مدیر عامل و رئیس موسسه توسعه دانش و پژوهش ایران اعلام کرد:

برگزاری دومین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۱۵:۱۰:۱۶
کد خبر: ۷۸۳۳۵۲
دومین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران در تاریخ7 و 8اسفند ماه در دانشگاه تهران برگزار می شود.

دکتر نجفقلی حبیبی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، به اولین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران در سال 1371 اشاره کرد و گفت: در اولین دوره برگزاری کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران ۲۲۰ نفر از شخصیت های علمی داخل و خارج از کشور شرکت کردند و مجموعه مقالات اولین دوره این کنگره در دو جلد  چاپ و منتشرشده است. یکی از محورهای مهم اولین دوره این کنگره، بحث طب سنتی بود که مهمانان خارجی از کشورهای چین و هند هم در این خصوص سخنرانی های مفصلی داشتند و یکی از مصوبات آن دوره، توجه خاص کشور به طب سنتی بود و از اقدامات صورت گرفته تأسیس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران ر ا می توان نام برد که با تلاش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران صورت گرفت.

وی گفت: از دیگر دستاوردهای اولین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران این بود که در کنار طب سنتی به حوزه داروهای گیاهی هم توجه خاصی شود که امروزه اقبال بین المللی هم در این زمینه بسیار پیشرفت داشته است.

مدیر عامل و رئیس موسسه توسعه دانش و پژوهش ایران در خصوص موضوعات مورد بحث در دومین کنگره بین المللی گفت: محور موضوعات در دومین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران حول سه محور خواهد بود که یکی تاریخ پزشکی قبل از اسلام، تاریخ پزشکی در دوره اسلام که خود به دو دوره قبل از معاصر و دوره معاصر تقسیم می شود که در دوره معاصر بحث های جدید تحولات پزشکی در ایران بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

دکتر حبیبی به فاصله زمانی 26 ساله برگزاری دو کنگره اشاره کرد و افزود: حال که این امر محقق شده باید ضعف‌ها، موانع و مشکلات آن شناسایی و بحث و بررسی شود که همه متخصصین و صاحب نظران بیایند و نظر بدهند. الان از نظر کمّی بد نیستیم ولی از نظر کیفی باید پیشرفت کنیم، هم در داروهای گیاهی و هم کارخانه‌هایی که می‌توانند از این داروهای گیاهی استفاده‌های مطلوب با روش‌های جدید انجام دهند و هم تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌های طب سنتی که الان در کشور راه افتاده است. امیدواریم این جهش علمی و فرهنگی دوباره تقویت شود تا وضع ما نسبت به گذشته خیلی بهتر از این شود. دانشکده‌های طب سنتی دانشجو تربیت می‌کنند و چند سالی است که مقطع دکترا هم راه اندازی شده و چندین نفر فارغ‌التحصیل در مقطع دکترای طب سنتی داریم.

عضو هیئت امنای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم ساماندهی عطاری ها تأکید کرد و گفت: عطاری‌هایی که گیاهان دارویی می‌فروشند از نظر علمی با آنچه ابن‌سینا می‌گوید، خیلی فاصله دارند. ابن‌سینا یکی از شخصیت‌‌های طب سنتی و شاید بزرگ‌ترین آنها، در کتاب القانون تصریح می‌کند که داروهای گیاهی هر کدام ممکن است روی دیگری تأثیر داشته باشد و باید اصول آن رعایت شود.

همایش دومین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی در ایران و اسلام در تاریخ 7 و 8 اسفند ماه امسال برگزار می شود. زمان ارسال چکیده و عنوان مقالات 30 آذر ماه است و علاقه مندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به وب سایت همایش medhistcong.ir مراجعه کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز