ایرانه خانوم ما؛

اخنگان، برج مقبره‌ای تیموری در راه توس

۱۳۹۸/۰۱/۰۷ - ۰۶:۳۹:۰۳
کد خبر: ۸۲۷۶۳۹
اخنگان، برج مقبره‌ای تیموری در راه توس
عید که می آید دل هوس سفر می کند. دل به جاده زدن و رفتن به جاهای نرفته یا رفتن به مناطقی که رفته ایم و تجدید خاطره. نقطه به نقطه ایران؛ زیباست و دیدنی و ما در این روزهای عید؛ هر روز یک نقطه جذاب و قابل توجه برای گردشگری را به شما معرفی می کنیم. امروز اخنگان، برج مقبره ای تیموری در راه توس.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ برج یا میل اخنگان بنایی آجری در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال مشهد و مجاور روستایی به همین نام در کناره جاده توس به پاژ است.

این برج، مقبره‌ای به ارتفاع ۱۷ متر است که روی سکوی مدوری با هشت نیم ضلعی قرار گرفته و نمای خارجی مدور آن با 8 نیم ستون الحاقی تزئین شده‌ است.

بر راس بنا گنبدی مخروطی قرار گرفته که با کاشی‌های لاجوردی و فیروزه‌ای افقی تزئین شده‌است. بنای میل روی سکوی کوتاه 8 گوشی قرار گرفته و ساقه استوانه‌ای آن 7/13 متر ارتفاع دارد و کلاهکی عرقچینی به بلندی 2/4 روی آن قراردارد.

 بنا از آجر ساخته شده و با قطعات کاشی به شکل‌های مستطیل، چند ضلعی و ستاره چلیپا با نقوش متنوع تزئین شده است.

تاریخ ساخت بنا مشخص نیست اما شباهت زیادی به معماری بنای تیموری امیر چخماق یزد دارد. برخی میل اخنگان را از جمله گورهای سردابه شکل ساخته شده در مجاور گورستان‌های عمومی برای دفن موقت مسافران می­‌دانند اما در میراث فرهنگی به عنوان  مقبره گوهر تاج آغا خواهر گوهرشاد تیموری ثبت شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز