امیرحسین پورجوهری در گفتگو با برنا:

تهران از مدیریت برنامه رنج می‌برد نه از برنامه/ با تورم قانون مواجهیم

۱۳۹۸/۰۱/۰۸ - ۰۶:۲۰:۱۱
کد خبر: ۸۲۷۹۰۱
تهران از مدیریت برنامه رنج می‌برد نه از برنامه/ با تورم قانون مواجهیم
حال معماری تهران این روزها خوب نیست چراکه شاهد در هم ریختگی در منظر شهری هستیم در این رابطه برخی، این آشفتگی را ناشی از مشکلات موجود در طرح جامع و تفصیلی دانسته ولی برخی دیگر از متخصصان معتقدند به دلیل این که این طرح ها اجرایی نمی شود و متولیان امر توجهی بدان ندارند؛ معضلاتی در حوزه معماری داریم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آشفتگی در طرح‌های شهری این روزها مورد بحث بسیاری از متخصصان حوزه معماری و شهرسازی است.

  امیرحسین پورجوهری در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: طرح جامع و طرح تفصیلی اگر در جایگاه واقعی خودشان قرار بگیرند و قرار باشد به انتظاراتی که این روزها در حوزه معماری وجود دارد، پاسخ بدهند شاید کمتر شاهد مشکلات در حوزه معماری باشیم.

وی افزود: طرح جامع، مسیر آتی توسعه را مشخص  می کند و به عبارت دیگر نقشه راه توسعه شهری است و قرار است سیاست‌های کلان شهر را مشخص کند.

عضو کمیته معماری و طرح‌های شهری بیان کرد: طرح‌های تفصیلی هم قرار است تا سیاست‌های کلان را بر بستر واقعیت پیاده کند. در رابطه با طرح‌های جامع و تفصیلی مشکل خاصی نداریم.

وی تصریح کرد: مشکلی که این روزها در سطح شهر مشاهده می کنیم ناشی از طرح جامع یا تفصیلی نیست البته این ها منزه نیستند و ممکن است دارای مشکلاتی باشند.

پورجوهری افزود: مهم‌ترین مشکل ما عدم پایبندی به آن چه وضع شده، است. یعنی اگر به همین طرح‌های جامع و تفصیلی پایبند بودیم قطعا مشکلاتی که با آن مواجه می شدیم به این شکل نبود. در درجه اول باید مسیر قانون گریزی را مسدود و پایبندی به طرح را بیشتر کنیم.

این دکترای حوزه معماری و شهرسازی با اشاره به لزوم اصلاح طرح‌های جامع و تفصیلی بیان کرد: باید بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی و یا هر گزینه دیگر که به عنوان طرح تفصیلی و جامع مطرح می‌شود را به‌طور متداول انجام دهیم و در عین حال بتوانیم علاوه بر این که در مقیاس کلان وضعیت شهر را مشخص می‌کنیم در مقیاس خرد هم پیشنهادات مشخص و معینی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: شهر تهران به طور وحشتناکی  از مدیریت برنامه رنج می‌برد نه از برنامه و تا زمانی که سازمان اجرایی طرح ما مشکلاتی داشته باشد، با تکرار طرح‌های جامع و تفصیلی عملا اتفاق خاصی نمی‌افتد.

پورجوهری تصریح کرد: پیشنهاد من این است که تحولی داشته باشیم؛ بپذیریم به برنامه نیاز داریم. اگرچه در مقاطع مختلف صحبت از این است که طرح جامع و تفصیلی تهیه شود اما تا زمانی که اهتمام به اجرای طرح نباشد و تا زمانی که قانون وضع کنید و می‌دانید عملیاتی نمی‌شود سراغ قانون جدید می‌روید؛ شاهد معضلاتی در حوزه معماری هستیم.

این متخصص حوزه معماری و شهرسازی افزود: این روزها شاهد تورم قانون هستیم. ما مشکل چندانی از بابت طرح و برنامه نداریم؛ جایی در تهران نداریم که فاقد طرح و برنامه باشد. ما تورم طرح داریم.

پورجوهری در پایان گفت: طرح‌های زیادی داریم که اجرا نشده در نتیجه باید نگاه خودمان را به موضوع مدیریت شهری تغییر و تقید به قانون را افزایش بدهیم در نتیجه مشکلات امروزمان حل خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز