ماجرای پولی شدن طرح ترافیک /گرفتن عوارض از سوی شهرداری در محدوده زوج و فرد کاملا غیر قانونی است

۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۴:۵۹:۳۴
کد خبر: ۸۰۵۵۳۷
ماجرای پولی شدن طرح ترافیک /گرفتن عوارض از سوی شهرداری در محدوده زوج و فرد  کاملا غیر قانونی است
گرفتن عوارض از سوی شهرداری در محدوده زوج و فرد از مالکین خودرو کاملا غیر قانونی است و شهرداری در حال حاضر این کار را می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛سردار مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مصاحبه روز یک‌شنبه با برنامه تهران20 شبکه پنج، در رابطه با تصمیمات جدید طرح زوج و فرد اینگونه گفت: از سال 96 با اصرار شهرداری تهران برنامه تغییر در محدودیت‌های تردد در نظر بوده است، به این صورت که، افراد در سامانه اینترنتی حسابی باز کنند و با واریز پول در هنگام ورود به طرح مبلغ عوارض و هزینه طرح از حساب آنان کم شود، که در همان زمان نظر پلیس نسبت به این تغییر منفی بوده و شخص من هم با آن مخالفت داشتم. برای اجرای همچین تغییراتی نیاز به زمان برای آموزش وجود دارد. این طرح از 15 اردیبهشت آغاز شده که طی این دوره 200 میلیارد تومان درآمد بوده و 300 میلیار تومان بدهی مردم، که نشان می‌دهد بحث آموزش به درستی انجام نشده.کسانی که بدون حساب کاربری در سامانه، به محدوده طرح تردد می‌کنند جریمه می‌شوند، سردار مهماندار در این رابطه اظهار داشت: کسانی که بصورت غیر قانونی به طرح وارد شوند 45هزار تومان بابت عوارض در شهر داری و 20 هزار تومان جریمه ورود به طرح به حساب آن‌ها نوشته می‌شود.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با بررسی‌های حقوقی که انجام شده، گرفتن عوارض از سوی شهرداری در محدوده زوج و فرد از مالکین خودرو کاملا غیر قانونی است و شهرداری در حال حاضر این کار را می‌کند، از طریق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات مکاتباتی صورت گرفته و در حال پیگیری این موضوع هستند.

اصرار شهرداری تهران در سال گذشته هم که درباره‌ی عوارض مذاکرات انجام می‌شد براین بود، که ورود به طرح زوج و فرد نوبتی انجام نشود و صرفا با پرداخت هزینه‌ای در حدود یک سوم طرح ترافیک صورت گیرد. این طرح از سوی شهرداری تهران در شورای ترافیک مطرح شد، که از نظر پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ زمان مناسبی برای همچین طرحی نیست و ابهاماتی در آن وجود دارد.

مهماندار تاکید کرد: رویکرد پلیس، رویکرد اعتقادی است و ما صرفا نگران مردم هستیم، و معتقدیم برای ایجاد هر تغییری باید سه شاخص راعایت شود. اول اینکه ترافیک را کاهش دهد، دوم به کاهش آلودگی هوا کمک کند و سوم رضایت مندی مردم را دربر داشته باشد. با نگاه به اکثریت خوروهای در حال تردد در سطح شهر می‌توان فهمید که عموما طبقات ضعیف جامعه درحال تردداند، و پرداخت 15 تا 20 هزار تومان روزانه کار راحتی برایشان نیست، به این سبب افراد زیادی به سمت موتور سیکلت‌ها خواهند رفت و یا به ترافیک خودروهای معابر پیرامونی خواهند افزود، این افزایش ترافیک سبب افزایش زمان سفر و در نتیجه افزایش آلودگی خواهد شد.آغاز  طرح ترافیک که از سال 58 بوده سبب شد این محدوده از حالت سکونت‌گاهی خارج شود و تاثیر بر روی املاک مردم هم خواهد داشت.

سردار مهماندار راه حل را، توسعه حمل و نقل عمومی دانست و بیان کرد: ما اگر راهی را از جلوی مردم بر می‌داریم باید راه دیگری بگذاریم. آیا حمل و نقل این منطقه پاسخ‌گوی نیازهایی جدیدی که ما به آن اضافه خواهیم کرد هست؟

از نظر نیروی انتظامی اگر هر طرحی قرار است که اجراء شود، نیاز به مطالعه بیشتر دارد و قبل از اجراء در فرصتی 6 الی 9 ماهه اطلاع رسانی کامل شود که مردم را توجیح کنیم و بدانند ما چه هدفی داریم و چه انتظاری از مردم وجود دارد، بعد به سراق تغییرات برویم.

مهماندار تاکید کرد اگر باید بدون طی این مراحل تغییری صورت گیرد، غیرپولی باشد. به این صورت که پلاک‌های مجاز به تردد به سه دسته تقسیم شوند، تا از حجم ترافیک کاسته شود. با توجه به این که اقدامات خوبی امسال انجام شده از قبیل کنترل معاینه فنی و جلو گیری از تردد خودروهای دودزا و فرسوده، پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ هیچ تاکیدی بر تغییر طرح قبل ندارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز