سلطانی فر در دیدار با سمن‌های جوانان :

شکست خورده‌های انتخابات ۹۲ و ۹۶ دنبال تسویه حساب با دولتند/ بیانیه گام دوم، تحلیلی از اتفاقات ۴۰ سال گذشته است/ وارد یک رویارویی اقتصادی نابرابر شده‌ایم

۱۳۹۷/۱۲/۰۶ - ۱۹:۰۷:۴۲
کد خبر: ۸۱۷۱۵۲
شکست خورده‌های انتخابات ۹۲ و ۹۶ دنبال تسویه حساب با دولتند/ بیانیه گام دوم، تحلیلی از اتفاقات ۴۰ سال گذشته است/ وارد یک رویارویی اقتصادی نابرابر شده‌ایم
وزیر ورزش و جوانان گفت: درخواست من این است که دوستان بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب را با دقت و جدیت بخوانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ امروز، دوشنبه 6 اسفند، وزیر ورزش و جوانان در ساختمان شماره دو وزارت ورزش با سمن های جوانان دیدار داشت.

مسعود سلطانی فر در ابتدای جلسه ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه(س)گفت: درخواست من این است که دوستان بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب را با دقت و جدیت بخوانند.

وی ادامه داد: این بیانیه تحلیلی از اتفاقات 40 سال گذشته در کشور است. این بیانیه تنظیم و تدوین شده است تا ما با آسیب شناسی، مشکلات را بپذیریم و برای حل این مشکلات تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: از طریق بیانیه مقام معظم رهبری، نقشه راه برای آینده نظام و انقلاب ترسیم و تدوین شده است. همچنین نقش همه مولفه‌های تاثیرگذار در فرآیند توسعه کشور در این بیانه مشخص شده است.

وی افزود: جای خوشبختی دارد که جوانان در این بیانیه، محور اصلی و بازیگران صحنه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیش بینی شده اند.

سلطانی فر تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم سالار دینی است. نظامی که با سیاست‌ها، برنامه ها، رویکردها و برداشت هایی که در طول چهل سال گذشته به دنیا ارائه داده، ثابت می کند که می شود در سایه یک حکومت دینی برخلاف تصور همه اندیشمندان و دست اندرکاران علوم اجتماعی و سیاسی در سایه یک حکومت دینی، آزادی های مردم، حقوق شهروندی، فعالیت آزاد احزاب و رسانه ها و مشارکت جدی مردم را محقق کرد.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه تاکید کرد: این بیانیه مهم ترین پیام جمهوری اسلامی و خلاصه دستاورد های 40 ساله جمهوری اسلامی ایران است که فوق العاده ارزشمند است و ما شاید در این کوران فشار ها  به اندازه کافی متوجه این ارزش ها و تاثیراتی که گذاشته شده نباشیم.

سلطانی فر با بیان اینکه ایرانی ها درس دموکراسی را پله به پله یاد گرفته‌اند گفت: با توجه به ماهیت قانون اساسی کشورمان که در آن همه حقوق شهروندی مردم در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیش بینی شده است، ما یاد گرفته ایم که مشارکت کرده و حرف و انتقاد و مطالبات خود را بیان کنیم.

وی ادامه داد: زمینه‌های مشارکت مردم در این نظام و کشور فراهم است. با این حال ممکن است در برخی از صحنه ها، رویدادها، مناسبت ها و محدودیت هایی به وجود بیاید یا مشکلاتی نمایان شود که مربوط به شرایط خاص است.

سلطانی فر تصریح کرد: در فرانسه، مهد دموکراسی جهان چندین ماه بین مردم و پلیس زد و خورد وجود داشت و ما شاهد آسیب دیدن مردم معترض بودیم. صحنه هایی که به تصور ما حقوق بشر در آن نقض می شود.
 

وزیر ورزش و جوانان در ادامه اظهار داشت: این افتخار و دستاورد بزرگی برای جمهوری اسلامی است که از طریق احزاب، رسانه ها، انتخابات و سمن ها توانسته است مشارکت جدی مردم را فراهم کند و ما نیز با روش های غیرخشونت‌آمیز می توانیم انتقاد، پیشنهاد، اعتراض و مطالبات خود را مطرح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کشور در شرایط ویژه ای قرار دارد گفت: تحریم های ناعادلانه و غیر قانونی آمریکا و عهد شکنی آن‌ها در برجام باعث شده است به وجود آمدن این شرایط شده است.

وی افزود: افزایش قیمت ارز و سکه در باعث شد که قیمت کالا ها و خدمات بالا برود و شرایط خطیری به وجود بیاید که این شرایط اساسا به همان تحریم های ناعادلانه و غیرقانونی مربوط می شود.

سلطانی فر با بیان اینکه کسانی که در سال 92 و 96 در انتخابات شکست خوردند در پی فرصتی برای تسویه حساب های سیاسی با دولتند، گفت:ما اگر شرایط گذشته بودیم، دو و نیم میلیون بشکه  نفت صادر و قیمت دلار را همان 3500 تومان حفظ می کردیم. قیمت گوشت و اقلام دیگر نیز به این شکل افزایش نمی یافت. با اینکه برخی علت مشکلات امروز کشور را ناکارامدی دولت و سو مدیریت در برخی وزارتخانه ها مطرح می کنند اما به هیچ وجه اینگونه نیست. 

سلطانی فر تاکید کرد: من شهادت می‌دهم که بیشترین وقت وزرا و رئیس جمهور در دولتبه  وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم اختصاص یافته است.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه مردم باید خود را آماده کنند، افزود: شرایط نیز به نوعی نیست که ما بتوانیم به راحتی پای میز مذاکره برویم چرا که ما پیش از این بر سر میز مذاکره با جامعه بین الملل و نه با آمریکا توافق کرده ایم. حال یک آدم تمامیت‌خواه و زورگو گفت هیچ کدام از این مذاکرات را قبول ندارد.

وی افزود: در این بین دولت ایران منتفع شده و این منافع آمریکا بوده که تامین نشده است.

سلطانی فر با بیان اینکه حرف های آمریکایی‌ها  دلیلی بر حقانیت برجام و راهی است که جمهوری اسلامی در آن قدم برداشته است، افزود: دولت ما توانست توافقی را به جامعه بین الملل تحمیل کند که این توافقنامه در مرحله نخست پایان بخش تمام قطعنامه ها و تحریم هایی بود که از طرف جامعه بین الملل بر علیه ما تحمیل شده بود.

وی ادامه داد: آمریکایی ها زمانی که از این توافق خارج شدند فکر می کردند که ما نیز بلافاصله با واکنش عجولانه از آن خارج خواهیم شد و تحت فشار قرار می‌گیریم،اما ما با تدبیر و ژرف‌اندیشی پایبندی خود به برجام را اعلام کردیم و حالا هم پای امضای خود خواهیم ماند.

سلطانی فر در تشریح رابطه امروز اروپا و آمریکا گفت: اروپاییان بر خلاف 6 سال گذشته که پشت سر آمریکایی ها ایستاده بودند امروز در تقابل با آن هستند.

وی ادامه داد: در صف‌بندی های سیاسی جهان بر خلاف سال‌های گذشته که دولت های موثر جهان پشت آمریکا بودند و بر علیه ایران کار می‌کردند اما امروز، به غیر از عربستان و امارات و رژیم اشغالگر قدس که پشت امریکا هستند دیگر کشورهای جهان، در کنار ما ایستاده اند. 

وزیر ورزش و جوانان گفت: ما در مسیری که طی می کنیم با فراز و نشیب ها و منازعاتی همراه خواهیم بود. در زد و خورد ها همچنان که ضربه زدن وجود دارد، ضربه خوردن نیز وجود دارد. در جنگ نیز ما ده ها هزار شهید، جانباز و آزاده داشتیم. اما در پایان پیروز میدان بودیم و هشت سال دوران طلایی کشور را پشت سر گذاشتیم.

وی تصریح کرد: جنگ اقتصادی هم به همین شکل است. ما وارد یک رویارویی اقتصادی نابرابر شده ایم و این تحریم های ناعادلانه را باید تحمل کنیم. به این دلیل که می دانیم، نمی توان با رژیم آمریکا عادلانه مذاکره کرد. مذاکره ای که انجام دادیم را هم دولت آمریکا به هم زد. حالا هم اگر ما تن به مذاکره بدهیم مسائل دیگری از قبیل موضوع هسته ای مجددا از سوی آنها مطرح خواهد شد.

سلطانی فر با تاکید بر اینکه درک و کمک به حاکمیت کشور یکی از مقتضیات مهم کشور است، اظهار داشت: همانگونه که ما در چهل سال گذشته با همدلی و وحدتی که بین مردم وجود داشت توانستیم فراز و نشیب ها را پشت سر بگذاریم، این گردنه را هم پشت سر خواهیم گذاشت و با سربلندی و پیروزی بیرون خواهیم آمد.

وی درباره مسائل سمن ها و جوانان گفت: از یک سال و نیم گذشته در بخش جوانان با تلاشی که آقای تندگویان و همکارانشان داشتند، پیشرفت های بسیاری در پیگیری مشکلات سمن ها و جوانان داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه مشکلات 15 ساله را به سرعت و در طول یک سال نمی توان حل و فصل کرد، اظهار داشت: به تدریج مشکلات حل خواهند شد. در زمینه خانه جوانان و تسهیلات اشتغال زایی اقدامات موثری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در زمینه گسترش کمی سمن ها، گسترش دفاتر مشاوره و راهنمایی ازدواج نیز اقدامات موثر و مفیدی داشته ایم.

سلطانی فر تاکید کرد: موضوعاتی مثل سربازی، توانمندی سمن ها و محورهای کاری دیگر نیز بصورت روزمره پیگیری می شوند.

وی افزود: در این جلسات تصمیماتی شکل می گیرد که در مسیری که مشخص کرده ایم از آنها بهره خواهیم گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه هر عرصه ای جایگاه مختص خود را دارد گفت: ورزش یکی از عرصه های پر سر و صداست که در تمام جهان حواشی زیادی به همراه دارد.

وی ادامه داد: تعداد رسانه های ورزشی و رسانه های مرتبط با جوانان غیرقابل مقایسه است. اما باید پذیرفت که این از علاقه‌ای است که خود جوانان نسبت به موضوع ورزش دارند.

وی تاکید کرد: در بسیاری از کشورهایی که وزارت ورزش و جوانان آنها یکی است، معنی آن این است که یکی از ابزارهای مناسب برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و سالم سازی جامعه ورزش است.

وی افزود: اما در تمام دنیا افراد مشهور ورزش و سینما پرمخاطب اند در حالی که نخبگان علمی و فعالان اجتماعی که در کشور ما نیز کم تعداد نیستند چندان مورد توجه قرار نمی گیرند. با اینکه ممکن است موجب تحولات اجتماعی بسیاری شوند اما جامعه چندان متوجه آنها نمی شود. اما وقتی ورزشکاری به موفقیت حتی کوچکی هم می رسد به سرعت در بین مردم شناخته می شود و مردم نیز او را تشویق می کنند.

سلطانی فر با اشاره به موضوع خانه جوانان اظهار داشت: ما با جدیت این موضوع را پیگیری می کنیم. راه اندازی، احداث و تجهیز خانه های جوانان در دستور کار ما قرار دارد. کشور با محدودیت مواجه است. ما امسال از ردیف بودجه ای که داشته ایم هنوز هم نتوانسته ایم اختصاص بگیریم. در حالی که در ماه دوازدهم سال قرار داریم.

وی افزود: برخی استان ها اما از اعتبارات خاص خود اقداماتی را انجام داده اند.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه خبر داد: امروز صبح در جلسه ای که با سازمان برنامه و بودجه داشتم، قول تخصیص بودجه در ایم حوزه را گرفتم. با توجه به اینکه تا چهار ماه دیگر ما می توانیم هزینه کنیم امیدواریم که بتوانیم بودجه به این حوزه تزریق کنیم.

مسعود سلطانی فر در پایان ضمن تشکر از حاضرین در دیدار و تبریک سال نو گفت: این نشست ها برای ما فرصت بسیار خوبی است تا در فرآیند حرکت خود بتوانیم با تدبیر بیشتر کار را دنبال کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز