معاون شهردار تهران:

مردم باید بهبود مدیریت شهری در تهران را احساس کنند/ کاهش جدی هزینه‌های جاری در شهرداری تهران

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۱۳:۳۲:۳۵
کد خبر: ۸۰۵۱۰۳
مردم باید بهبود مدیریت شهری در تهران را احساس کنند/ کاهش جدی هزینه‌های جاری در شهرداری تهران
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با بیان اینکه در بودجه سال آینده شهرداری تهران موضوع کاهش هزینه‌های جاری به طور جدی مدنظر قرار گرفته است، تاکید کرد: مردم انتظار پیشرفت در شهر و بهبود مدیریت شهری در تهران را دارند و اولین گام برای تحقق این امر، کاهش هزینه‌های داخل سازمانی است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، سکینه اشرفی در جلسه کمیته راهبری ارزیابی عملکرد مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران اظهار کرد: بر اساس آنچه که در برنامه سوم توسعه شهر تهران به تصویب شورای شهر رسیده است، بیش از 100 آئین‌نامه، نظام نامه، دستورالعمل و برنامه عملیاتی در مقاطع سه ماه اول برنامه، شش ماه اول، سال اول و سال دوم برنامه تنظیم و ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در هریک از این آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها باید شاخص‌های کمی برنامه نیز در نظر گرفته شود تا مشخص شود در سال 1402 شهرداری قرار است در چه وضعیتی قرار بگیرد.

اشرفی به دستور شهردار تهران برای تهیه گزارش استراتژیک وضع موجود شهرداری اشاره کرد و گفت: بر اساس ارزیابی عملکرد صورت گرفته از تمامی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری، اعلام خواهیم کرد که در چه نقطه‌ای هستیم و قرار است در افق برنامه به چه نقطه‌ای برسیم؛ در واقع آنچه مبنای عمل شهرداری تهران، از ابتدای سال 98 خواهد بود، شاخص‌های تحقق برنامه سوم توسعه است.

وی تصریح کرد: فارغ از اینکه مدیریت جدید شهری که از سال گذشته مستقر شده، چه چیزی تحویل گرفته است، باید مشخص کنیم که چه چیزی را تحویل خواهیم داد؛ آنچه که می‌تواند موفقیت مدیریت شهری را تضمین کند، همکاری، همراهی و هم‌افزایی همه معاونت‌ها و بخش‌های صف و ستاد در شهرداری تهران است.

معاون شهردار تهران، در ادامه رتبه‌بندی و رقابت‌های بین بخشی را یک آفت در ارزیابی عملکردها دانست و افزود: هدف از ارزیابی عملکرد این است که مسائل هر معاونت، منطقه، سازمان یا شرکت وابسته به شهرداری تهران مشخص شود و سپس با مطالعه و بررسی این مسائل به دنبال راه حل آنها باشیم.

وی تاکید کرد: موضوع دیگری که باید در ارزیابی‌ها به آن توجه کنیم، موضوع شاخص‌های اثربخشی است تا مشخص شود، چه میزان رضایت و کیفیت زندگی شهروندان رشد داشته است؛ هر پروژه یا اقدامی در شهر انجام شود، باید از نظر افزایش یا کاهش رضایتمندی شهروندان مورد بررسی قرار گیرد.

اشرفی ادامه داد: مردم از ما انتظار دارند که در شهر پیشرفت و بهبود مشاهده کنند، و رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری یک چالش مهم خواهد بود که باید به آن توجه کنیم.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: سال آینده به لحاظ بودجه‌ای سال سختی برای شهرداری خواهد بود و اگر قرار باشد مطابق با رویه فعلی عمل کنیم، تمامی درآمدهای شهرداری باید صرف حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری شود و اعتباری برای بهبود وضعیت شهر باقی نمی‌ماند؛ برای همین هم، تنها راه بهبود اوضاع، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و حذف هزینه‌های غیرضروری است. در همین راستا، کاهش هزینه‌های جاری تمامی ادارات کل زیرمجموعه معاونت برنامه‌ریزی برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

 

بحران رضایت شهروندان از دستاوردهای مدیریت شهری جدی است

در ادامه این جلسه، میثم بصیرت، رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران، به چالش‌های مهم در حوزه ارزیابی عملکرد اشاره کرد و گفت: موضوع مهمی که پیش روی ما قرار دارد، بحث بحران رضایت شهروندان از دستاوردهای مدیریت شهری پایتخت است؛ باید به طور ویژه رضایتمندی شهروندان از حوزه‌های مختلف عملکردی مشخص شود و از این منظر، ارزیابی عملکرد داخلی به تنهایی جوابگو نیست.

وی ادامه داد: در ارزیابی عملکردها باید شاخص‌های ذهنی و عینی را در کنار هم داشته باشیم؛ شاید احداث یک بوستان به به افزایش سرانه فضای سبز منجر شود اما در کنار آن به واسطه ایجاد ناامنی، شلوغی یا مسائل دیگر، رضایت شهروندان کاهش یابد؛ از همین رو، لازم است تا در کنار هر پروژه شهری، یک افکار سنجی از شهروندان صورت گیرد.

بصیرت همچنین توجه به شاخص‌های عملکرد فرابخشی و ارائه مشوق به کارکنان بر اساس عملکرد را هم مهم دانست و گفت: تمامی این موارد، باید در ارزیابی عملکردهای سازمان مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم تصویر روشنی از عملکرد سازمان داشته باشیم.

معرفی عملکردهای الگو در شهرداری تهران

 مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری‌ تهران در ابتدای این جلسه در گزارشی از روند صورت گرفته برای ارزیابی عملکرد مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران گفت: تاکنون تعیین و تصویب شاخص‌های ارزیابی عملکرد به طور کامل انجام شده است و در حال حاضر در مرحله گردآوری اطلاعات و بررسی و پایش اطلاعات گردآوری شده هستیم.

روح‌الله شهیدی‌پور اضافه کرد: پس از این مراحل، کار تحلیل آماری و تهیه گزارش ارزیابی عملکرد باید انجام شود که این مراحل نیز حدود 60 درصد پیشرفت دارد.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی عملکرد در نهایت باید به ارائه راهکار برای حل مشکلات و بهبود عملکرد منجر شود، اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه ارزیابی عملکرد وجود دارد، ارائه آمارها بر اساس خوداظهاری شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری است و از آنجایی که برخی از این واحدها به سامانه‌های یکپارچه شهرداری متصل نیستند، صحت‌سنجی این خوداظهاری‌ها با دشواری‌هایی همراه است که بنابراین لازم است تا تمامی واحدها، را به سامانه‌ها متصل و سپس اطلاعات از سامانه استخراج شود.

شهیدی‌پور با اشاره به اینکه ما به دنبال رتبه‌بندی واحدهای سازمانی نیستیم، تصریح کرد: ما عملکرد هر سازمان‌، شرکت‌ یا  منطقه را در هر شاخص ضمن مقایسه با برنامه‌اش، در یک طیف ضعیف، نیازمند توجه، متوسط، مطلوب و بسیار مطلوب سطح بندی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: پس از ارزیابی‌ها، عملکردهای بسیار مطلوب و مطلوب، به عنوان الگو معرفی و بررسی می‌شوند و عملکردهای ضعیف نیز ریشه‌یابی و راهکارهای بهبود هم ارائه می‌شود.

دومین جلسه کمیته راهبری ارزیابی عملکرد سازمان‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران، با حضور معاون برنامه‌ریزی شهردار، رئیس مرکز مطالعات شهرداری، قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری، مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت، مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری، جانشین سازمان بازرسی شهرداری و مدیران کل برنامه‌ریزی معاونت‌های تخصصی شهرداری تهران برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز