بریم فیلم هایی که از کشور ما به خارج رفته و برپرده سینماها به اکران در می آید همه لبریز سیاهی و نشانه هایی از تیرگی و فقر دارد .

نگاه مسئولان گردشگری به سرمایه گذاری برروی سریال سازی صفر است . این بی توجهی در حالی صورت می گیرد که سریال سازی اگر با نگاه جذب توریست صورت بگیرد و ایران را زیبا ، تمیز ، امن ،  مرفه و ... نشان دهد با پتانسیل هایی که در کشور وجود دارد می تواند چرخه تقریبا متوقف شده این صنعت را با سرعت به حرکت در آورد .

همانطور که گفته شد به طور مثال کشور ترکیه یک بسته برای جذب گردشگر خود ایجاد کرده است به شکلی که در کنار استفاده از ادبیات و فیلم و سریال سازی ،سرمایه گذاری مناسبی برروی طراحی لباس ها و کفش ها ... خود انجام داده است  تا به این طریق و با ایجاد بازار البسه شیک و با کیفیت بخش توریست خود را قوی تر و گسترده تر کند. نکته ای که درایران  کلا ندیده گرفته شده است و به طور کل طراحی های داخلی آنقدر غیر جذاب و بی کیفیت هستند که مخاطب داخلی را جذب نمی کنند چه رسد به خارجی .

این ها بخشی از نکاتی بود که برای حضور پر تعداد گردشگر در هر کشوری باید مدنظر قرار بگیرد ولی   درایران ابتدایی ترین نکات مثل انتشار عکس های جذاب از پتانسیل های آثار باستانی ، طبیعت ، ... کشور وجود ندارد و بسیار  محدود و بی توجهی به نکات جذب توریست است .

در آخر باید گفت ؛شاید تعبیه یا ارتقای زیرساخت های معقوله گردشگری ، هزینه کمتری از نادیده گرفتن آن داشته باشد؛ زیرا علاوه بر معرفی ایرانیان  به عنوان ملتی با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی و صلح طلب، دولت را از وابستگی به درآمدهای نفتی تا حد زیادی بی نیاز می کند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز