در شورای شهر صورت گرفت ؛

کلیات برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران به تصویب رسید

۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۱۴:۰۹:۱۵
کد خبر: ۷۹۹۵۳۹
کلیات برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران به تصویب رسید
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اکثریت آرا کلیات برنامه سوم 5 ساله توسعه شهر تهران را به تصوب رساندند و در ادامه به بررسی و تصویب مواد آن پرداختند .

به گزارش گروه جتماعی خبرگزاری برنا، در یکصد و سیزدهمین جلسه شورا بررسی لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران در دستور قرار گرفت.

در ابتدا مقرر شد کلیات این برنامه به رای گذاشته شود که برای این منظور سکینه اشرفی معاونت برنامه ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

اشرفی در ابتدای سخنان خود گفت: لایحه بازآرایی شده برنامه سوم شهر تهران در 20 آذرماه توسط شهردار تهران به شورای شهر ارائه شد و در 18 دی ماه به تأیید کمیسیون تلفیق شورای اسلامی رسیده است.

وی در ادامه افزود: یکی از مهم ترین تغییرات باز آرایی این برنامه هم‌ راستا کردن مفاد برنامه سوم با چشم‌انداز و اهداف راهبردی طرح جامع شهر تهران به عنوان سند چشم‌انداز تطبیق مواد و احکام برنامه با قوانین و مقرارت کشور در حوزه مدیریت شهری است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه تغییرات برنامه در راستای رفع مغایرت‌ها و ارتقای هماهنگی و هم‌افزایی در احکام آن بوده است، عنوان کرد: در این جهت ماتریس وظایف دستگاه‌های اجرایی در جهت شفاف‌سازی و تعیین سطح مداخله و اختیارات دستگاه‌های اجرایی و عمومی کشور در حوزه مدیریت شهری ترسیم شد.

اشرفی تاکید کرد: ترسیم این ماده بر این اساس بود که پیچیدگی و چند بعدی بودن فعالیت‌های حوزه مدیریت شهری صرفاً از طریق درگیر شدن شهرداری تهران به تنهایی امکانپذیر نیست و نیاز به مسئولیت‌پذیری دستگاه‌های اجرایی مرتبط و هماهنگی بیشتر با مدیریت شهری است.

 

وی با بیان اینکه این لایحه در کمیسیون‌های مختلف شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته و مواردی از سوی کمیسیون‌ها در این خصوص اعلام شده است، تصریح کرد: در دو ماهی که برنامه بررسی شد 150 آئین‌نامه بالادستی کشوری در شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت و به برنامه سوم شهر تهران اطلاق شد. سعی و تلاش ما این است که در اجرایی کردن لایحه برنامه سوم شهر تهران همه دستگاه‌ها را به همکاری بطلبیم و مطالبات شهروندان را مدنظر قرار دهیم.

در ادامه مرتضی الویری نایب رییس کمیسیون تلفیق شورا به ارایه توضیحاتی در خصوص برنامه سوم توسعه شهر تهران پرداخت و گفت:در هشتم اسفند سال 96 قدم اول را برای تدوین برنامه 5 ساله برداشتیم و  شورا در این زمینه سندی را تصویب کرد با عنوان سیاست ها و راهبرد های اساسی و اولویت های کلیدی و رویکرد های برنامه 5 ساله سوم.

وی ادامه داد: این مصوبه دارای 4 بخش بود که بخش نخست شامل سیاست ها و راهبردها می شد، بخش دوم اولویت ها و  مسائل کلیدی، بخش سوم چارچوب ها و سختار ها و بخش چهارم گزارش گیری و نظارت برنامه را شامل می شد.

الویری در ادامه افزود:  در همان زمان برنامه زمانبندی لایحه احکام برنامه نیز پیش بینی شد و قرار بر این شد شهرداری تا پایان تیر ماه برنامه توسعه سوم را بر مبنای چارچوب های اعلامی از سوی شورای شهر  به ما ارسال کند که متاسفانه به دلیل  تغییر مدیریت ها این برنامه به تاخیر افتاد .

وی در ادامه افزود: لایحه ای که در حال حاضر مورد بررسی قرار می گیرد احکام برنامه است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: مجموعه پیشنهاد هایی که برای مواد برنامه سوم توسعه طرح شده 500 پیشنهاد می باشد که در اختیار بنده است و اگر کسی هم پیشنهاد حذف ماده ای را دارد قابل طرح در صحن خواهد بود.

در ادامه کلیات برنامه سوم توسعه شهر تهران بدون آنکه موافق و مخالفی داشته باشد به تصویب رسید.

در ادامه جلسه مواد برنامه به بحث و بررسی گذاشته شد.

یکی از موارد مورد بحث در ماده یک برنامه سوم این بود که منظور شهروند شهر تهران می باشد که این موضوع با اعترض حسن خلیل آبادی همراه بود.

خلیل آبادی اذعان داشت که این عبارت باید به شهروند تهران ری و تجریش تغییر یابد.

سید حسن رسولی  نیز در این مورد گفت: از ابتدای ورود شورا این بحث را دنبال می کردیم ولی  در کمیسیون حقوقی و هیات ریسه توافق کردیم شورای شهر تهران سه شهرستانی که حوزه خدماتی هستند را در بر می گیرد و لذا این تغییر عبارت لازم نیست.

در ادامه خلیل آبادی افزود: شهر ری یک واحد سیاسی مصوب تقسیمات کشوری است و این مسائل که امروزه وجود دارد ناشی از اختلافاتی است که سال 92 میان شهردار وقت و رییس جمهور دولت دهم به وجود آمده بود.

وی افزود: ما نباید هویت شهر ها را از بین ببریم در حالیکه اکنون به دنبال احیای هویت محلات هستیم .

در نهایت ماده یک برنامه سوم با رای اعضا به تصویب رسید.

در ادامه جلسه با تصویب ماده 2 سید محمود میر لوحی پیشنهاد حذف ماده 3 را داد.

در ماده 3 برنامه سوم توسعه عنوان شده است که شهرداری موظف است نسبت به ایجاد فرایند دسترسی به نظام مدیریت هماهنگ شهری در سال نخست برنامه و تدوین سازو کارهای لازم جهت تحقق آن در طول اجرای برنامه اقدام نماید.

میر لوحی در تشریح پیشنهاد خود گفت:  این ماده هم نارسا است و هم اینکه با ایجاد فرایند دسترسی به نظام مدیریت هماهنگ شهری در جهت تحقق آن در طول برنامه سوم چیزی عاید ما نمی کند.

در ادامه مجید فراهانی به عنوان مخالف پیشنهاد گفت: تا کنون به وسطه عدم اجرای  مدیریت یکپارچه شهری هزینه های زیادی به شهر تهران وارد شده  و تبعات زیادی ایجاد کرده است.

وی افزود:  این مدیریت یکپارچه شهری است که بسیاری از چالش ها را رفع می کند، اینکه  شهرداری تهران چگونه بتواند با سایر دستگاه ها و هماهنگ و هم افزا حرکت کند از جمله اهداف میدیرت یکپارچه شهری است.

وی افزود:  مدیریت شهری، مدیریت شهر است نه  مدیریت شهرداری  و لذا این ماده  گامی به سمت مدیریت یکپارچه شهری خواهد بود.

علی اعطا نیز به عنوان موافق گفت: نظام مدیریت هماهنگ چیزی به ما اضافه نمی کند ما صرفا داریم یک عبارت جدیدی را اضافه می کنیم. شهرداری باید به سمت هماهنگی با سایر دستگاه ها حرکت کند و این ماده بود و نبودش فرقی ندارد.

الهام فخاری نیز به عنوان مخالف پیشنهاد گفت:در  احکام گفتمان لازم است سهم و ایفای نقش شهرداری به عنوان نهاد اصلی در مدیریت شهری مشخص شود. در ماده 3 ایجاد فرایند دسترسی و تدوین ساز و کار لازم برای هماهنگی با سیار دستگاه ها . نافی پیگیری و وظایف شورای عالی استان ها نیست .

در نهایت پیشنهاد حذف ماده 3 به تصویب نرسید و ماین بارماده 3 به رای گذاشته شد که با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.

در ادامه مواد 4و5و6 نیز به رای گذاشته شد و این مواد نیز به تصویب رسیدند.

هم اکنون نیز جلسه بعد از  شورا پیرامون بررسی مواد لایحه برنامه سوم شورا در حال برگزاری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز