رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی در گفتگو با برنا:

اهداکنندگان فریب سایت های خرید و فروش اعضا را نخورند/اسکان ۲۰کودک دیالیزی مناطق محروم در انجمن حمایت از بیماران کلیوی

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۰۵:۳۷:۱۳
کد خبر: ۷۸۵۷۸۰
اهداکنندگان فریب سایت های خرید و فروش اعضا را نخورند/اسکان ۲۰کودک دیالیزی مناطق محروم در انجمن حمایت از بیماران کلیوی
رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: در انجمن حمایت از بیماران کلیوی حدود بیست کودک دیالیزی به همراه والدین آنها را از مناطق محروم مانند کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و اهواز در خوابگاه انجمن اسکان داده ایم.

داریوش آرمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، کمبود عضو اهدایی برای بیماران نیازمند کلیه را مستلزم ورود مسئولان مربوطه به خصوص رسانه ها به این موضوع دانست و گفت: در حال حاضر در برخی کشورها اهدای عضو از مرگ مغزی به زیر 10 دقیقه رسیده و اهدا در حداقل زمان انجام می شود، اما در کشور ما تقریبا 90 ساعت طول می کشد، ضمن اینکه تا زمان جلب موافقت خانواده بیمار مرگ مغزی، یک زمان طلایی برای اهدای اعضای قابل استفاده از دست می رود.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی، شرایط اهدای عضو در کشور را نامطلوب خواند و افزود: پیش بینی ما تا پایان سال حدود هزار پیوند کلیه از مرگ مغزی و بین 1000 تا 1500 پیوند از فرد زنده است.

در بازدیدهایی که از استان های محروم کشور داشتم، متأسفانه با صدها بیمار دیالیزی روبرو شدم که سال هاست در حال دیالیز هستند و به خاطر مشکلات مالی نتوانسته اند پیوند کلیه انجام دهند. برخی از آنها بیست سال است که در این وضعیت قرار دارند که به خاطر کمبود عضو یا مشکلات مالی یا حتی فرهنگی نتوانسته اند پیوند انجام دهند و درخواست من از خیرین، چه داخل و چه خارج از کشور این است که انجمن حمایت از بیماران کلیوی را به واسطه حمایت از بیماران نیازمند یاری کنند.  

وی در زمینه مسئله آموزش پرستاران دیالیز و پیوند عنوان کرد:  آموزش در چند استان از جمله فارس، گیلان و سیستان و بلوچستان شروع شده است و پرستاران سایر استان ها هم با برنامه ریزی های صورت گرفته از آموزش های به روز بهره مند خواهند شد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی با تأکید بر تفویض اختیار وزارت بهداشت به این انجمن برای اهدای عضو گفت: ما 200 شعبه و نمایندگی در سراسر کشور داریم و افرادی که علاقه مند به اهدا هستند باید به دفاتر انجمن مراجعه کنند و بعد ثبت نام و انجام کارهای قانونی و آزمایشات مربوطه، بهترین گیرنده به بهترین اهداکننده، چه در مرگ مغزی و چه در اهدای زنده معرفی می شود.

آرمان از خانواده های بیماران درخواست کرد به هیچ عنوان فریب سایت های خرید و فروش اعضای بدن را در فضای مجازی نخورند؛ زیرا هیچ کسی نمی تواند بدون داشتن معرفی نامه برای اهدای زنده، کار پیوند را انجام دهد؛ مگر اینکه  مدارک رسمی از طریق انجمن حمایت از بیماران کلیوی برای پیوند دریافت کرده باشد و هر بیمارستان و پزشکی که خارج از چارچوب های وزارت بهداشت و انجمن پیوند انجام دهد، قطعا مرتکب جرم شده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

وی با اشاره به کمبود تجهیزات در برخی استان ها افزود: در حال حاضر چالش جدی در کشور، ورود دستگاه های دیالیز جدید است و به نظر می رسد که باید مسئولان مربوطه اهتمام بیشتری به این موضوع داشته باشند و شرایط ورود دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته به کشور را فراهم کنند که امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر شاهد ورود  3هزار دستگاه دیالیز موردنیاز به کشور باشیم و وزیر بهداشت در این زمینه دستور اکید داده اند و اقدامات خوبی هم در حال انجام است که همه دستگاه ها باید کمک کنند. در بسیاری از استان ها در زمینه تجهیزات با شرایط خوبی روبرو نیستیم و حتی در مرز بحران قرار داریم. در انجمن حمایت از بیماران کلیوی حدود بیست کودک دیالیزی به همراه والدین آنها را از مناطق محروم مانند کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و اهواز در خوابگاه انجمن اسکان داده ایم. تولید داخل دستگاه های دیالیز بسیار مناسب اما ناکافی است و لازم است  برای بازسازی ناوگان دیالیزی کشور  واردات سریع دستگاه های مدرن دیالیز داشته باشیم.   

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز