یک کارشناس گردشگری در گفتگو با برنا مطرح کرد:

گردشگری طبقه متوسط ضربه خورده است/ رکود صنعت توریسم بخاطر بی توجهی کاردارهای فرهنگی سفارتخانه ها ایران به معرفی کشور

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۱۱:۰۲:۵۳
کد خبر: ۸۲۰۶۷۷
گردشگری طبقه متوسط ضربه خورده است/ رکود صنعت توریسم بخاطر بی توجهی کاردارهای فرهنگی سفارتخانه ها ایران به معرفی کشور
رضا سلیمان نوری گفت: ما متاسفانه در اطلاع‌رسانی و معرفی ایران به گردشگران خارجی ضعیف عمل کرده ایم. کاردارهای فرهنگی ایران در سفارتخانه ها وظیفه معرفی ایران را دارند اما این کار تبدیل به آخرین وظیفه آنها شده است و آن را اجرا نمی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نوسانات اقتصادی و تحریم های ناعادلانه غرب بر علیه ایران در ابعاد گوناگون اقتصادی ما تاثیرگذار بوده است. تاثیراتی که البته با تدبیر دولت و حمایت مردم تا اندازه زیادی دفع شده است و مدیران کشور در تلاش اند تا راهی برای از بین بردن بحران های بوجود آمده در اثر این تحریم ها بیابند.

یکی از ابعاد اقتصادی کشور که تحت تاثیر وضعیت اقتصادی و تحریم ها قرار گفت صنعت گردشگری بود. طی سالهای گذشته اما بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان در تکاپو برای رشد این صنعت بوده اند و امروزه یکی از پردرآمدترین و ماندگارترین صنعت‌های جهان نیز صنعت گردشگری است.

با وجود نوسانات اقتصادی و مشکلات و موانعی که بر سر راه گردشگری است اما بدون شک راهی برای برون رفت صنعت گردشگری از این شرایط وجود دارد.

در این باره رضا سلیمان نوری، رئیس هیئت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان  به خبرنگار برنا گفت: گردشگری داخلی در کشور ما در سه بخش تقسیم می شود: نخست گردشگری زیارتی، سپس گردشگری فرهنگی یا تاریخی و در آخر گردشگری سیاحتی و تفریحی. هر سه این بخش‌ها مخاطبان خود را دارند.

سلیمان نوری در تشریح این سه بخش گفت: گردشگری زیارتی ما با توجه به مقاصد زیارتی موجود در کشورمان تاثیر زیادی از نوسانات اقتصادی نمی‌پذیرد.

وی افزود: سفرهای زیارتی در هر صورت انجام می شوند اما ممکن است که این سفرها در زمان کوتاه‌تری صورت گیرند.

وی با بیان اینکه مخاطبان گردشگری تفریحی را بیشتر اقشار پردرآمد جامعه تشکیل می‌دهند و نوسانات اقتصادی تاثیری بر آنها نیز نمی گذارد، اظهار داشت: ضربه ای که صنعت گردشگری از نابسامانی اقتصاد می خورد در بخش گردشگری فرهنگی و تاریخی است.

وی ادامه داد: مخاطبان این نوع از گردشگری را اقشار متوسط جامعه تشکیل می دهند و فشار اقتصادی فعلی نیز به این قشر آسیب وارد کرده است.

این کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به راه های نجات گردشگری فرهنگی و تاریخی بیان کرد: با توجه به مخاطبان این گردشگری که قشر فرهنگی، کارمند و دانشگاهی جامعه‌اند، باید مشوق هایی برای آنها در نظر گرفته شود که مشکلات اقتصادی توسط افزایش تمایل آنها به گردشگری جبران شوند.

وی تصریح کرد: تشویق گردشگران فرهنگی و تاریخی به شکل مستقیم شود و یا از طریق مراکزی گردشگری می تواند صورت گیرد.  اگر دولت یکی از این دو روش را قبول کند، فشار اقتصادی‌ای که بر صنعت گردشگری وجود دارد دفع خواهد شد. جزئیات این دو روش باید مورد پسند و پذیرش مردم باشد.

عدم ورود گردشگران خارجی با وجود ارزان بودن ریال

با کاهش فروش نفت کشور و به تبع آن افزایش قیمت ارز، حالا بسیاری از گردشگران خارجی می توانند با هزینه ای کم به ایران سفر کنند. این اتفاق می تواند یکی از راه های جبران کمبودهای ارزی کشور باشد اما با این حال ورود گردشگران خارجی افزایش چندانی نداشته است.

درباره علت این اتفاق، سلیمان نوری با تاکید بر اینکه گردشگران خارجی شناخت کافی از کشور ما ندارند؛ به خبرنگار برنا گفت: ما متاسفانه در اطلاع‌رسانی و معرفی ایران به گردشگران خارجی ضعیف عمل کرده ایم. کاردارهای فرهنگی ایران در سفارتخانه ها وظیفه معرفی ایران را دارند اما این کار تبدیل به آخرین وظیفه آنها شده است و آن را اجرا نمی کنند.

وی با بیان اینکه راه معرفی ایران به جهان ساده است افزود: در سیستم ایران کاردارهای فرهنگی دستوری عمل می کند بنابراین باید صریحا به آنها دستور داده شود؛ در این صورت این معرفی قطعا انجام می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز