گفت‌وگو با علی انصاری کارشناس مسائل محیط زیست؛

اپدیم، تعامل با همسایه ها برای کاهش خسارت

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۰۹:۰۵:۱۵
کد خبر: ۷۹۰۷۵۳

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علی انصاری کارشناس محیط زیست، حضور مرکز اپدیم در ایران را ، زمینه‌ای برای  مدیریت اطلاعات بلایا و کمکی برای کاهش آسیب پذیری در حوزه محیط زیست عنوان کرده و می گوید: کشور ایران، تحت تأثیر جغرافیای طبیعی و موقعیت اقلیمـی، همـواره از جملـه مناطقی بوده که در معرض حوادث و بلایای طبیعی قرار داشـته اسـت.

به گفته این کارشناس، کشور ما همـواره مستعد انواع بلایـای طبیعـی و انسـانی شـناخته شـده در جهان شامل زلزله، خشکسالی، سیل، برف و بوران، طوفان وگرد و غرار و ... بوده و جزو مناطق حادثه خیز بـه شـمار مـی‌رود، در نتیجه حضور مرکز اپدیم می‌تواند از طریق ظرفیت سازی و جذب کمک های فنی در زمینه مدیریت اطلاعات بلایا، به کاهش آسیب پذیری در حوزه محیط زیست کمک نماید.

 انصاری در رابطه با پدیده آسیب‌زای ریزگردها در ایران و کمک‌هایی که این مرکز می‌تواند برای حل مساله انجام دهد می گوید: در حوزه محیط زیست، گرد و غبار، خشکسالی، آسیب پذیری ناشی از تغییر اقلیم، آتش سوزی مناطق طبیعی وجنگلی و رانش زمین و زوال اکوسیستم‌ها ازجمله بحران‌هایی است که کشور ما با آن درگیر بوده است و در این میان برخی بحران‌ها نظیر گردغبار با منشاء خارجی هم مشکلات مضاعفی را برای کشور بوجود آورده است.

همکاری با همسایه ها

وی با اشاره به این موضوع که کشور ایران به دلیل قـرار گـرفتن بـر روی کمربنـد خشـک و بیابـانی جهان، درسیطره طوفان‌های گرد و غباری است، تصریح کرد:  ایران علاوه بر داشتن مناطق بیابانی، در مجاورت کانون‌‌های اصلی گرد و خاک بامنشاء خارجی  نیز قرار گرفته که از مهمترین آنها صحرای سوریه، صحرای شـبه جزیـره عربسـتان و بیابـان‌هـای جنـوب عـراق است. مشاهدات سال‌های اخیر نشان‌دهندهافزایش وقوع این پدیده در کشور است که تاثیرات اقتصادی و خسارتبار زیادی بر سلامت و بهداشت مردم، کشاورزی و هوانوردی بر‌جاگذاشته است.

 انصاری، اپدیم را مسیری رو به جلو برای برای مقابله با پدیده گردوغبار عنوان نموده و معتقد است که  استفاده از تجربیات بین المللی مرکز اپدیم از طریق مدیریت اطلاعات بلایا و سوانح گامی رو به جلو است و همکاری‌های منطقه‌ای از جمله  همکاری با کشورهای درگیر موضوع گردوغبار مانند عراق و سوریه می‌تواند مثبت ارزیابی شود و در واقع مرکز اپدیم می‌تواند با تبادل تجربیات و مدیریت اطلاعات، باعث تقویت و توانمندی درحوزه محیط زیست گردد.

اپدیم و تقویت اعتماد بین المللی

 این کارشناس محیط زیست حضور مرکز اپدیم در ایران را راهی برای تقویت اعتماد بین‌المللیدانسته و می گوید: رسالت مرکز اپدیم جذب کمک‌های فنی و بهره‌مندی از امکانات سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، اعتمادسازی و معرفی توانمندی‌های کشور و تعامل با کشورهای منطقه  است تا از طریق آن بهکاهش تلفات، خسارات و آثار منفی بلایای طبیعی کمک شود. این تصمیمات مهم از طریق تقویت مدیریت اطلاعات حوادث و بلایا در آسیا و اقیانوسیه، تقویت توانایی‌ها و ظرفیت‌های فنی و سازمانی کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه مدیریت اطلاعات بلایا و کاهش خطرپذیری بلایا میسر می‌شود. حضور مرکز اپدیم در ایراناعتماد سازی ایجادکرده وباعث تقویت همکاری منطقه‌ای و بین المللی می‌گردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز