در گفتگو با نعمت احمدی مطرح شد؛

کاهش اعتماد میان مسئولان و مردم خطرناک تر از افزایش تحریم هاست/ کشور به آشتی ملی نیاز دارد

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۱۷:۵۰:۴۵
کد خبر: ۸۱۵۷۵۲
کاهش اعتماد میان  مسئولان و مردم خطرناک تر از افزایش تحریم هاست/ کشور به آشتی ملی نیاز دارد
نعمت احمدی گفت: بی اعتمادی مردم به مدیران کشور، گسست بزرگی بین هر دو طرف ایجاد می کند. در بخش های مختلف ما اعتراضات مختلفی داریم که مدیران کشور باید این اعتراضات را بشنوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شرایط اقتصادی کشور ،این روزها اعتماد مردم به مسئولین و مقامات کشور را تا اندازه ای مخدوش کرده است. وضعیت نابسامان اقتصادی  که دلایل گوناگونی برای آن وجود دارد. تحریم و فشارهای دولت های متخاصم با ایران یکی از علت های این اتفاق است که منجر به افزایش فشار بر جامعه شده است.

مردم ایران اما در دهه های گذشته نقاط عطف متعددی را تجربه کرده اند و سختی های بسیاری را چشیده اند. موانعی که مردم با موفقیت توانسته اند آنها را کنار زده و کشور را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهند.

در سال جاری اما با شروع  تحریم های تازه آمریکا و در ادامه نوسانات اقتصادی، از   اعتماد مردم به مدیران تا اندازه ای کاسته شده است. کاهش اعتمادی که می تواند بسیار  نگران  کننده باشد و نباید از دقت و توجه مسئولان دور بماند.

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری در تشریح این مسئله با اشاره به اینکه کانون های قدرت و تصمیم ساز در ایران بسیار متعدد و بیشمارند به خبرنگار برنا گفت: همین مسئله باعث می شود تصمیماتی که گرفته می شود خروجی و نتیجه مناسبی نداشته باشد.

وی با تاکید بر تاثیر خروجی مثبت تصمیمات مدیران بر جلب اعتماد مردم افزود: همین مسئولین در زمان جنگ تصمیم‌ساز بودند و  به دلیل خروجی مثبتی که از این تصمیمات بوجود می آمد اعتماد مردم به مسئولین بالا بود و این امر موجب اتحاد بیشتر بین مسئولین و مردم می شد.

وی ادامه داد: امروزه درصد زیادی از بودجه مملکت وارد خزانه نمی شود، همچنین بسیاری از نهاد ها و سازمان ها مالیات پرداخت نمی کنند، در کنار این ایرادها، وسایل ارتباط جمعی نیز افزایش یافته و اطلاع رسانی هم گسترده شده است. فضای جامعه ایران ؛دیگر مثل قبل نیست که مردم از اتفاقات کشور بی اطلاع باشند؛ مردم به راحتی از همه مسائل مطلع می شوند و در نهایت اسباب بی اعتمادی فراهم می شود و مردم نسبت به مسئولین بی اعتماد می شوند.  

احمدی با اشاره به اینکه در هر حوزه ای کانون های متعدد تصمیم ساز وجود دارد بیان کرد: مثلا ما در حوزه آموزش چندین دانشگاه مختلف با تصمیمات گوناگون داریم. در اقتصاد نیز کانون های مختلفی وجود دارد؛ در حوزه های دیگر هم همین گونه  است. در نهایت خروجی این کانون ها را مردم مناسب و مطلوب نمی بینند.

وی تاکید کرد: چگونه می توان پذیرفت دولت نمی تواند قیمت اجناس را کنترل کند؟ دولت مثلا در بخش مواد غذایی مدام تاکید می کند که دام زنده وارد کشور شده است اما از سویی دیگر مردم می بینند که قیمت گوشت در بازار تفاوتی نمی کند؛ این نوع موارد بی اعتمادی ایجاد می کند . دولت باید در بیان اطلاعات دقت کند تا تناقض گویی ها موجب کاهش بیشتر اعتماد نشود .

احمدی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان اعتماد مردم را بازیابی کرد به خبرنگار برنا گفت: برای برگرداندن اعتماد به مردم ،نیازمند جراحی های عمیق در بسیاری از حوزه های کشور هستیم. خروجی نهادهای ذی صلاح زمانی مطلوب خواهد بود که ساختار امروزی دگرگون شود. بسیاری از نهادها دائما منتقد وضع موجود بوده  در حالی که خود آنها باعث و بانی این اتفاقات هستند.

وی با اشاره به اینکه سال 98 سال انتخابات مجلس شورای اسلامی است، گفت: ما برای مشارکت مردم در انتخابات و ایجاد دوباره همدلی مردم با ساختار کشور نیازمند دگرگونی‌های بسیاری هستیم. تصور من این بود که ما در چهل سالگی انقلاب اسلامی به این پختگی رسیده ایم که تصمیمات اشتباهی که در دهه های گذشته داشته ایم را بپذیریم و آنها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: بی اعتمادی مردم به مدیران کشور، گسست بزرگی بین هر دو طرف ایجاد می کند. در بخش های مختلف ؛اعتراضاتی وجود دارد که مدیران کشور باید بشنوند. همانطور که پدر خانواده باید صحبت های فرزندان خود را بشنود، مدیران کشور نیز باید گوش شنوایی برای شنیدن اعتراضات مردم و جامعه داشته باشند.  وقتی بین جامعه و مردم گسست ایجاد شود، نمی توان بین مردم و مدیریت جامعه اتحاد ایجاد کرد و این باعث طغیان های بسیاری در جامعه خواهد شد. بهتر است آشتی ملی صورت گیرد و اعتماد جامعه به مدیران جامعه بازگردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز