معاونت پژوهشکده سوانح طبیعی:

اپدیم دسترسی ما به اطلاعات و دانش بلایای طبیعی را تسهیل خواهد کرد

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۹:۳۱:۴۷
کد خبر: ۷۸۸۳۱۵
اپدیم دسترسی ما به اطلاعات و دانش بلایای طبیعی را تسهیل خواهد کرد
معاونت پژوهشکده سوانح طبیعی گفت: اپدیم دسترسی ما به اطلاعات و دانش بلایای طبیعی را تسهیل خواهد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ معاون پژوهشکده سوانح طبیعی در آستانه افتتاح مرکز مدیریت اطلاعات بلایا برای آسیا و اقیانوسیه با اشاره به اهمیت تعامل مراکز تحقیقاتی کشور با  اپدیم گفت: پژوهشکده سوانح طبیعی به عنوان یکی ازشانزده کرسی رسمی و فعال یونسکو در ایران با توجه به وظایف و فعالیت‌های خود  می‌تواند در یک تعامل دو سویه با  مرکز اپدیم ضمن کمک به تحقق اهداف اپدیم  و اطلاعات طرح‌های پژوهشی‌ خود را در اختیار این مرکز قرار دهد و در مقابل از ظرفیت‌های این مرکز برای دنبال کردن فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشکده سوانح طبیعی استفاده کند.

دکتر امیرعباس فاطمی ادامه داد: این اطلاعات تنها شامل کشور ایران نمی‌شود چراکه پژوهش‌های‌مان در سطح منطقه‌ای انجام شده است و با توجه به آنکه اپدیم مرکز بین‌المللی اطلاعات و دانش بلایای طبیعی است ما نیز می‌توانیم اطلاعات‌مان در زمینه منطقه و آسیا را با این مرکز به اشتراک بگذاریم.

معاون پژوهشکده سوانح طبیعی گفت: یکی از معضلات در کشور ما و شاید در سطح دنیا پژوهش‌های تکراری است. به این معنا که شاید مراکز مختلفی بر روی یک سوژه متمرکز شده و درباره آن تحقیقات کنند اما از آنجایی که این مراکز به هم متصل نیستند نمی‌توانند  داده‌های‌شان را در اختیار هم گذاشته و انرژی‌شان صرف برخی پژوهش‌های تکراری می‌شود که دیگران قبلا آنرا انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه به این شکل هم وقت منابع انسانی تلف می‌شود و هم منابع مالی بی‌مورد هزینه می‌شود. اپدیم می‌تواند به خوبی این معضل را برای همه مراکز و پژوهشکده‌های علمی تحقیقاتی و همچنین مراکز دانشگاهی حل کند.

 فاطمی افزود: ما پروژه‌های بسیار خوبی با موضوع خطرپذیری سوانح که یکی از آنها مشکل ریزگردهاست  انجام داده‌ایم و حالا می‌توانیم با اتصال به اپدیم هم بانک اطلاعاتی خودمان را در این مورد پربارتر کرده و هم از اطلاعات این مرکز در جهت رفع این معضل بزرگ کشورهای منطقه بهره ببریم.

فاطمی بزرگترین مشکل پژوهشکده سوانح طبیعی را عدم دسترسی آسان به بانک‌های اطلاعاتی دانست و اظهار داشت: متاسفانه برای دریافت اطلاعاتی هرچند کوچک در مورد منابع آبی، خاک، هواشناسی و ...  باید روند بروکراسی‌های اداری را طی کنیم که بسیا ر زمانبر است.

وی در پایان بزرگترین کمک اپدیم به  پژوهشکده سوانج  طبیعی را تسهیل دسترسی آن به اطلاعات کشوری و منطقه ای در زمینه سوانح و بلایای طبیعی دانست و گفت: ما از مرکز اپدیم این انتظار را داریم که به ما برای دسترسی آسان‌تر به بانک‌های اطلاعاتی در زمینه دانش بلایای طبیعی بخصوص در منطقه یاری کند.

پژوهشکده سوانح طبیعی  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زیرمجموعه بنیاد مسکن جمهوری اسلامی و محلی برای جمع‌آوری اطلاعات سوانح طبیعی، آموزش و پژوهش و جلوگیری از ریسک‌های خطر در مقابله با بلایای طبیعی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز