محمدمهدی تندگویان در گفتگو با برنا مطرح کرد:

راه‌اندازی شبکه بازار در راستای اشتغال جوانان / دست به دست هم دهیم تا معضل بیکاری جوانان حل شود

۱۳۹۸/۰۱/۰۹ - ۰۶:۲۰:۱۲
کد خبر: ۸۲۸۰۵۶
راه‌اندازی شبکه بازار در راستای اشتغال جوانان / دست به دست هم دهیم تا معضل بیکاری  جوانان حل شود
موضوع اشتغال را می توان مهمترین مسئله امروز جوانان کشور دانست. موضوعی که با توجه به نوسانات اقتصادی حالا با موانع و مشکلات متعددی همراه شده است. آسیب های اجتماعی نیز نتیجه غیرقابل انکاری است که بدون شک در پی بیکاری جوانان بوجود خواهد آمد. بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان ریشه های اعتیاد و فحشا را در بیکاری می دانند و همچنین این مسئله باعث تجردهای طولانی مدت جوانان می شود و به همین دلیل این مسئله با سیاست افزایش جمعیت متاهلین نیز در تعارض است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ جوانان وزارت ورزش و جوانان با اجرای طرح های مختلف سعی بر افزایش جوانان شاغل و تحصیلکرده داشته است.

محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این باره به خبرنگار برنا گفت: وظیفه ما تولید اشتغال نیست اما ساماندهی موضوع اشتغال جوانان و خیلی از موضوعات دیگر در کشور وظیفه ما است؛ ما اقداماتی در حوزه اشتغال مستقیم انجام داده‌ایم و دستاوردهای ما نیز معلوم و کاملا قابل پایش است.

او با بیان اینکه در حوزه تشکلات شاهد رشد کمی بوده‌ایم ادامه داد: تشکل های ما سال به سال و ماه به ماه رو به افزایش است، به دولت تعهد داده ایم که به تعداد مشخصی تشکل جوانان در کشور برسیم وامیدوارم با رشدی که داشته‌ایم به این هدف رسیده و به وعده خود عمل کنیم.

وی تصریح کرد:  تشکل های ما کیفی سازی نشده اند؛ این به معنای این است که بر اشتغال مستقیمی که در تشکل های جوانان باید ایجاد می‌شد، سرمایه گذاری مناسبی انجام نشده است.

تندگویان ادامه داد: ما شبکه‌سازی‌های تخصصی را که ایجاد اشتغال می‌کند، راه‌اندازی کرده ایم. شبکه ملی گردشگری جوانان را راه اندازی کرده و امیدواریم که سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌های دیگری که باید همکاری کنند درهم‌افزایی این موضوع و دادن مجوزهای خاص به جوانان، کمک کنند تا کار این جوانان رونق پیدا کند.

وی با بیان این موضوع که وزارت ورزش و جوانان قصد دخالت در امور سایر وزارت خانه ها را ندارد تصریح کرد: ما باید به یکدیگر کمک کرده تا مشکل اشتغال جوانان برطرف شود؛ هر سه شبکه‌ای که ما امسال ایجاد کرده‌ایم، موفق بوده و در آن سعی کرده‌ایم که مرکزگریز باشیم؛ یعنی دبیرخانه هر شبکه‌ای را به یک استان منتقل کرده ایم.

او در همین رابطه افزود: در دو ماه گذشته، شبکه گروه‌های جهادی‌ را به وجود آورده‌ و در استان سیستان و بلوچستان آن را فعال کرده‌ایم‌.

معاون امور جوانان با اشاره به برگزاری سه دوره شبکه کار آفرینی در حوزه کسب و کار اذعان کرد: در دوره آخر به حوزه کسب و کار روستایی پرداختیم که این مسئله دستاورد بزرگی است؛ برای سال آینده نیز در معاونت جوانان قصد داریم تا شبکه بازار جوانان را به وجود بیاوریم؛ این شبکه مکمل شبکه کارآفرین و سایر شبکه ها خواهد شد. یعنی جوانان ما در سراسر کشور هرچیز قابل عرضه‌ای که داشته باشند، اعم از کالا، خدمات، پژوهش و هر موضوعی که  قابل ارائه است، می‌توانند به شبکه بازار ما مراجعه کنند.

او خبر داد: اعتقاد من این است که هیچ کاری را تا به مرحله دستاورد برسد، اعلام نکنم. ما شبکه بازار را در یک استان پایلوت کرده‌ و مشکلات را رصد کرده‌ایم؛ در هفته جوان نیز از آن رونمایی خواهیم کرد و تمام شبکه های ما به صورت مضاعف کارآمد می‌شوند

محمد مهدی تندگویان با اشاره به پرداخت وام و تسهیلات برای ایده هایی که تشکل ها داشته اند بیان کرد: تا پایان امسال حداقل اشتغال مستقیم فقط از طریق همین وام‌ها در کشور ایجاد خواهد شد؛ و از مجموعه 140 میلیاری که تعهد داده ایم 100 میلیارد آن محقق خواهد شد؛ شبکه های بانکی نیز قول داده‌اند تا اردیبهشت سال آینده، مبلغ باقی مانده را به صورت کامل پرداخت کنند.

معاون امور جوانان با بیان اینکه در مورد سازمانهایی که در حوزه جوانان، عملکرد خوبی داشته اند را پایش کرده و گزارش آنها را اعلام کرده ایم ادامه داد: از سال دیگر نیز این کار را انجام خواهیم داد و هر دستگاهی که در این زمینه کوتاهی کند بدون هیچ اغماضی گزارشی تهیه خواهیم کرد و برای معاون اول و شخص رئیس جمهور ارسال خواهیم کرد. چرا که دستگاه‌های دیگر چند صد برابر ما در حوزه جوانان، اشتغال جوانان، مسکن و تحصیل جوانان اعتبارات در اختیار دارند.

او با اشاره به این موضوع که از هر آنچه که داشته ایم تولید اشتغال کرده ایم افزود: امیدوارم وزارت کار با تغییر و تحولاتی که در آن شکل گرفته است؛ به خصوص حوزه تعاون که محمد کبیری به عنوان معاون منصوب شده است، معاون جوانی که حوزه جوانان را درک می‌کنند و امید داریم، در یک یک تفاهم مشترک به نتایج خوبی با یکدیگر برسیم و شاهد تولید اشتغال مستقیم باشیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز