سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا مطرح کرد؛

سه شنبه آخر سال شهر تحت نظارت گسترده ماموران آتش نشانی/ مادران دیگر چهارشنبه سوری را دوست ندارند

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۱۷:۳۱:۴۷
کد خبر: ۸۲۱۶۷۰
سه شنبه آخر سال شهر تحت نظارت گسترده ماموران آتش نشانی/ مادران دیگر چهارشنبه سوری را دوست ندارند
ملکی گفت :در گذشته های نچندان دور، چهارشنبه سوری برای مردم بسیار مفرح بود؛ در آن زمان از دوماه قبل منتظر فرا رسیدن چنین روزی بودیم؛ اما هم اکنون، این مراسم به گونه ای شده است که پدر و مادر ها از استرس و نگرانی علاقه ندارند که این شب فرا برسد؛ البته باید گفت که در سه سال اخیر وضعیت نسبت به قبل بهتر شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بیش از آنکه خانواده ها برای رسیدن چهارشنبه  پایان سال و فرارسیدن نوروز خوشحال باشند؛ نگران اتفاق هایی هستند که ممکن است برای فرزندانشان رخ دهد؛ اتفاق هایی که از سوختگی های سطحی تا کورشدن و کشته شدن گسترده شده است. حال با توجه به نزدیک شدن به سه شنبه آخر سال  با سخنگوی سازمان آتشنشانی به گفت‌وگو نشسته ایم.

مادران دیگر چهارشنبه سوری را دوست ندارند

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا از چهارشنبه سوری  و  اقدامات سازمان آتش نشانی برای تامین امنیت شهر و مردم چنین  گفت: در گذشته های نچندان دور، چهارشنبه سوری برای مردم بسیار مفرح بود؛ در آن زمان از دوماه قبل منتظر فرا رسیدن چنین روزی بودیم؛ اما هم اکنون، این مراسم به گونه ای شده است که پدر و مادر ها از استرس و نگرانی علاقه ندارند که این شب فرا برسد؛ البته باید گفت که در سه سال اخیر وضعیت نسبت به قبل بهتر شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای اولین بار در تهران، در این شب  تلفات جانی نداشتیم ادامه داد :در سه سال اخیر شاهد روند نزولی حوادث بوده‌ایم. این حوادث به دودسته قبل و بعد از چهارشنبه سوری تقسیم می‌شوند؛ عده ای با بی احتیاطی در خانه یا محل کار خود از این مواد نگهداری می‌کنند که معمولا به حوادث خطرناکی منجر می‌شود؛ حوادثی که تا 4 نفر تلفات جانی و 8 نفر مصدوم نیز داشته است.

ملکی با اشاره به سال کنونی که تا کنون تلفات جانی را در آن شاهد نبوده ایم اضافه کرد: تنها یک مورد حادثه در محل تولید و نگهداری مواد داشته‌ایم که تنها چند نفر دچار مصدومیت شده اند؛ در این مورد ما شاهد آن بوده‌ایم که 8 زن و 1 مرد مصدوم شدند که همه آنها نیز ایرانی بودند؛ در سالهای قبل نیز بیشتر تلفات ما شامل حال ایرانی ها بوده است.

تامین خرج زندگی به قیمت از دست دادن جان

یکی از مسائلی که وجود دارد؛ این است که یک فرد، برای چه چیزی باید جان خود را به خطر بی اندازد تا این مواد محترقه را بسازد؛ شاید در نگاه اول فکر کنیم که تنها برای سود حاصل از این کار است که افراد دست به ساختن این مواد می‌زنند؛ حال در همین رابطه سید جلال ملکی چنین گفت :

سخنگوی سازمان آتش نشانی در خصوص قشر افرادی که دست به ساخت و ساز این مواد می‌زنند گفت:  افراد با تصور اینکه در ساخت این مواد سود خوبی وجود دارد سرمایه گذاری میکنند و قصد  درآمدزایی دارند؛ اما معمولا کارگرانی که در ساخت این مواد منفجره استفاده می‌شوند، افراد نیازمند هستند و تنها برای نیاز مالی خود به این کار روی می‌آورند. کسی که در بین 100 کیلو مواد خطرناک می‌نشیند و جان خود را دانسته به خطر می‌اندازد تنها برای پول کمی که دریافت می‌کند حاضر به انجام چنین کاری است.

وی افزود: بخش دوم حوادث، به شب چهارشنبه سوری مربوط می‌شود؛ در این شب تلفات افزایش پیدا می‌کند؛ اما گستردگی کم می‌شود و دیگر شاهد آتش گرفتن انبارها نیستیم؛ در یک روز ممکن است، 300 حادثه رخ دهد اما حوادث بسیار کوچک هستند و مانند انفجار انبار ها که تلفات جانی دارند، نیستند.

قربانیان حوادث سه شنبه آخر سال 11 تا 19 ساله

این آتش نشان با بیان اینکه ما هرسال چندین نوع اقدامات برای این شب داریم اظهار کرد: ما در طول سال ؛کارهای آموزشی خود را برای منازل، سرای محله ها، مراکز تجمعی و مدارس انجام می‌دهیم؛ اما در 40 روز منتهی به پایان سال، تنها با رویکرد شب چهارشنبه سوری، کارهای خود را جلو می‌بریم؛ شهرداری نیز طرح استقبال از بهار را کلید زده است که آتش نشانی بحث نکات ایمنی آن را دنبال می‌کند.

جلال ملکی در خصوص اینکه چرا مردم با آگاهی از   خطرات این مواد محترقه دست ساز ؛ از  وسایل ایمن تر آتش بازی که در بازار هم موجود است  برای این شب استفاده نمی‌کنند بیان کرد: علی رغم اینکه رسانه ها و برخی کارشناسان در مورد خطرات این مواد دائم صحبت می‌کنند اما شاهد آن هستیم که جوانان و نوجوانان همچنان از مواد محترقه دست ساز استقبال می کنند  و  سن 11 تا 19 سال بیشترین آمار تلفات را در بین مصدومان دارد چرا که این افراد در اوج انرژی هستند؛ این جوانان به دلیل عدم آگاهی نمی‌توانند بین خوب و بد را تشخیص بدهند؛ مسئله دیگری که وجود دارد این است که مواد کم خطر نیز گران تر هستند بنابر این بسیاری از افراد نمی‌توانند آنها را خریداری کنند.

 سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در ادامه اذعان داشت: یکی از دلایلی که چهارشنبه سوری را خطرناک می‌بینیم این است که در طول سال آن افرادی که متولی برنامه ریزی و سیاستگذاری برای جوانان هستند؛ نتوانسته اند خوراک جایگزین برای این شب تهیه کنند؛ جوانان می‌خواهند کاری کنند که تخلیه انرژی  بشوند؛ بنابر این اگر سیاست های ما به سمتی نرود که انرژی  جوانان را تخلیه کند حتما ما آسیب خواهیم دید.

برای تخلیه انرژی جوانان کاری نمی شود

او ادامه داد: در بسیاری از کشورهای های دنیا  مثلا برای جوانان و نوجوانان مسابقات بادبادک بازی یا طناب کشی برگزار می‌کنند؛این نوع  جشن ها و مسابقات باعث می‌شود تا انرژی درون جوانان تخلیه شود. در بسیاری از کشورها جشن آتش بازی برگزار می‌شود اما مشاهد می‌کنیم، مصدوم و فوتی ندارد، چرا که در آن جا از قبل برنامه ریزی ها انجام شده است و موادی که در اختیار مردم قرار می‌گیرید کاملا کنترل شده هستند. اما ما هیچ کدام از این کارها را انجام نمی‌دهیم و توقع داریم که اتفاقی رخ ندهد.

سیاست گذاری تغییر نکرده ؛مردم خود به فکر خود افتاده اند

وی با اشاره به این مسئله که 2 سال اخیر از نظر تلفات بهتر از 8 سال قبل شده است تصریح کرد: تلفات ما اگر نسبت به سال های قبل کم شده است به دلیل سیاست گذاری های ما نیست بلکه خود مردم به این نتیجه رسیده‌اند که در رفتار های خود احتیاط کنند. سالهای قبل برنامه هایی با حضور یک خواننده برگزار می‌شد که خانواده ها حضور پیدا می‌کردند و در نهایت عوامل برگزار کننده، ترقه ای تزیینی به صورت کنترل شده در آسمان رها می‌کردند و مردم با شادی و خوشی به خانه های خود می‌رفتند اما اینکه برای چه چیزی انجام این برنامه ها متوقف شد را باید بررسی کرد.

چهارشنبه آخر سال شهر در قرق آتشنشانان

ملکی  از استقرار های گسترده  ماموران همراه با تجهیزات  آتش نشانی در سطح شهر خبر داد و افزود: سال گذشته به جز 130 ایستگاه سازمان آتش نشانی در بیش از 1000 نقطه تهران، با کمک شهرداری و نواحی شهرداری استقرار نیرو داشته‌ایم؛ حضور ما نیز در محله ها برای ممانعت از برگزاری این مراسم نبود و با آتش های کنترل شده که خود مردم آن را روشن کرده بودند کاری نداشتیم؛  با توجه به حجم ترافیکی در این شب، برای امسال به طور گسترده در شهر مستقر خواهیم شد تا در صورت وقوع حادثه  در سریعترین زمان ممکن به محل حادثه دیده برسیم.

کمپین نه به چهارشنبه سوری خطرناک

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به کمپین نه به چهارشنبه سوری خطرناک تشریح کرد: امسال سومین سال برگزاری این کمپین است؛ به جرات می‌توان گفت تنها کمپینی که مورد استقبال مردم واقع شد را ما راه اندازی کردیم. سال گذشته بسیاری از بازیگران به این کمپین پیوستند و در امسال نیز این کمپین را به صورت کشوری راه انداخته‌ایم. اگر این کمپین مورد توجه مردم قرار گرفت برای این بود که آنها را برگزاری جشن آئینی منع نمی کرد بلکه تاکیدی برایشان داشت که مراقب خود باشند تا آسیب نبینند و همین دغدغه ای که در کلمات نام این کمپین بود همراهی مردم را به همراه داشت .

جلال ملکی در پایان گفت: سازمان آتش نشانی با شاد بودن مردم مخالف نیست بلکه شعار ما نه به چهارشنبه سوری پر خطر است؛ نزدیک عید هستیم بنابر این باید مراقب باشیم تا روزهای عید برای ما تلخ نشود، من به شخصه 8 سالی است در کنار خانواده نیستم اما در زمان قدیم شام مخصوص خود را درست میکردیم و در حیاط منزل خود آتش هایی را با رعایت نکات ایمنی درست می‌کردیم و در نهایت تاکید می کنم که باید سنت های ما برگزار شود ولی در شرایط بی خطر تا شاد شویم نه غمگین.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز