بعد از پخش برنامه «تب تاب» شبکه سوم سیما و پاسخ جهانپور به ادعاهای مطرح شده ؛

پاسخ کارشناس دعوت شده به صداوسیما نسبت به اظهارات مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت

۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - ۱۴:۴۲:۱۴
کد خبر: ۸۲۱۰۶۴
پاسخ کارشناس دعوت شده به صداوسیما نسبت به  اظهارات مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت
«ایشان را به یک مناظره علمی در یک برنامه زنده تلویزیونی در یکی از شبکه های پر مخاطب دعوت می کنیم تا با اسناد و مدارک به ملت بزرگ ایران نشان دهیم که هر آنچه گفته ایم مبتنی بر علم، دانش، شواهد، مدارک و مستند است....»

به گزارش  خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اوایل هفته جاری با حضور کارشناسی در برنامه تب تاب شبکه سه صدا و سیما  ؛ نظرات این کارشناس در خصوص مضرات بطری های آب معدنی موجی از کنجکاوی و انتقاد را در بین مردم و مسئولان ایجاد کرد .

علی کرمی، کارشناس برنامه  که مجری برنامه ایشان را پروفسور معرفی کردند مدعی شد  مصرف آب معدنی بر عملکرد جنسی افراد تاثیر منفی گذاشته و موجب اختلالات ژنتیکی می‌شود.

خبرگزاری برنا برای تشریح جزئیات این اظهارات طی گفتگویی با کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان به اظهارات علی کرمی پرداخت . جهانپور در این گفتگو ادعاهای این کارشناس را فاقد مبنای علمی ثابت شده  دانست و صحت آنها را رد کرد.

لینک گفتگو با جهانپور : https://www.borna.news/fa/tiny/news-819715

در ادامه اما علی کرمی طی جوابیه ای که به خبرگزاری برنا ارسال کرد، از مدعیات خود دفاع کرد. متن کامل این جوابیه به شرح ذیل است.:

«بسمه تعالی

مدیر مسئول محترم خبرگزاریی برنا

با سلام و احترام

مصاحبه ای با عنوان: کیانوش جهانپور در گفتگو با برنا مطرح کرد ؛واکنش وزارت بهداشت به ادعای کارشناس صدا و سیما در خصوص مضرات بطری های آب معدنی / صحبت های عنوان شده مبنای علمی ندارد.کهدر تاریخ 13 اسفند 97 در رسانه ارزشمند شما منتشر گردید که مخاطب آن اینجانب دکتر علی کرمی و در باره فقط یکی از مطالب متعدد مطرح شده و مفید حوزه سلامت در برنامه زنده تب تاب مورخ 12 اسفند در شبکه 3 سیما می باشد.با توجه به مطالب مطرح شده توهین آمیز، مانند غیر علمی بودن مطالب؟ طرح مطالب شبه علم ( توهم توطئه) و ادبیات نامناسب دیگر در سخنان ایشان و ضرورت پاسخگویی به این ادعاها خواهشمند است این مطلب را بر اساس قانون مطبوعات منتشر فرمایید.

روز 12 اسفند  به دعوت برنامه زنده تب تاب مطالب متعدد و مفصلی را در مورد اهمیت سلامت پس از امنیت، الویت پیشگیری بر درمان در نظام سلامت کشور، ضرورت ترویج سبک زندگی سالم، تغذیه سالم و مولفه های موثر بر سلامتی و  توجه به تولید و مصرف محصولات سالم غذایی و توجه جدی به سلامتی و ورزش و تحرک در جامعه و موارد دیگر را مطرح نمودیم که همه آنها بر اساس مستندات علمی مقالات و گزارشات علمی تحقیقاتی معتبر است. اما این برنامه برای مخاطبین عام بود بنابر این تلاش شد ساده گفته شد ولی اگر جلسه ای تخصصی بود اسناد و مدارک ارائه می شد.

در یکی از بخش ها به مدت 1 دقیقه به خطرات پلاستیک ها و ظروف یک بار مصرف که به فاجعه ای برای محیط زیست و سلامت انسان در جهان تبدیل شدهبخصوص در مورد بطری های پلاستیکی آب معدنی، نوشابه ها و انواع مایعات بر سلامت انسان و نقش آن در تغییر هورمون های جنسی و افزایش عقیمی، نازایی، تاثیر بر جنسیت و غیره اشاره شد که اموری اثبات شده در جامعه علمی است و مقالات بسیاری در این مورد نوشته شده و کافی است شما در اینترنت حتی به فارسی تاثیر مواد پلاستیک های یک بار مصرفدر جنسیت و هورمون های زنان و مردان و اختلالات آن را جستجو و مطالعه کنید تا متوجه علمی بودن این سخنان بشوید حال چه برسد به هزاران مقاله و گزارش علمی خارجی در این مورد.

تحقیقات علمی  متعددی نشان داده که ترکیبات موجود در این ظروف سبب تغییر جنسیت در حیوانات آزمایشگاه و حیوانات محیط های طبیعی آلوده به آن مواد شده و  همچنین بروز خصوصیات زنانگی در جنس مذکر مطرح است.

لطفا توجه کنید اینها  توهم نیست؟ اینها شبه علم نیست؟ اینها واقعیت است ولی حال چرا برخی از گفتن آن دچار هراس می شود و انکار می کنند؟ باید دید علت یا فقر دانش و اطلاعات است یا پوشاندن عیوب و کم کاری ها و کم کردن دردسر.....؟؟ چون مردم بدانند نگران می شوند مطالبه می کنند و این یعنی دردسر پس بهتر است مردم خیلی چیزها را ندانند. آیا بهتر نیست راهکاری معقول تری ارائه کنیم؟  بهتر نیست جامعه را آگاه کنیم؟ راهکار دیگر حرکت بسوی ظروف یک بار مصرف بی خطر و سالم : مطلع شدیم مخترعی در مشهد موفق به ساخت بطری های پلاستیکی با منشا سلولوزی قابل تجزیه و فاقد خطر شده است خب چرا حمایت نکنیم تا این بطری های سالم جایگزین این پلاستیک های خطرناک شود؟

ما انتظار داشتیم وزارت بهداشت بخاطر این برنامه از تهیه کنندگان ان تشکر کند ولی چه خیال بیهوده ای تعریف نخواستیم تخریب هم شدیم؟ چه جالب جان بکنی با آن روش پر هیجان سبک زندگی سالم را ترویج دهی بعد همه آنها به کنار یک دقیقه ان را بزرگ کنند و این هم روش پاسخ و برخورد مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت.

واقعا دستتان درد نکند. کاش کل برنامه را می دیدید بعد قضاوت می کردید نه فقط برای یک دقیقه؟ که آن هم کاملا علمی و مبتنی بر مقالات و گزارشات است. کاش مسئول روابط عمومی که در این حوزه تخصصی ندارد اقلا کمی تامل و تحقیق می کرد مشورت می کرد و بعد پاسخ می داد تا اینگونه توهین امیز پاسخ نداده باشند.

روابط عمومی وزارت بهداشت بجای خوشحال شدن و تشکر از ما و برنامه پر مخاطبی که میلیون ها بیننده دارد و دقیقا در مسیر  و اهداف اصلی وزارت بهداشت برای توسعه سلامتی و سبک زندگی سالم و تغذیه سالم و آنهمه صحبت های مفید و موثر بر فرهنگ سلامت گفته شد بدون آن که به جنبه های مثبت کل برنامه نگاه و تقدیر و قدردانی کنند این چنین به تخریب یک استاد دانشگاه علوم پزشکی می پردازند و آن را غیر علمی؟ و شبه علم و توهم توطئه بنامند؟؟؟

فیلم کامل این برنامه در اینترنت موجود است همه شما می توانید آن را مشاهده کنید که چقدر برای ترویج سبک زندگی سالم، اهمیت و الویت پیشگیری بر درمان که باید اصل راهبرد کشور باشد، تغذیه سالم، پرهیز از استفاده گسترده از سموم و افت کش ها و کود شیمیایی، پرهیز از واردات، کشت و مصرف تراریخته ها، تغذیه سالم و ارگانیک،  کاهش مصرف نمک، قند، شکر و چربی ها، اهمیت ورزش و تحرک برای سلامتی، ضرورت کاهش استرس و اضطراب، اثر نیایش و دعا در سلامت جسمی روحی روای و اجتماعی، اثر تفکر مثبت و شاد و خواب صحیح بعنوان موثرترین روش های سلامت اشاره شده.

 آیا وزارت بهداشت با اینها مخالف است؟ مگر اینها اهداف شما نیست؟ ما که به شما کمک کردیم؟ پس چرا مسئول روابط عمومی این وزارت کل فیلم را ندید که اشاره کند خیلی از مطالب خوب بود ولی مثلا این یک مورد نیازمند بحث است؟ آیا این بهتر نبود؟ چون ده ها میلیون نفر این برنامه را دیدند و چه اثر شگفت انگیزی بر مردم داشته.

ما به وزیر بهداشت فعلی توصیه می کنیم در انتخاب مدیرانشان به توصیه های مقام معظم رهبری بسیار توجه کنند جوانانی متخصص متعهد انقلابی جهادی و پاک و اهل مبارزه با فرهنگ غرب و معتقد و مومن به توان داخلی را در پست ها قرار دهند. چون در گام دوم اصل پیشگیری است، اصل اصلاح سبک زندگی است، اصل تولید محصولات سالم و ارگانیک دستور رهبری در بند 8 سیاست های کلان ابلاغی میط زیست است نه تراریخته، نه سم و کود و نه فست فود و غذاهای غربی بیماری زا.

جناب ورزیر بهداشت ما مطالبه گریم و شما پاسخگو. مردم صاحب این کشورند و شما بعنوان خادم ملت باید تمام فکر و ذکرتان این باشد که مردم مریض نشود و سلامت باشند نه توسعه درمان؟

مدیر روابط عمومی اگر ما را به حرف غیر علمی متهم می کنند خود با این مصاحبه بر کم دانشی خود صحه گذاشتند چون در مسئله ای نظر دادند که تخصصی در آن نداشتند و این خطاست.

کاش خبرنگار را به دانشمند یا متخصص دیگری معرفی می کردند؟ کاش می فرمودند با خود گوینده این مطلب صحبت کنید منظورشان دقیقا چیست ؟ ایا این بهتر اخلاقی تر و عالمانه تر و حکیمانه تر نبود؟ صبر شکیبایی اخلاق معرفت و تحمل نشانه خردمندی است

 ایشان ما را به طرح موضوعات شبه علم متهم می کند؟ احتمالا منظورشان توهم توطئه است؟ یاد سخن رهبر دانای انقلاب افتادیم که به مزاح فرمودند وقتی از تهدیدات و دشمنی دشمنان صحبت می کنیم برخی که توطئه ها را و تهدیدات را نمی شناسند ما را به توهم توطئه متهم می کنند؟ نه این توهم توطئه نیست این تبیین تهدیدات است ؟ دقیقا کاری که مه می کنیم.

جای سوال دارد ایشان چقدر در حوزه شناخت و تبیین تهدیدات نوین زیستی بر علیه سلامت انسان و جامعه تخصص و اگاهی دارند؟ آیا می دانند ما از سال 1363 تا کنون یعنی 34 سال بطور مستمر و متوالی، بعنوان متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و مهندسی ژنتیک، بیولوژی مولکولی، شناخت و مبارزه با تهدیدات زیستی، بیوترورسم، آگروتروریسم، پدافند زیستی تمام وزه های نوین تهدیدات سلات انسان و بحث ایمنی زیستی، اخلاق زیستی، امنیت زیستی، دفاع زیستی را رصد تقیق تدریس و در عرصه عمل کار می کنیم؟ بعد ایشان به ما تهمت سخن غیر علمی ؟ شبه علم؟ و توهم توطئه می زنند؟ واقعا باید نگران شد. کاش ایشان کمی بیشتر سوابق افراد را مد نظر قرار می داند و بر اساس برخی تفکرات گروه های فشار خشمگینانه پاسخ نمی داند و تامل بیشتری می کردند

به حرف ایشان توجه کنید:

جهانپور با اشاره به اینکه درباره خوراکی‌ها مطالب متعدد و متناقضی در سراسر دنیا وجود دارد اظهار کرد:بعضی از مطالب متاسفانه ممکن است سفارشی یا با انگیزه‌های مختلفی منتشر شده باشد. همه این مطالب قابل استناد نیستند یا لااقل بصورت تنهایی قابل استناد و پذیرش نیستند.

ایشان بر اساس کدام گزاره های علمی و با کدام سابقه علمی و تحقیقاتی در این مورد نظر می دهند؟ سخن از سفارشی بودن می گویند؟ آیا قدرت اثبات این ادعای مبهم و معنی دار را دارند و یا ما به ایشان اثبات کنیم چه کسانی با فشار به وزارت بهداشت قصد تراریخته کردن ایران را دارند؟

دقت فرمایید این برنامه تلویزونی و پیام های دریافتی از مردم نشان داد حدود 94 تا 97 درصد مردم ایران تمایلی به واردات، کشت و مصرف تراریخته ندارند؟حال به چه دلیلی وزارت بهداشت از تراریخته دفاع می کند؟ وزارت مسئول سلامتی جامعه چرا با محصولات تراریخته ای که حداقل این است که سلامت آن ابهام دارد موافقت می کند؟

ایشان  باز می فرمایند

وی تاکید کرد: پذیرش نتایج تحقیقات و گزارش های منتشر شده مستقلا نیازمند یک روش علمی و یک تخصص علمی مشخص است.

واقعا عجیب است یا ما را نمی شناسند و سوابق علمی ما را نمی دانند و یا قصد جلوه گری دارند که ما هم متدولوژی تحقیق را می دانیم؟ ولی این راهش نیست. هر کس باید حد و جایگاه علمی خود را درست بشناسد و دچار توهم دانستن نشود که بزرگترین خطر است که فرمودند: دانش اندک خطرناک است.

ایشان حتی پا از این فراتر می برند و ادعای جالبی را مطرح می کنند

سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت همچنین گفت: متاسفانه در تمام دنیا و به ویژه کشورهای جهان سوم بعضا رسانه ها و برخی افراد که حتی ممکن است با عناوین علمی هم صحبت کنند از مطالب دست‌چندم و نتایج گزارش‌های متناقض که مورد استفاده محافل علمی نیستند استفاده می کنند.

کاش این سخن را نمی فرمودند که که نشان دهنده فقدان دانش و تخصص و گرایش ذهنی گوینده است و البته بزودی در جای دیگری و رسانه پر مخاطب دیگری به تک تک این مطالب پاسخی علمی و مستند خواهیم داد.

وباز افاظه می کنند:

وی با رد نحوه بیان و انتشار نظر کارشناس برنامه صداوسیما درباره مضرات بطری آب معدنی، گفت: ما معتقدیم که مکانیسم تنظیم گزارش و مطالعات پراکنده در موضوعات مختلف باید متودولوژیک و ساختارمند انجام شود و نتایج آنها به عنوان یافته هایی استاندارد، به عنوان معیار و ملاک در نظارت و ارزیابی فناوری ها مورد بهره برداری قرار گیرد.

ایشان درس متدولوژی می هند؟ یعنی ما خیلی می دانیم؟ و مخاطب ما بی سواد و متدولوژی علمی نمی داند؟ یعنی قرار بود در ان برنامه با مخاطب عام یک بث فنی علمی می کردیم؟ ههیهات .

بله متدولوژی های غربی حاکم بر تفکرات برخی چه بلاها که بر سر کشور و سلامت ما نیاورده است همین چند سال نیست که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران و وزیر ان طرح کنترل جمعیت دیکته شده سازمان های بین المللی را اجرا می کردند ( بر اساس همان تفکر و متدولوژی علمی وارداتی WHO؟؟) که بالاخره رهبر انقلاب آن را متوقف کردند و  یا داستان سند 2030 که اطلاعیه WHO در اجرای آن تا سال گذشته جلو در این مجموعه در وزارت بهداشت را با چشمان خودم دیدم و حیرت کردم که رهبر و دولت ممنوع کرده ولی وزارت بهداشت خیر ؟

بله این است متدولوژی ؟؟؟؟ اینها  کاش آقای جهان پور بیایند ما به ایشان متدولوژی علمی فوق پیشرفته مبتنی با آخرین دانش آنالیز داده ها ولی با تفکرات بومی اسلامی ایرانی را به ایشان آموزش دهیم تا گام دوم انقلاب با این متدولوژی ها بجایی نخواهد رسید. طور دیگری باید اندیشید.

ببینید ایشان چه سخنرانی می کنند در حوزه رسانه سلامت که گویا استاد رسانه اند و اخلاق رسانه؟ و البته در شعار و نقض در عمل در همین مصاحبه : کاش اخلاق و معرفت رسانه هم مد نظر بود آن هم مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی

ضرورت توجه به علم رسانه و سلامت در کشور

کارشناسی‌های بدون مبنای دقیق علمی در رسانه ملی متعدد بوده اند. از این رو می توان قضاوتی از عملکرد رسانه ملی در حوزه سلامت ارائه داد و به نتیجه ای دقیق در این باره رسید. کیانوش جهانپور، در ادامه با بیان این نکته که امروزهسلامتورسانهیکرشتهمستقلاست،افزود: این رشته در بسیاری از کشورهای دمیا تا مقاطع تحصیلی تکمیلی مثلphd  و دکترای تخصصی تدریس و ارائه می‌شود. بنابراین می توان گفت ضعف رسانه های ما در حوزه سلامت ریشه در عدم به بلوغ رسیدن آنها در علم ارتباطات حوزه سلامت است.

وی با اشاره به اینکه این دست یافته‌ها بیشتر در کشورهای در حال توسعه ارائه می شوند، افزود: در کشورهای توسعه یافته هم البته این موارد مشاهده می شود؛ بنابراین لزوما با جا افتادن علم ارتباطات در حوزه سلامت نمی توان از ابراز این دست گزارش ها جلوگیری کرد؛ چرا که ممکن است انگیزه های دیگری در پس بیان آنها وجود داشته باشد.

وی افزود: یکی از دشواری های متولیان سلامت مثل وزارت بهداشت همین انتشار بی محابای اطلاعات فراوان ارزش یابی نشده است.

سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: اولین وظیفه ما در اطلاع رسانی در حوزه سلامت، پرهیز از ایجاد سرگردانی در افکار عمومی است.

این سخنان حاکی از خشم و ناراحتی است شاید علت در تاثیر گزاری این برنامه پر مخاطب است.

ولی چرا خشم از برنامه ای که ملت را در حوزه سلامت آگاه کرد، از تراریخته و سموم شیمیایی و سبک زندگی غرب دور کرد و به سبک زندگی سالم ایرانی اسلامی گرایش داد. ؟  ولی گویا به مزاق گروهی خوش نیامده است.

بدیهی است سخنان خشم آلود و توهین آمیز فاقد وجاهت علمی و فنی و تخصصی است و هر کلامش قابل بررسی و پاسخولی حیف که ما بسیار گرفتاریم و وقت پاسخ به تک تک این سخنان نسنجیده را نداریم.

بنابر این با توجه به تعدد توهین ها، بی احترامی ها بد اخلاقی ها و بی حرمتی هایی که در سخنان مسئول روابط عمومی وزارت خانه ای که مسئول سلامت جسمی روانی جامعه نسبت به یک استاد دانشگاه است که حاکی از کمبود دانش، معرفت، اخلاق و حکمت و استقلال رای و عمق بینش در شناخت تهدیدات نوین حوزه سلامت است ایشان را به یک مناظره علمی در یک برنامه زنده تلویزیونی در یکی از شبکه های پر مخاطب دعوت می کنیم تا با اسناد و مدارک به ملت بزرگ ایران نشان دهیم که هر آنچه گفته ایم مبتنی بر علم، دانش، شواهد، مدارک و مستند است.

تا مشخص شود همه باید به اندازه دانش تخصص و اطلاعاتی که دارند اظهار نظر کند و گاه تردید کند که شاید طرف مقابل بیشتر از او بداند و شاید هم خیلی بیشتر؟ پس اخلاق و معرفت و صبوری پیشه کند و محترمانه سخن بگوید.

اگر ایشان به کلمه به کلمه آنچه در این مصاحبه گفته اند ایمان و وقوف دارند که در مناظره آنها را نقد و پاسخ خواهیم دادحتما در این مناظره شرکت کنند که ملت خود نتیجه را خواهند دید ولی اگر شرکت نکنند به همه ثابت می شود که ادعاهای ایشان فاقد وجاهت علمی بوده و ریشه در موضوعات دیگر دارد . البته راه دیگری هم هست اگر مطمئن نیستد آنچه گفته اند قطعا درست است عذر خواهی کنند تا در درگاه الهی نیز آسوده باشند.

ما منتظر اقدام ایشان در هر دو گزینه هستیم، عذر خواهی و اعتراف به اشتباه یا اعلام آمادگی برای هماهنگی انجام مناظره ای شفاف ، بدون تعارف و منطقی و علمی و کارشناسی در حضور ملت بزرگ ایران هستیم. خدایا چنان کن سر انجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار.

والسلام

با تشکر علی کرمی 13 اسفند  97

استاد دانشگاه علوم پزشکی

متخصص بیوتکنولوژی پزشکی

فوق تخصص مهندسی ژنتیک»

لازم به ذکر است متن این جوابیه بدون هیچ گونه ویرایش و تغییری  منتشر شده است .

واکنش جهاد کشاورزی به اظهارات کارشناس دعوت شده به برنامه تب و تاب

 واما  امروز وزارت جهاد کشاورزی نیز با ارسال اطلاعیه ای که در اختیار خبرگزاری برنا قرار گرفت نسبت ادعاهای کارشناس برنامه تب و تاب در خصوص بطری های آب معدنی واکنش نشان داد که متن این اطلاعیه نیز در لینک  زیر به طور کامل  منتشر شده است :

متن اطلاعیه وزارت جهاد دانشگاهی : https://www.borna.news/fa/tiny/news-821057

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز