آذر منصوری در گفتگو با خبرگزاری برنا مطرح کرد:

تاریک‌خانه اقتصاد ایران روشن شود/ توسعه اجتماعی لازمه توسعه اقتصادی است

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۰۵:۴۵:۱۱
کد خبر: ۸۲۲۵۵۲
تاریک‌خانه اقتصاد ایران روشن شود/ توسعه اجتماعی لازمه توسعه اقتصادی است
آذر منصوری گفت: توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سیاسی مشابه چهار چرخ یک خودرواند که وقتی همه این توسعه ها در کنار هم باشند می توان مسیر پیشرفت را طی کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آرامش و ثبات در اقتصاد مهمترین اصل ایجاد یک جامعه سالم  است که تاثیر آن مستقیم بر کاهش آسیب های اجتماعی نمود پیدا می کند .

اقتصاد نابسامان به سرعت معضلاتی همچون فرار از منزل از سوی جوانان و نوجوانان، رشد آمار اعتیاد، ارتکاب بزهکاری‌ها، افزایش خشونت، بالا رفتن آمار طلاق و فروپاشی خانواده‌ها، تن فروشی ... را شکل داده و سلامت روانی جامعه هر روز مریض‌تر می‌شود.

اقتصاد کشور در دهه‌های بعد از انقلاب اسلامی ادوار مختلفی را پشت سر گذاشت. با این حال اما می‌توان گفت یکی از دوره‌های باثبات اقتصادی در دولت اصلاحات طی سال‌های 76 تا 84 اتفاق افتاده است که تاثیر مستقیم اقتصاد بر وضعیت روانی جامعه نیز باعث این شد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.

این روزها دغدغه پررنگ اقشار مختلف جامعه یک محوریت مشترک دارد و آن اینکه آیا راه حلی برای آرامش نوسانات اقتصادی ایجاد شده وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال با آذر منصوری، قائم‌مقام جمعیت زنان نواندیش پیام و قائم‌مقام حزب اتحاد ملت، به گفتگو نشستیم و او از نگاه اصلاحات به شرایط فعلی جامعه و راه برون رفت با بیان این که مسئله‌ای که در دولت‌های اول و دوم اصلاحات به آنها توجه شد، پایبندی به توسعه همه جانبه در کنار شعارهایی که در راستای توسعه سیاسی در دولت داده می‌شد بود چنین گفت: توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سیاسی مشابه چهار چرخ یک خودرواند که وقتی همه این توسعه‌ها در کنار هم باشند می‌توان مسیر پیشرفت را طی کرد. در دولت اصلاحات ما شاهد کمترین میزان قیمت نفت بودیم اما در این دولت، نرخ تورم کنترل شد، رشد اقتصادی بهبود پیدا کرد و همچنین سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور ما را پیدا کردند و همین مسئله که ثمره بستری بود که برای گفتمان بین‌المللی ایجاد شده بود باعث بهبود شرایط اقتصادی شد.

وی با تاکید بر اینکه اما بعد از ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و آغاز تحریم‌های غرب- که سخت‌ترین اتفاق ممکن در تاریخ ایران بود- تحریم‌ها باعث شد گروهی که کار آن‌ها دور زدن تحریم‌ها برای فروش نفت بود، به قدرت اقتصادی برسند. پرونده اخیر مرجان شیخ‌الاسلامی نیز در ادامه همین سواستفاده‌هاست که از تحریم‌های کشور صورت گرفت بیان داشت: اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند موجب اصلاح ساختاری کشور باشد، شفافیت و پاسخگویی است؛ اینکه جامعه و ظرفیت‌های جامعه قدرت جریان آزادانه اطلاعات را داشته باشند. نهادهای مدنی باید بتوانند نقش نظارت و بازوهای اجرایی کشور را داشته باشند.

تاریک‌خانه اقتصاد ایران روشن شود

منصوری  رعایت الزامات توسعه پایدار و همه‌جانبه در کشور و به خصوص تاکید بر تبدیل مخالف به منتقد و منتقد به موافق موجبات رونق اقتصادی دانست و ادامه داد: جریان آزاد اطلاع رسانی در جامعه از ارکان رشد و ایجاد بن بست فساد است. در حال حاضر اگر قرار باشد به دنبال راهی برای گذر از بحران باشیم مهمترین راه رعایت اصل شفافیت و پاسخگویی خواهد بود.

وی ادامه داد: گردش اقتصاد کشور باید به نحوی باشد که اجازه قدرت‌نمایی در اتاق‌های دربسته و معاملات پشت درهای بسته از گروه و عده‌ای خاص گرفته شود. نباید اجازه داد رانت اقتصادی در کشور شکل بگیرد.

منصوری با تاکید بر اینکه شفافیت و پاسخگویی با شکل‌گیری هر گونه رانت و فساد مقابله خواهد کرد، افزود: اگر ما مهمترین مشکل اقتصادی کشور را فساد بدانیم، تنها راه مقابله با آن بدون شک شفاف‌سازی و پاسخگویی است. مهمترین نکته‌ای که باید صورت گیرد نور تاباندن به تاریک‌خانه اقتصاد ایران است این اقدام بدون شک  باعث برون رفت کشور از وضعیت اقتصادی خواهد شد و حال زندگی مردم نیز خوب خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز