در گفتگو با رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران مطرح شد ؛

افت کیفیت آب و خاک متهمان اصلی خشک شدن چنارهای ولیعصر/ انداختن ته سیگار در محور ولیعصر ممنوع

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۶:۰۴:۲۳
کد خبر: ۸۱۵۸۴۹
افت کیفیت آب و خاک متهمان اصلی خشک شدن چنارهای ولیعصر/ انداختن ته سیگار در محور ولیعصر ممنوع
فاز دوم احیای درختان خیابان ولیعصر کلید خورد و شهردار تهران در مراسم آغاز کاشت 1100 اصله تهران شرکت کرد اما در فاز اول احیا درختان ولیعصر از ۷۴۰ اصله درخت، 16 اصله خشک شده است؛ اتفاقی که رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران دلیل آن را ناشی از سایر عوامل منفی می‌داند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سال گذشته شهردار اسبق تهران 740 اصله درخت چنار در خیابان ولی‌عصر را احیا و در ادامه برنامه مذکور مجددا مدیریت شهری اقدام به احیای 1100 اصله از درختان چنار کرد. گفته می‌شود حدود سه هزار اصله درخت چنار طی ۱۰ سال گذشته خشک شده و این روزها مدیریت شهری برای احیای آنان تلاش می‌کند اما طی یک سال گذشته، حدود 16 اصله درخت خشک شد امری که سیدآرش حسینی میلانی دلیلش را عدم توجه به سایر عوامل منفی می‌داند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: گفته می‌شود حدود 16 درخت از سال گذشته تاکنون خشک شده که البته با توجه به شرایط کیفی انهار قابل انتظار است.

وی درخصوص علت خشک شدن این درختان اظهار داشت: مشکلی که درخصوص درختان محور ولی‌عصر داریم این است که زحمات زیادی توسط سازمان بوستان‌ها انجام می‌شود، درختان چنار خریداری و کاشته می‌شوند اما سریز اطراف مخازن زباله‌ای که در مسیر درختان است، سبب نشت شیرابه و آلودگی آب و خاک می‌شود. در حالی که با هزینه بسیار زیادی این درختان از اصفهان و مناطق دیگر آورده شده اما آب آلوده در مسیر می‌تواند موجب صدمه به درختان بازکاشتی شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اضافه کرد: ممکن است هزینه قابل توجهی برای احیا درختان انجام شود ولی با یک عامل منفی دیگر زیست محیطی، کل زحمات به هدر می‌رود.

حسینی میلانی با بیان اینکه همه عوامل شهرداری چه سازمان زیباسازی و چه خدمات شهری باید برای حفظ این بستر کمک کنند تا این درختان احیا شوند، تصریح کرد: حفاظت از این درختان باید با یک برنامه عملیاتی درازمدت صورت گیرد چراکه پیمانکار فقط یک سال مراقبت می‌کند و سپس آن را به شهرداری منطقه تحویل می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بحث کیفیت آبی است که درختان توسط آن آبیاری می شوند، خاطرنشان کرد: تا یک سال با تانکر آبیاری صورت می‌گیرد ولی پس از آن آبیاری از طریق انهار است و کیفیت آب نهرها بسیار اهمیت دارد. متاسفانه مخازن روباز زباله‌ منبع آلودگی ورودی به انهار است. فراموش نکنیم به هیچ عنوان نباید شیرابه وارد نهرهایی شود که با کلی هزینه درختکاری شده است. بنابراین پیگیر این موضوع هستیم تا این مشکل برطرف شود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر این است  که در مسیر ولی‌عصر  تعداد سطل آشغال بسیار کم است. در کنار نبود سطل آشغال، روزانه حجم زیادی ته‌سیگار روی زمین دیده می‌شود. ریختن ته‌سیگار در خیابان و در این محور، سبب می‌شود نیکوتین به خاک نفوذ کند و صدمه زیادی به زیست درختان وارد کند. از این رو مراقبت شهروندان نقش مهمی در حفاظت از درختان محور خیابان ولی‌عصر دارند و شهرداری هم باید به این مسئله اهمیت بدهد.

حسینی میلانی افزود: سازمان بوستان‌ها و مناطق باید تمام عوامل منفی که روی این درختان اثر می‌گذارد کنترل و مدیریت کنند چرا‌که احیا میراث سبز خیابان ولی‌عصر یکی از مطالبات مهم شهروندان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز